در حال بارگذاری ...
با معرفی برگزیدگان نهمین دوره جایزه داستان انقلاب و تجلیل از 22 هنرمند برگزیده

زنگ آغاز هفته هنر انقلاب به صدا درآمد

مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب با معرفی برگزیدگان نهمین دوره جایزه داستان انقلاب، رونمایی ازهفت کتاب برگزیده، تجلیل از ۲۲ هنرمند برگزیده انقلاب و افتتاح نمایشگاه عکس «حلب آزاد شد» در حوزه هنری تهران آغاز شد.

به گزارش ایران تئاتر مراسم افتتاحیه هفته هنر انقلاب و اختتامیه جشنواره داستان انقلاب عصر روز یک‌شنبه ۲۰ فروردین ماه در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم ابتدا محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در سخنانی با بیان اینکه مکتب هنر انقلاب آثار هنری خودجوشی را خلق کرده که در بستر جهان‌بینی اسلامی متمایز از سایر آثار شده‌اند، گفت: وقتی از شهید آوینی صحبت می‌کنیم، از هویت هنر انقلاب اسلامی ایران صحبت می‌کنیم. بسیاری هنر انقلاب اسلامی ایران را با آثار آوینی می شناسند. او دارای ویژگی‌های ممتازی بود و جامع‌الاطراف بودن شخصیتش چنین جایگاهی را به او بخشیده است.

او افزود: شهید آوینی از منظر جهان بینی اسلامی به دنیا نگاه می کرد. به همین دلیل سخنانش بر دل ها می‌نشست. برای مثال وقتی از به پایان رسیدن تمدن غرب و آینده‌ای دیگر سخن می گفت، به سنن الهی توجه داشت.

رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه سخنان الهی از ویژگی‌های مکتب هنر انقلاب اسلامی است، ادامه داد: اگر به کلام الهی در مکتب هنر انقلاب توجه شود، آثار متفاوتی خلق خواهد شد. هر انقلابی به دنبال خود انقلاب ادبی و هنری را نیز به دنبال دارد. در انقلاب اسلامی ایران این احزاب نبودند که مانیفستی بنویسند و آثاری هنری خلق کنند. بلکه مکتب هنر انقلاب آثار خودجوشی را خلق کرده است که در بستر جهان بینی اسلامی متمایز از سایر آثار شده اند. به نظرم این هفته فرصت مناسبی برای بررسی ویژگی‌های این مکتب است.

رئیس حوزه هنری با یاد کردن از حسین حداد و امیرحسین فردی در حوزه ادبیات انقلاب و با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره داستان انقلاب توضیح داد: خوشبختانه ما در حوزه داستان انقلاب، حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. راه را تازه پیدا کرده ایم و مجموع آثار حوزه دفاع مقدس در زمینه ادبیات توقع مردم را بالا برده است که باید در ادامه به آن پاسخ‌گو باشیم. در حالی که شاید اسلوب مورد استفاده در حوزه ادبیات، پیش از این نمی توانست حق مطلب را درباره انقلاب ادا کند.

مومنی شریف با بیان اینکه انقلاب اسلامی فراتر از تاریخ است، درباره تاثیرگذاری انقلاب در کشورهای دیگر تشریح کرد: یکی از کشورهایی که تحت تاثیر معارف انقلاب اسلامی قرار گرفته، نیجریه است. انقلاب ما در بسیاری از مناطق و کشورها تجلی یافته است و از وظایف هنرمندان، پرداختن به حوادثی است که صفات جمالی و جلالی الهی در آن تجلی یافته است.

او با بیان اینکه تبیین سنن الهی از وظایف ماست، خاطرنشان کرد: تنها در این صورت است که ایمان ما مستحکم تر خواهد شد.

برگزیدگان نهمین دوره جایزه داستان انقلاب

هم‌زمان با آیین افتتاحیه سومین هفته هنر انقلاب، برگزیدگان نهمین جایزه داستان انقلاب در پنج بخش داستان کوتاه نوجوان، رمان نوجوان، جایزه ویژه دبیر در بخش کودک و نوجوان، داستان کوتاه بزرگ‌سال و رمان بزرگ‌سال طی مراسمی با حضور محسن مومنی شریف، علی‌محمد مودب، عبدالحمید قره‌داغی، علی‌اصغر عزتی‌پاک و منیژه آرمین در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم همچنین از کتاب‌های «بود و نابود» اثر سید هاشم حسینی ،‌ «ستاره‌ها» اثر رقیه سادات صفوی،‌ «جشن ازما بهترون» اثر مشترک خسرو باباخانی و رقیه سادات صفوی ، «تبخال» اثر احسان قدیری ، «رویای یک عمارت فرعونی» اثر خسرو باباخانی،‌ «شب پنجم»‌اثر فریبا امینی و «مترسک» اثر معصومه عیوضی  که برگزیدگان دوره گذشته این جشنواره بودند، رونمایی شد.

