در حال بارگذاری ...
...

در هر اثر، نوع دیدگاه خاص آن اثر روی موسیقی تأثیر می‌گذارد و موسیقی فضای مناسبی را برای ارتباط بهتر با آن کار فراهم می‌کند. گرچه انتخاب سازها، نت‌ها و در نظر گرفتن دیدگاه کارگردان بر موسیقی تأثیر می‌گذارد، اما این تجربه شخصی من است که در کارهای مذهبی عنصر پر اهمیت، اعتقاد گروه انجام دهنده کار و ترکیب اجرایی است.

در هر اثر، نوع دیدگاه خاص آن اثر روی موسیقی تأثیر می‌گذارد و موسیقی فضای مناسبی را برای ارتباط بهتر با آن کار فراهم می‌کند. گرچه انتخاب سازها، نت‌ها و در نظر گرفتن دیدگاه کارگردان بر موسیقی تأثیر می‌گذارد، اما این تجربه شخصی من است که در کارهای مذهبی عنصر پر اهمیت، اعتقاد گروه انجام دهنده کار و ترکیب اجرایی است.

"سعید ذهنی" آهنگساز نمایش"پنجره فولاد" معتقد است این نمایش موفق‌ترین کاری است که او تاکنون در عرصه موسیقی انجام داده است.
ذهنی به سایت ایران تئاتر گفت:«در هر اثر، نوع دیدگاه خاص آن اثر روی موسیقی تأثیر می‌گذارد و موسیقی فضای مناسبی را برای ارتباط بهتر با آن کار فراهم می‌کند. گرچه انتخاب سازها، نت‌ها و در نظر گرفتن دیدگاه کارگردان بر موسیقی تأثیر می‌گذارد، اما این تجربه شخصی من است که در کارهای مذهبی عنصر پر اهمیت، اعتقاد گروه انجام دهنده کار و ترکیب اجرایی است.»
وی ادامه داد:«در بسیاری از کارهای تلویزیونی مذهبی و در رسانه‌های متفاوتی، از انیمیشن گرفته تا دیگر انواع برنامه‌های تلویزیونی حضور داشته‌ام، اما موسیقی نمایش"پنجره فولاد" را موفق‌ترین کارم ارزیابی می‌کنم. گرچه در این گروه امکان دارد اصول تکنیکی قوی و نویسندگان مطرح حضور نداشته باشند، ولی معتقدم کار گروهی ‌‌رشد می‌کند.»
وی وجه اعتقادی گروه"پنجره فولاد" را یک امتیاز عنوان کرد و افزود:«آهنگسازی کارهای گذشته این گروه را نیز من بر عهده داشته‌ام و اعتقاد دارم که روح این باور باعث شده تا کار موفقی ارائه دهم. هر کار دارای مضمون و نگرشی خاص است و ساخت موسیقی نیز اصول و قوانین یکسانی دارد، اما آن چه باعث می‌شود موسیقی ارائه‌ای بدون تظاهر داشته باشد، وجود باور در تک تک افراد گروه است.»
وی با بیان این که موسیقی گرچه شنیداری است، اما باید برای دیده شدن در کنار اثر قرار گیرد، درباره روند ساخت موسیقی نمایش گفت:«سابقه همکاری من با این گروه طولانی است. به همین دلیل کار کردن برایم بسیار راحت است؛ زیرا نظرات نویسنده، کارگردان و تک تک افراد را می‌شناسم. پس از خواندن متن با مهدی متوسلی چند شب درباره فضای کار صحبت کردم و چند نکته را در موسیقی پنجره فولاد در نظر گرفتم: اول آن که موسیقی فضای سوزناک ساز عربی نداشته باشد و دیگر این که آدم‌ها امروزی و مکان هم شهر مشهد امروز است.»
وی درباره تأثیر مفهوم معجزه در ساخت موسیقی این نمایش توضیح داد:«یکی از ویژگی‌های اثر این است که آدم‌ها خیلی باور پذیرند. مانند همه آدم‌هایی که امکان دارد دیده باشیم. ولی موقعیت نمایش در پرداختن به آن‌ها اهمیت زیادی دارد. این مفهوم که معجزه نیز می‌تواند به سادگیِ تأخیر چند دقیقه‌ای در خروج از خانه باشد، مرا بر آن داشت تا همگون با فضا پیش بروم. بیشتر از موسیقی ایران استفاده کرده‌ام و در دو قسمتی که به طور مشخص با حضور معنوی امام رضا(ع) مواجه هستیم، در موسیقی رگه‌هایی که نشان دهنده جغرافیای خاص ائمه(ع) است دیده می‌شود.»
وی خلوت بودن موزیک این نمایش را کاملاً منطبق با منطق کار عنوان کرد و افزود:«موسیقی خلوت است، اما ساده نیست. تلاش کرده‌ام حالت ارکسترال پیدا نکند و یک تا دو ساز اصلی داشته باشد.»