در حال بارگذاری ...
  • از ابتدای اردیبهشت‌ماه 96

    میزبانی مجدد تماشاخانه ارغنون از «کارنامه بُندار بیدخش» بیضایی

    «کارنامه بُندار بیدخش» نوشته بهرام بیضایی برای دومین بار با کارگردانی آرش اشاداد در تماشاخانه ارغنون روی صحنه می‌رود.

    به گزارش ایران تئاتر نمایشنامه «کارنامه بندار بیدخش» از متن های مطرح و برجسته بهرام بیضایی که سال گذشته پس از حدود بیست سال توسط آرش ارشاداد روی صحنه رفت و با استقبال قابل توجه مخاطبان تئاتر مواجه شد، برای دومین بار از روز 1 اردیبهشت ماه جاری به مدت یک ماه در تماشاخانه ارغنون اجرا می‌شود.

    بُندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جم ساخته است و چنانکه بر می‌آید بیدخش اوست. او با اعتماد کامل، انواع دانش‌ها را به شاه می‌آموزد و جم نیز با این دانش‌ها بر جهان حکم می‌راند.اما جم بندار را تنها نردبانی از بهر صعود به قله قدر می‌داند و قدرت نیز چشمانش را کور کرده است. او بندار بیدخش را فراموش کرده و از بیم اینکه مبادا روزی بندار دانشمند، این دانش‌ها را به دشمنی بیاموزد، او را به زندان «روئینه دژ» که ساخته دست و دانش خود بندار است می‌افکند. بندار در گوشه زندان به گذشته خود می‌نگرد و افسوس می‌خورد که چرا آن اندازه نسبت به شاه خوش‌بین بود و هنگام ساختن روئینه دژ، دست کم راهی پنهان برای روز مبادای خود هم تعبیه نکرد تا بگریزد. داستان از زبان بُندار که در زندان است و همچنین جم روایت می‌شود.

    «کارنامه‌ی بُندارِ بیدَخش» برای نخستین بار با کارگردانی بهرام بیضایی و نقش‌آفرینی مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی در سال 76 در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه رفت.




    مطالب مرتبط

    دریادداشت کارگردان «جنگنامه غلامان» عنوان شد

ادای احترام تمام قد به هنر سترگ نمایش در ایران
    دریادداشت کارگردان «جنگنامه غلامان» عنوان شد

    ادای احترام تمام قد به هنر سترگ نمایش در ایران

    محسن حسینی دراماتورژ و کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» در یادداشتی به دلایل انتخاب این اثر نمایشی نوشته بهرام بیضایی و اجرای آن در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد.

    |

    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد
    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

    تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد

    ژان‌کلود کریر از تاثیر عباس کیارستمی بر سینمای جهان گفت و اینکه از سانسور نباید ترسید. چون سانسور آثار بسیار بزرگی را به وجود آورد مثل «پیراندلو»، «برشت»، «بکت». او همچنین گفت: در رابطه با فضای سینمایی هالیوود احساس ناامیدی زیادی دارم.

    |

    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی
    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

    جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بانو آئویی برگرفته از نمایش نوی ژاپنی است که به شیوه ای مدرن بازنویسی و اجرا شده است؛ یعنی بیضایی بر آن هست که همانند یوکیو میشیما از آن تلفیق مدرن و سنت نمایشی ژاپن متاثر باشد.

    |

    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت
    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

    کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بهرام بیضایی امروز 5 دی ماه 97 هشتاد ساله می شود و در این سالهایی که خارج از ایران نیز بوده، همچنان علاوه بر تدریس که همواره حرفه اش در کنار نوشتن و کارگردانی بوده، به فعالیت های تئاتری اش پرداخته است.

    |

    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم
    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

    اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم

    افرا نیز نمادی از جامعه زنان جوان امروز است که تحصیلکرده اند و جویای هویت خود اند اما قربانی جامعه ای می شوند که جایی برای آنان در شمایل جدید ندارند بلکه از او تصویری سنتی انتظار دارند.

    |

    نظرات کاربران