در حال بارگذاری ...
میلاد جباری مولانا کارگردان نمایش رویای شب دهم اردیبهشت :

شهید وزوایی را از زبان دوست و دشمن روایت کردم

ایران تئاتر : میلاد جباری کارگردان جوان نمایش رویای شب دهم اردیبهشت با روایتی سیال مقاطع مختلف زندگی شخصیت محسن وزوایی و اطرافیان واش را در قاب صحنه به نمایش درآورده است .

 اوکارهایی نظیر سکوت سال ده هجری را درتماشاخانه ایرانشهر خانه هنرمندان و تالارسنگلج روی صحنه برده بود . نمایش  آئینی چرخ و فلک ، نمایش کلانتربراساس نمایش نامه آنتوان چخوف ازسایر کارهای نمایشش محسوب می شوند

جباری درنمایش رویای شب دهم اردیبهشت می کوشد با روایتی سیال و ترکیب تصویرو نمایش مقاطع مختلف زندگی شخصیت محسن وزوایی و اطرافیان و پدر و مادرش را در قاب صحنه به نمایش در بیاورد . نمایشی که می کوشد بخشی از ارزش های مغفول مانده شهید محسن وزوایی را در پیش چشم مخاطب جوان که سال های دفاع مقدس را درک نکرده اند قرار بدهد.شهید محسن وزوایی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف ، دهم اردیبهشت 1361 در سن 32 سالگی به درجه شهادت نائل شد .

عوامل اجرایی نمایش رویای شب دهم اردیبهشت عبارتند از بازیگران ارژنگ امیر فضلی، آتش تقی پور، سیروس کهوری‌نژاد، مهری آل‌آقا، ایمان صفا، حسام افسری، هانیه رحیمی، علیرضا عباسی، شهاب درفشدار دستیاران کارگردان: محمد یوسفی، مریم فرخی، شهاب درفشدار، منشی صحنه و طراح لباس: باران سیبی، مدیر تولید: محمدعلی جلیلی، مدیر صحنه: سیدطاها محمدی، ناظر کیفی: محمدعلی دشتگلی، طراح حرکات فرم: مهدی موسی خانی، موسیقی: بردیا یوسفی، عکاس: حانیه محمودی، تبلیغات مجازی: گروه هنر مدرن و گروه تئاتر مارکت و مدیر روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر. نمایش رویای شب دهم اردیبهشت اردیبهشت درتالار وحدت راس ساعت 18 روی  صحنه رفته است.

با میلاد جباری در باره مضمون و ساختار اجرایی نمایشش گفت وگویی انجام داده ایم .

 

در  سال های اخیر موج تازه ای برای پرداخت به زندگی شهدا در عرصه نمایش ایجاد شدهاست. کارگردان های حرفه ای مثل  ایوب آقاخانی، حمید آذرنگ و... با نگاهی تازه  به سراغ روایت زندگی سرداران دوران دفاع مقدس رفته اند . شما بر اساس چه ویژگی به سراغ روایت زندگی محسن وزوایی رفتید؟

شهید محسن وزوایی برای من در حکم یک اسطوره است ودرسن بیست ویک سالگی یک سری اتفاقات را به وجود آورد که در جایگاه خاص خودش خارق العاده است . این شهید بزگوارهم درعلم شیمی وهم در فرماندهی و علوم نظامی و جنگی و فرماندهی نیروها سرآمد بود. نکته مهم این است که محسن وزوایی قبل از حضور در جبهه حتی به سربازی هم نرفته بود که به فنون اولیه نظامی شناخت پیدا کند و آنقدر درمیدان نبرد خوب عمل می کند که نظامیان عالی رتبه هم از کارو نحو عملکردش تقدیر می کنند .موقعی که زندگی و منشش او را مرور می کنیم متوجه می شویم چه آدم روشنگر و با خرد و منطقی بوده است ودرزمان خودش به روز زندگی می کرده . وجوه دیگر شخصیتش هم رشد گام به گام و تدریجی اش است که هیچگاه از حرکت نمی ایستد و همواره روبه تعالی و تکامل گام برداشته است .