معرفی 22 هنرمند برگزیده انقلاب

همچنین با آغاز سومین دوره هفته هنر انقلاب که تا روز جمعه 25 فروردین ادامه خواهد داشت، 22 هنرمند برگزیده انقلاب در رشته‌های مختلف مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم محسن مومنی شریف، فاضل نظری، محمد حمزه‌زاده، محمدحسین نیرومند و کوروش زارعی لوح تقدیر و تندیس 22 هنرمند برگزیده انقلاب اسلامی در سال 1395 را اهدا کردند.

اسامی برگزیدگان به شرح زیر است: 
1- مجتبی احمدی، شاعر برگزیده در بیست‌ودومین جشنواره ملی شعر رضوی از کرمان 
2- محمدرضا بایرامی، نویسنده کتاب «لم یزرع» اثر برگزیده در نهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد از تهران 
3- حسین پورکریمی، رتبه اول بازیگری جشنواره بین المللی فجر از تهران 
4- جلال توکلی، نویسنده رمان ضدصهیونیستی «پایان یک نقش» در چهاردهمین دوره جایزه ادبی قلم زرین از یزد 
5- رستا رضوی، رتبه اول بازیگری جشنواره بین المللی فجر از تهران 
6- رضا زهتاب چیان، سازنده فیلم داستانی کوتاه «البیت» برنده جایزه بهترین فیلم داستانی از چهاردهمین جشنواره بین المللی مقاومت تهران 
7- سینا شفیعی، گروه نمایش پس لرزه جایزه برتر نمایشنامه نویسی در بخش نوجوان جشنواره کودک همدان از البرز 
8- عبدالحمید ضیایی، برگزیده شعر فجر از تهران 
9- سعید طلایی، نفر اول جشنواره ملی «ایران ساخت» ازتهران 
10- محمد رضا عباسپور، حائز جایزه ویژه مسابقه بین المللی کاریکاتور هولوکاست (تهران) از گلستان 
11- اصغر عباسی، سازنده تیزر «رویای نیمه شب» برنده جایزه بهترین تیزر سینمایی در جشنواره عمار از تهران 
12- وحید فرجی، سازنده مستند «غزال ایرانی» برنده جایزه حمایت از تولید اثر در آینده در جشنواره ملی ایران ساخت از تهران 
13- آرش فروغی، رتبه برتر جشنواره جهانی کاریکاتور مقاومت از لرستان
14- میرعمادالدین فیاض، نویسنده بیش از 5 عنوان کتاب در زمینه انقلاب و تاریخ شفاهی دفاع مقدس از گیلان 
15- فرامرز قلیچ خانی، رتبه اول بازیگری مرد (نمایش خیابانی فیش)- سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از تهران 
16- بهنام کاوه، نمایش برگزیده دفاع مقدس جشنواره بین المللی تئاتر فجر از خوزستان 
17- محمد کشاورز، کتاب سال جمهوری اسلامی و جایزه جلال آل احمد از فارس 
18- اصغرگروسی، نمایش «دل پیچه» نویسندگی، حضور در بخش به علاوه تئاترجشنواره بین‌المللی فجر از فارس 
19- کاوه مهدوی، رتبه اول طرح و ایده نمایش «فیش» در جشنواره بین المللی فجر از تهران 
20- مرتضی نجفی، رتبه اول طراحی صحنه جشنواره بین المللی تئاتر فجر از کردستان 
21- مهیار هزارجریبی، نمایش «سرخ او» – کارگردانی و نویسندگی دوم – دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج بندر عباس از مازندران 
22- مهناز یزدانی، موفق به کسب جایزه اول جشنواره سراسری کارتون «شهر + من» اراک و رتبه اول جشنواره سراسری کارتون «ایران ساخت» از اصفهان 
افتتاح نمایشگاه عکس «حلب آزاد شد»

افتتاح نمایشگاه عکس «حلب آزاد شد» با حضور اهالی رسانه و فعالان این عرصه نیز از دیگر برنامه‌های نخستین روز هفته هنر انقلاب بود که با حضور احسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران، مرتضی شعبانی، عکاس، حسن شمشادی، فعال رسانه‌ای و هنرمندان و  اهالی رسانه در حوزه هنری افتتاح شد.

احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران، در ابتدای این مراسم در سخنانی کوتاه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی آوینی در سالروز شهادتش گفت: شهید آوینی از جمله چهره‌های شاخصی بود. امیدوارم راه این شهید بزرگ را ادامه دهیم. به یاد دارم آخرین عکس شهید آوینی همان عکس معروفش رو به دوربین یک هفته قبل از شهادتش توسط آقای شعبانی گرفته شده است.

