در حال بارگذاری ...
...

مبنای نمایش ملک جمشید یک قصه قدیمی ایرانی است که در زمان حال تکمیل می‌شود. پسری به نام جمشید که با مادربزرگش زندگی می‌کند، در عالم خیال، قصه نیمه کاره و قدیمی ملک جمشید را به پایان می‌رساند. او به همراه دیگر شخصیت‌های داستانی، ماجرا را ادامه می‌دهد. این قصه نیز مانند دیگر قصه‌ها با شکست غول‌ها به پایان می‌رسد.

مبنای نمایش ملک جمشید یک قصه قدیمی ایرانی است که در زمان حال تکمیل می‌شود. پسری به نام جمشید که با مادربزرگش زندگی می‌کند، در عالم خیال، قصه نیمه کاره و قدیمی ملک جمشید را به پایان می‌رساند. او به همراه دیگر شخصیت‌های داستانی، ماجرا را ادامه می‌دهد. این قصه نیز مانند دیگر قصه‌ها با شکست غول‌ها به پایان می‌رسد.

نمایش"ملک جمشید" که در جشنواره سیزدهم تئاتر کودک و نوجوان موفق به کسب ربته دوم و سوم بازیگری، کارگردانی و نویسندگی شد، اجرای عمومی خود را در تالار هنر آغاز کرد.
"امیر مشهدی‌عباس" نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با سایت ایران تئاتر گفت:«گرچه کارهای گذشته‌ام بیشتر پرداختن به قصه‌های غیر ایرانی مثل لافکادیو، تنها در خانه، آقای کفاش و... بوده وقتی می‌بینم که کمتر برای قصه‌های ایرانی اهمیت قائل می‌شود،‌ بنابراین تصمیم گرفتم که روی قصه‌های ایرانی کار کنم.»
وی که در حال حاضر نمایش"ملک جمشید‌" را در تالارهنر روی صحنه دارد، توضیح داد:«درون مایه این نمایش از آن جا شکل گرفت که تصمیم گرفتیم فرهنگ قصه سازی را به کودکان آموزش دهیم.»
وی درباره داستان این نمایش‌ گفت:«مبنای نمایش ملک جمشید یک قصه قدیمی ایرانی است که در زمان حال تکمیل می‌شود. پسری به نام جمشید که با مادربزرگش زندگی می‌کند، در عالم خیال، قصه نیمه کاره و قدیمی ملک جمشید را به پایان می‌رساند. او به همراه دیگر شخصیت‌های داستانی، ماجرا را ادامه می‌دهد. این قصه نیز مانند دیگر قصه‌ها با شکست غول‌ها به پایان می‌رسد.»
این کارگردان تئاتر درباره شیوه اجرایی نمایش توضیح داد:«در شیوه اجرایی تلفیقی از بازیگر و عروسک‌ را به کار بردیم. در عین حال انواع مختلف عروسک‌ها از عروسک‌های دو بُعدی فرانسوی تا ماریونت، بونراکو و باتومی را به خدمت گرفته‌ایم. در مسیر اجراها شاید یک عروسک صامت نیز به کار اضافه کنیم که البته این کار بستگی زیادی به تأثیر تماشاگر بر کار دارد.»
وی در خصوص دلایل انتخاب این نوع از عروسک‌ها گفت:«معمولاً فانتزی و خلق دنیای خیال با استفاده از موسیقی اسرارآمیز و کاراکترهایی سوررئال و عموماً بزرگتر از حد معمول امکان پذیر است. ما در این نمایش، دنیای خیال را با استفاده از عروسک‌های کوچک‌تر از حد معمول و به صورت دو بُعدی خلق کردیم. غولی که در دنیای خیال اندکی از یک کف دست بزرگ‌تر است، ‌در دنیای واقع با کف پایی به طول بیش از یک متر و نیم دیده می‌شود. از این گذشته کاراکتر"مبارک" را با تأکید بر همه عناصر و ویژگی‌های سنتی و بومی‌اش استفاده کرده‌ایم و با رویکردی که نسبت به نمایش ایرانی داشتیم قالب آن را نشکسته‌ایم.»
وی با اشاره به این که در استفاده از عناصر مختلف، دنبال دلایل پیچیده نیست، تصریح کرد:«خیلی از انتخاب‌ها در روند تمرین شکل می‌گیرند. برای مثال در ملک جمشید از"بحر طویل" استفاده کرده‌ام. با همه پیش داوری‌هایی که نسبت به درک و دریافت کودکان از این قالب شعری وجود داشت، آن را به گونه‌ای به کار برده‌ام که اتفاقاً بچه‌ها بیشتر با آن ارتباط می‌گیرند.»
در نمایش"ملک جمشید" میثم یوسفی، مریم عاشوری، پرویز حاجی‌زاده و سینا کرمی به عنوان بازیگر و عروسک‌گردان حضور دارند. طراحی و ساخت عروسک‌ها را مرضیه ایمان‌خوانی آهنگسازی را فرید نوایی، دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی را نوشین رضازاده، شعر را آوازه فرهنگیان و طراحی پوستر و بروشور را علی باقری ایرانی بر عهده دارند.»