روالی که در دفتر پژوهش و انتشارات آغاز شده، متوقف نخواهد شد و همه برنامههای این دفتر که شامل نظارت بر سمینارهای داخلی و خارجی، بررسی و انتشار کتابهای تئاتری، کتابهای مربوط به مناسبتهایی چون جشنوارهها و سمینارها، انجام امور فصلنامه تئاتر و مجله نمایش و نشستهای پژوهشی است، همچنان که در قبل بوده ادامه پیدا میکند.
روالی که در دفتر پژوهش و انتشارات آغاز شده، متوقف نخواهد شد و همه برنامههای این دفتر که شامل نظارت بر سمینارهای داخلی و خارجی، بررسی و انتشار کتابهای تئاتری، کتابهای مربوط به مناسبتهایی چون جشنوارهها و سمینارها، انجام امور فصلنامه تئاتر و مجله نمایش و نشستهای پژوهشی است، همچنان که در قبل بوده ادامه پیدا میکند.
زهرا شایان فر:
دکتر"محمدحسین ناصربخت" که به تازگی مسئولیت مدیریت"دفتر پژوهش و انتشارات" مرکز هنرهای نمایشی را به عهده گرفته، در گفتوگویی اختصاصی با سایت ایران تئاتر، بر رشد کیفی فعالیتهای این بخش تأکید کرد.
مدیر دفتر پژوهش و انتشارات مرکز هنرهای نمایشی در گفتوگوی اختصاصی با سایت ایران تئاتر گفت:«روالی که در دفتر پژوهش و انتشارات آغاز شده، متوقف نخواهد شد و همه برنامههای این دفتر که شامل نظارت بر سمینارهای داخلی و خارجی، بررسی و انتشار کتابهای تئاتری، کتابهای مربوط به مناسبتهایی چون جشنوارهها و سمینارها، انجام امور فصلنامه تئاتر و مجله نمایش و نشستهای پژوهشی است، همچنان که در قبل بوده ادامه پیدا میکند.»
تنوع آراء
این مدرس تئاتر با تأکید بر استفاده از تعداد بیشتری از آرای صاحب نظران تئاتر گفت:«آثار همه دوستان در شورای تخصصی این دفتر مورد مطالعه قرار میگیرد. این یک اعلان برای همه کشور است و خاص تهران نمیشود. بدین ترتیب هر جا فردی دست به قلم دارد ـ تا جایی که امکانات اجازه میدهد ـ مورد حمایت انتشارات قرار خواهد گرفت.»
وی تصریح کرد:«این روال پیش از این هم بوده و ما سعی داریم نگاه گستردهتری به آن داشته باشیم تا همه دوستانی که در عرصه تئاتر فعالیت میکنند، از امکانات ناچیز موجود بهرهمند شوند. در زمینه سمینارهای پژوهشی نیز این نگاه حاکم است که امیدواریم مورد استقبال جامعه تئاتر نیز قرار بگیرد.»
این مدرس تئاتر با بیان این که همه اعضای انتشارات جزء خانواده تئاتر هستند و مشکلات، امکانات و کمبودهای این حوزه را میدانند، گفت:«با گسترش فضا، شرایط دوستانه و صمیمانهای فراهم میشود تا همه بتوانند نظراتشان را بیان کنند. کار ما بدون ایراد نیست و قطعاً "همه چیز را همگان دانند" بنابراین امیدواریم اهالی تئاتر نقد و نظراتشان را درباره ما بیان کنند. حتی در نظر دارم در مجله نمایش ستونی برای طرح انتقادات گشوده شود.»
همکاری با دیگر نهادهای فرهنگی
دکتر ناصربخت با اشاره به حمایت مرکز هنرهای نمایشی گفت:«از تمام ارگانهایی که به امر آموزش و پژوهش تئاتر ارتباط دارند، کمک خواهیم گرفت. فرهنگستان هنر، پژوهشکده جهاد دانشگاهی، حوزه هنری دانشگاهها و به سوی هر جا که یادی از تئاتر شود، دست یاری دراز میکنیم. همه ما برای گسترش تئاتر تلاش میکنیم. اعتقاد دارم که تئاتر جزئی از زندگی مردم و یک نیاز است و هر یک از افراد جامعه حداقل یک بار، از نزدیک و در صحنه تئاتر باید آن را تجربه کنند. زیرا در این تجربه حتماً به فرد دیگری تبدیل خواهند شد.»
چاپ و نشر کتاب
این پژوهشگر عرصه تئاتر تصریح کرد:«تمامی کتابهای از پیش تصویب شده، چاپ و منتشر میشوند. پیشبینی ما برای چاپ کتاب در سال جاری 20 عنوان است که البته کتابهای جشنواره به آن افزوده میشود. سعی من این است که با حمایت ارگانهای دیگر تحت عنوان اقدامات مشترک، تعداد کتابهای چاپ شده را افزایش دهیم.»
فصلنامه تئاتر
مدیر دفتر انتشارات و پژوهش با تأکید بر انتشار فصلنامه تئاتر از پیشنهادهای جدید دکتر سرسنگی برای پربار کردن مطالب آن خبر داد و افزود:«فصلنامه تئاتر از همان ابتدا محیطی برای پژوهشهای تئاتری بوده است. نظر این است که بخش پژوهش جدید، قدرت پیدا کند و پژوهشگران ایرانی را نیز پوشش دهد. ضمن آن که به ترجمه ارج نهاده میشود، سعی میکنیم مقالات همه پژوهشگران ایرانی را فارغ از اختلاف آراء آن مورد استفاده قرار دهیم. به همین منظور هفته آینده جلسهای با دکتر مجید سرسنگی خواهیم داشت.»
رشد کیفی مجله نمایش
این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که مجله نمایش به لحاظ گرافیکی تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت:«روز گذشته در جلسهای که در دفتر پژوهش و انتشارات داشتیم، درباره تغییر در صفحهآرایی، جلد و لوگوی مجله صحبت کردیم. این تغییرات برای ایجاد جذابیت مجله و جذب مخاطب خوب است و قرار هم هست که انجام شود، ولی اعتقاد من این است که در اصل، کیفیت مطالب و حضور آراء گوناگون است که برای مخاطب جذابیت دارد و بر او تأثیر میگذارد. امیدواریم بخشی از این تغییرات را در شماره بعدی مجله نمایش شاهد باشید.»
وی با بیان این که در کار فرهنگی باید قدم به قدم حرکت کرد، گفت:«در مدیریت قبل تلاش اصلی در جهت به روز کردن فعالیتها و برقراری نظم در امر پژوهش و نشر بوده و ما از این به بعد باید سعی کنیم کیفیت را بالا ببریم. در کار فرهنگی ابتدا باید زمینه سازی کرد تا تحولات کیفی ایجاد شوند.»
تضاد سازنده
مدیر انتشارت و پژوهش مرکز هنرهای نمایشی در پاسخ به این سؤال که فکر نمیکنید گسترش نظرات گاه باعث بروز تضاد نظرات خواهد شد، گفت:«از تنوع آراء استقبال میکنیم. اگر قرار باشد همه یک حرف را بزنیم، به مونوتون(تک صدایی) میرسیم. در حالی که ذات تئاتر بر مبنای تضاد است. وقتی تئاتر این گونه است، کشمکش در آن پیش برنده است و باید در همه عرصههای زندگی پیش برنده باشد. اصل تضاد باید وجود داشته باشد تا جذابیت ایجاد شود. این خود تئاتر است که به ما کمک میکند. حتی یکی از دلایل ورود تئاتر به ایران همین برخورد آراء و نگاههای انتقادی است.»