او در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به برگزاری نمایشگاه «حلب آزاد شد» در هفته هنر انقلاب توضیح داد: برگزاری چنین نمایشگاهی علاوه بر نمایش مفاهیم هنری و مجموعه‌ای از تصاویر دلیلی است که بتوانیم در کنارش به نکات مهم دیگری بپردازیم. در نمایشگاه پیش‌رو عکس‌هایی دیده می‌شود که پس از آزادسازی شهر حلب گرفته شده است.

مرتضی شعبانی نیز در این مراسم ابتدا درباره شرایط پیش‌آمده برای عکاسی در حلب توضیح داد و گفت: یک روز یک‌شنبه بود که متوجه شدیم قرار است مسلحین، شهر حلب را ترک کنند. راستش شاید اکثر دوستان مرا به عنوان مستندساز بشناسند؛ چون حداقل طی این سال ها کار عکاسی خیلی کم انجام داده‌ام. در روز آزادی حلب یک تیم تقریبا 6 نفره تشکیل دادیم و با سه فیلم‌بردار خوب به سمت سوریه رفتیم، در همان حین احساس کردم جای یک عکاس بین‌مان خالی است و با خود گفتم اتفاقی که رخ داده شاید دیگر تکرار نشود. بنابراین جسارت به خرج دادم و دوربین به دست گرفتم و بخشی از وقایع را پوشش دادم. راستش هیچ وقت قصد نداشتم نمایشگاه برگزار کنم اما لطف آقای باقری و دوستان موجب برپایی این نمایشگاه شد.

او در ادامه به اهمیت آزادسازی حلب و تاثیرش بر عکاسی اشاره کرد و گفت: حلب یکی از مهم‌ترین شهرهای سوریه است. اکثر دوستان تصوری که از این شهر داشتند این بود که این شهر به طور کامل در اختیار گروهک‌های تروریست بود در حالی که تنها 50 درصد حلب در اختیار آن ها بود و 50 درصد دیگر هیچ وقت به دست تروریست‌ها نیفتاد. اکنون تصاویری که شما می بینید تصاویری هستند که شهر کاملا تخریب شده است و مردم با وجود شرایط نامساعد و خانه‌های تخریب شده به خانه‌هایشان بازگشتند. اهمیت این اتفاق شاید مجموعه‌ای از تروریست‌ها بودند که بر این باور بودند می‌توانند حلب را حفظ کنند و به اهداف سیاسی‌شان برسند بنابراین آزادی حلب معادلاتشان را برهم ریخت.

حسن شمشادی، فعال رسانه‌ای نیز از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «حلب آزاد شد» بود.

او در سخنانی کوتاه درباره اینکه با توجه به انتخاب نام نمایشگاه مبنی بر حلب آزاد شد، در مقایسه با آزادی خرمشهر که شادی در چهره مردم آشکار بود، چهره مردم حلب همچنان غمگین است؛ بنابراین بهتر نبود در انتخاب نام نمایشگاه عکس بیشتر دقت می‌شد، توضیحاتی ارائه داد.

شمشادی ضمن گرامیداشت یاد شهید مرتضی آوینی گفت: بحران سوریه در مقایسه با خرمشهر پیچیدگی و درهم تنیدگی‌هایی داشت. ضمن اینکه بخش اعظمی از تروریست‌ها سوری بودند و با خانواده‌هایشان آنجا زندگی می کردند. شما حساب کنید بعد از این همه سختی و چهار سال آوارگی که همه جا کاملا تخریب شده بود، طبیعتا شادی در این صورت‌ها دیده نمی‌شود. البته گفته شده که چند روز پس از آزادی حلب مراسم رسمی برگزار شد و مردم شادی خاص خودشان را کردند.

نمایشگاه عکس «حلب آزاد شد» مرتضی شعبانی به مدت 10 روز در حوزه هنری برپا خواهد بود.

سومین هفته هنر انقلاب از روز شنبه 19 فروردین آغاز شده و تا روز جمعه 25 فروردین و معرفی چهره برتر هنر انقلاب ادامه خواهد داشت.




مطالب مرتبط

در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید
در گفت‌وگو با کارگردان رادیوتئاتر «نا» مطرح شد

قصه‌های بزرگ علوی؛ فرصتی برای تجربه چالش‌های جدید

فرناز عقیلی، نویسنده و کارگردان رادیوتئاتر «نا» بر این باور است که قصه‌های بزرگ علوی فارغ از دوره نگارش متن به نمایشنامه‌نویس فرصت ساخت شخصیت‌های جدید با چالش‌های جدید می‌دهد.   

|

نظرات کاربران