 

آیا در باره زندگی شهید وزوایی تحقیقات کامل و مدونی انجام دادید؟

 من زندگی این شخصیت را از سال 57 به طور کامل مورد بررسی و رصد قرار دادم و در نمایش هم از این مقطع تا زمان شهادتش روی صحنه برای مخاطب اجرا شده است .

 

شهید محسن وزوایی جزو نسلی بوده که با انقلاب شخصیتش شکل می گیرد و با شروع جنگ و حضور در آن شخصیتش کامل می شود ؟

 بله، همینطور است . در طرح اولیه نگارش نمایش نامه محسن وزوایی را برخلاف آثار اتوبیوگرافی  روایت کردم. من شهید وزوایی را از زبان دوست و دشمن نشان دادم.

 

در شروع نمایش اسیرعراقی در مواجه با فرشته درباره فضائل اخلاقی محسن وزوایی حرف می زند؟

بله، در ادامه هم به سراغ پدر و مادر شهید می رویم که در بحبوبه پیروزی انقلاب در بهمن 57 از کارهای فرزندشان حرف می زنند. حلقه بعدی ارتباطی مخاطب با نمایش سعید دوست صمیمی و هم دانشگاهی محسن است که درباره او با زنش حرف می زند. درقسمت های پایانی نمایش هم با حرف های پرستاری که در زمان مجروحیت محسن وزوایی با او بدرفتاری کرده روبه رو می شویم که از محجوب و مظلوم بودن او سخن می گوید.

  

شما تصویررا هم وارد نمایش و ابزاری برای نشان دادن شخصیت محسن وزوایی می کنید؟

تلفیق فیلم وتئاترنکته ای است که  کمتردرنمایش های ایرانی مورد استفاده قرارمی گیرد و اگر هم این کار انجام شود از تصاویر آرشیوی استفاده می شود و کار ارژینال انجام نمی شود . اما درنمایش ما این صحنه های نبرد را فیلمبرداری کردیم.

 

نمایش یک جور فضای سیال زمان و رجعت به گذشته و حال را دارد. مسئله ای که رسول ملاقلی پور در فیلم درخشان دفاع مقدسی اش؛ سفر به چزابه از آن استفاده درستی انجام داده بود؟

این گونه در کارگردانی طراحی انجام دادم که لحظه شهادت محسن وزوایی که ترکش به موتور حامل او دو رزمنده دیگر اصابت می کند ، در حکم یک صدم ثانیه به نظر برسد. دراین شرایط یک سری از اتفاقات مرور می شود . درکنارش در باره دوران کودکی محسن به تماشاگرهم اطلاعات می دهیم  ودر کنارش به ارزیابی وضعیت گردان میثم ، گردان حبیب و منطقه  بازی دراز را هم می پردازیم . 

 

در حقیقت بخش تصویری نمایش درحکم یک پاساژ است که در آن وقایع مهم زندگی محسن وزوایی نشان داده شود؟

بله، چنین رویکردی را مد نظر داشتم. دراین وضعیت  بخش جنگی زندگی محسن را نشان می دهیم. اگر به مضمون نمایش دقت کرده باشید دوست و دشمن محسن از خوابی که در شب دهم اردیبهشت دیده اند حرف می زنند و این خواب همان یک صدم و ثانیه ای است که در زمان شهادت محسن وجود دارد.

 

 آیا از ابتدا نمایش را برای اجرا در سالن قاب صحنه ای طراحی کرده بودید؟

درابتدا نمایش را در 4 باکس طراحی کرده بودم و بنابراین نمایش می تواند درسالن های دیگری هم اجرا بشود .

 

 صدا و لهجه برخی از بازیگران به خصوص سیروس کهوری نژاد در لحظاتی نا مفهوم به نظر نمی رسید؟

شاید دلیل اصلی چنین کاستی مربوط به شب اول اجرا بودن نمایش باشد که بازیگران هنوز با وضعیت سالن هماهنگ  نشده اند. در اجراهای بعدی این نوع نقص ها برطرف  خواهد شد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران