در حال بارگذاری ...
با نامه‌هایی خطاب به جمالزاده، براهنی، گلشیری، بیضایی و ...

کتاب «نامه‌های اکبر رادی» منتشر شد

کتاب «نامه‌های اکبر رادی» به کوشش حمیده بانو عنقا توسط نشر نشانه منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر: کتاب «نامه‌های اکبر رادی» که به تازگی به بازار کتاب راه یافته، شامل 73 نامه به 43 تن از نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان، مترجمان، شاعران، هنرمندان و برخی از روزنامه‌نگاران و مسئولان فرهنگی و یکی از نامه‌ها خطاب به مخاطب «در پیشگاه عدل» است.

نامه‌های این کتاب بر اساس سال نگارش فهرست‌نویسی و آماده‌سازی ­شده‌ و تاریخ نخستین نامه رادی در این کتاب 22 بهمن 1343 خطاب به حسین زنده‌رودی (نقاش) و تاریخ نگارش آخرین نامه این نمایشنامه‌نویس دی ماه 1386 خطاب به بهرام بیضایی است.

در این کتاب نامه‌های اکبر رادی به هنرمندان و نویسندگانی همچون محمدعلی جمال‌زاده، رضا براهنی، هوشنگ گلشیری، بهرام بیضایی، حسین زنده‌رودی، جعفر والی، بهزاد قادری، یعقوب آژند، محسن یلفانی، احسان یارشاطر، محمود کیانوش، خسرو حکیم رابط، عباس معروفی، ابراهیم رهبر، جان گیلفورد، یدالله آقاعباسی، فرامرز طالبی، فرخنده حاجی‌زاده، علی دهباشی، جلال خسروشاهی، مهدی اخوان لنگرودی، مجید دانش‌آراسته، فریندخت زاهدی، نغمه ثمینی، بیژن اسدی‌پور، علیرضا پنجه‌ای، فرج سرکوهی، عبدالحسین آل‌رسول، نصرالله قادری، محمدتقی صالح‌پور، کمال حاج سیدجوادی، مجید فلاح‌زاده، محمدتقی پوراحمد جکتاجی، علیرضا پارسی، رحیم چراغی، هادی میرزا نژاد موحد، سیدمحمد فصیحی، حجت‌الاسلام عابدی‌نژاد، خانم آقایی‌پور، ابراهیم پاشا و نیز نامه‌ای خطاب به «در پیشگاه عدل» نوشته شده است.

ر بخشی از نامه اکبر رادی به محمدعلی جمالزاده آمده: «در فضایی که توی آن نفس می‌کشم وظیفه من دست کم به عنوان یک شاهد بسیار سنگینتر از تعهداتی است که شما چهل سال پیش داشته‌اید یا اصلا نداشته‌اید. پس از من نخواهید که زاویهای به قرینه خط نگاه شما در برابر زندگی انتخاب کنم. از من نخواهید که با کلمات و اصطلاحات و ظرف بیان شما نمایشنامه بنویسم. و از من نخواهید که ره چنان بروم که رهروان رفته‌اند، در این حدود چهارصدساله بیشتر از ده نسل است که راهمان، راه رهروان بود که به این جا رسیدهایم. آیا این کفایت نمی‌کند؟ غرضم بی‌حرمتی به ارزش‌ها نیست. من به هر آنچه در گذشته، شایسته احترام بوده‌ است و امروز هم ارجمند است، به دیده احترام نگریستهام...»

کتاب «نامه‌های اکبر رادی» با شمارگان 300 نسخه در 256 صفحه رقعی با طراحی جلد حسن گل به قیمت 20000 تومان در دسترس علاقه‌مندان قرارگرفته است.




مطالب مرتبط

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

نظرات کاربران