در حال بارگذاری ...
با رونمایی از دو سایت قرآنی گیلان در اختتامیه جشنواره

نمایشنامه نویسان برگزیده جشنواره ملی «آیات» معرفی شدند

در آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی «آیات» گیلان، از برگزیدگان جشنواره فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی آیات تجلیل و از دو سایت قرآنی رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر از گیلان، علی اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، در آیین اختتامیه جشنواره ملی نمایشنامه نویسی و فیلمنامه نویسی آیات در مجتمع خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله) رشت با بیان اینکه هر استانی یکی از محورهای جشنواره ملی آیات را عهده دار شد گفت: گیلان سرآمد فرهنگ و هنر در کشور بوده و دارای هنرمندان مطرح و به نامی است و برگزاری جشنواره فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی به این استان واگذار شد.

امیرنیا با بیان اینکه جشنواره آیات نشانه و چراغ راهی است برای استمرار تولیدات هنری و مذهبی در کشور، افزود: جشنواره فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی آیات با مشارکت هنرمندان و فعالان حوزه قرآن و عترت ضمن شناسایی استعدادهای بالقوه و کشف استعدادهای بالفعل نویسندگان و هنرمندان را با مضامین دینی و رویکرد قرآن و عترت آشنا می‌کند.

امیرنیا تاکید کرد: فقدان فیلمنامه و نمایشنامه های منسجم در حوزه های دینی و عترت یکی از چالش های کنونی تولیدکنندگان آثار هنری است.

وی اظهار کرد: این جشنواره درصدد است جریان فیلم و تئاتر با تکیه بر قرآن و سیره اهل بیت(علیهم السلام) را برای علاقمندان هموار که در این راستا برای نسل جوان هنرهای دراماتیک موجب تشویق و ترغیب باشد و بسترهایی در جامعه ایجاد کند که موجب مقابله با فرهنگ مبتذل بیگانه شود.

امیرنیا اذعان کرد: جشنواره آیات با رویکرد هنری و بصیرتی مضاعف، زمینه را برای درک اقیانوس بیکران قرآن کریم فراهم می کند تا پیام رستگاری دین و دستورات اخلاقی را به جامعه منتقل کند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان و نویسندگان خواست تا جلوه‌های ناشناخته و کمتر شناخته شده زندگی پیامبران به ویژه پیامبر اکرم، حضرت محمد مصطفی(صلی‌الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم ‌السلام) را برای دیگران به زیباترین شکل ارائه کنند.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز با بیان اینکه هنر یک شهود است گفت: امروزه روح حاکم بر همه فیلمنامه‌ها روایت است.

وی تاکید کرد: روح حاکم بر هنر ایرانی- اسلامی روح قرآنی است که در بردارنده همه ابزار چون راوی، صحنه و شخصیت های مختلف است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه قرآن و عترت روح حاکم بر فرهنگ ملت ایران است اذعان کرد: تمامی شاعران و نویسندگان بزرگ با قرآن عجین بوده و در خلق آثار به بعد قرآنی توجه بسیار داشتند.

فاضلی تاکید کرد: فرهنگ ما با قرآن و عترت عجین شده و در جای جای افکار و اندیشه های مردم هست و خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه باید با شهود هنری آیات قرآن را برای همگان به تصویر کشید اذعان کرد: فیلم هایی چون حضرت یوسف، و حضرت مریم با استفاده از ابزار هنر برای ارائه مفاهیم دینی بسیار ماندگار شد.

در این جشنواره از سایت آیات رونمایی شد، در این سایت که مختص جشنواره ملی فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی آیات است تمامی اطلاعات شامل افراد شرکت کننده، برگزیدگان، متن فیلمنامه ها و نمایشنامه ها برای علاقمندان قرار داده شده است.

این سایت به نشانی http://www.ayaategilan.ir در دسترس همگان است. همچنین سامانه صدر نیز رونمایی شد.

 این سامانه فعالیت های قرآنی استان را شامل می‌شود و در مرحله نخست فاز اول و دوم این سامانه امروز افتتاح شد.

همچنین در این مراسم، از کتاب «اصول دین در پرتو کلام معصومین (ع)» نوشته آیت الله زین العابدین قربانی، نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت که با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان و شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی استان به چاپ رسیده است، رونمایی شد.

کتاب «اصول دین در پرتو کلام معصومین (ع)» در ٣٨٤ صفحه و شمارگان ١٠٠٠ جلد با قیمت ٢٥٠ هزار ریال توسط انتشارات سلار منتشر شده است.

به گزارش ایران تئاتردر پایان این مراسم از برگزیدگان جشنواره فیلمنامه نویسی و نمایشنامه نویسی آیات تجلیل  شد.

 پرستو آزاد برای نگارش نمایشنامه« از کوچه تا حرم» نفر اول برگزیده و مرجان موسی‌نژاد برای نمایشنامه «کابوس‌های رام نشده» شایسته‌ی تقدیر دانسته شد. همچنین محمد جعفری لفوت در بخش خیابانی برای نمایشنامه‌های «گمشده» و «به سیب حوا گاز بزنیم» مقام دوم و سوم این جشنواره را کسب کرد.




نظرات کاربران