در حال بارگذاری ...
  • برای سومین بار

    اجرای «کارنامه بندار بیدخش» در سالن تئاتر پایتخت

    آرش اشاداد پس از اجرای موفق نمایش «کارنامه بُندار بیدخش» نوشته بهرام بیضایى، این نمایش را برای سومین بار در سالن تئاتر پایتخت روی صحنه می‌برد.

    به گزارش ایران تئاتر پس دو بار اجرای موفق نمایش «کارنامه بُندار بیدخش» نوشته بهرام بیضایی با کارگردانی آرش اشاداد در تماشاخانه ارغنون، این اثر نمایشی با بازیگرانی جدید و برای سومین بار در سالن تئاتر پایتخت روی صحنه می‌رود.

    نمایش «کارنامه بندار بیدخش» این‌بار با تهیه‌کنندگى محسن افشانى و نقش‌آفرینی حمید عرب، ریحانه رضى، محسن افشانى و مهسا کلانى از 1 خردادماه در سالن تئاتر پایتخت اجرا می‌شود.

    بُندار دانشمندی است که جام جهان نما را برای جم ساخته است و چنانکه بر می‌آید بیدخش اوست. او با اعتماد کامل، انواع دانش‌ها را به شاه می‌آموزد و جم نیز با این دانش‌ها بر جهان حکم می‌راند. اما جم بندار را تنها نردبانی از بهر صعود به قله قدرت می‌داند و قدرت نیز چشمانش را کور کرده است. او بندار بیدخش را فراموش کرده و از بیم اینکه مبادا روزی بندار دانشمند، این دانش‌ها را به دشمنی بیاموزد، او را به زندان «روئینه دژ» که ساخته دست و دانش خود بندار است می‌افکند. بندار در گوشه زندان به گذشته خود می‌نگرد و افسوس می‌خورد که چرا نسبت به شاه خوش‌بین بود و هنگام ساختن روئینه دژ، دست کم راهی پنهان برای روز مبادای خود هم تعبیه نکرد تا بگریزد. داستان از زبان بُندار که در زندان است و همچنین جم روایت می‌شود.

    این اثر یکی از نمایشنامه‌های برتر بهرام بیضایی است. بهرام بیضایی این نمایشنامه را سال ۱۳۷۴ پس از سی‌وپنج سال که از نگارش نسخه اولیه‌اش می‌گذشت باز می‌یابد و با ویرایش به پایان رساندن‌اش و آن را در زمستان ۱۳۷۶ با بازی مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی در تالار چهارسو به صحنه برد. بیضایی در شهریور ۱۳۷۷ نیز این اثر در تماشاخانه روئر در مولهایم نیز اجرا کرد. بیضایی این نمایشنامه را «برخوانی» خوانده و در آغازش گوید که «برخوانی برای دو برخوان». شاید این نوعی نگاه از طرف بهرام بیضایی باشد برای گونه‌ای نو از نمایش‌های ایرانی که با نیم‌نگاهی به نقالی، پرده‌خوانی، تعزیه و نیز سنت‌های تئاتری مغرب‌زمین شکل می‌گیرد. بیضایی دو برخوانی دیگر به نام‌های اژدهاک و آرش دارد.

    از دیگر عوامل این نمایش مى‌توان به موسسه فرهنگى هنرى هنرافشان پارس (مجرى طرح)، امین جوادى، محدثه نویانى (دستیار کارگردان)، مروارید جعفرى (مشاور کارگردان)، نسترن پارسئیانى، مریم عمادىپور (گروه کارگردانى)، حامد تهرانى (طراح گریم)، زهرا عمادى‌پور (طراح صحنه)، عباس نصراللهى (طراح نور)، پریا نوفرستى (طراح لباس)، مریم عمادى‌پور (منشى صحنه)، سپیده محمدترشایى (مسئول فنى و اجرا نور)، گیسو ازاد (نوازنده کمانچه)، یزدان دارابى (نوازنده تنبک)،سارا حدادی ( مشاور رسانه ای و مدیر روابط عمومی – مکث ) ،  سمیه افشانى، فاطمه امیرى و علیرضا یوسفى (عکاس)  اشاره کرد.

    علاقهمندان مى‌توانند جهت تهیه بلیت به سامانه Tik8 مراجعه کنند.




    مطالب مرتبط

    دریادداشت کارگردان «جنگنامه غلامان» عنوان شد

ادای احترام تمام قد به هنر سترگ نمایش در ایران
    دریادداشت کارگردان «جنگنامه غلامان» عنوان شد

    ادای احترام تمام قد به هنر سترگ نمایش در ایران

    محسن حسینی دراماتورژ و کارگردان نمایش «جنگنامه غلامان» در یادداشتی به دلایل انتخاب این اثر نمایشی نوشته بهرام بیضایی و اجرای آن در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اشاره کرد.

    |

    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد
    ژان‌کلود کریر در گفت‌گوی اختصاصی با ایلنا مطرح کرد:

    تعزیه کیارستمی آرزوی پیتر بروک رابرآورده کرد

    ژان‌کلود کریر از تاثیر عباس کیارستمی بر سینمای جهان گفت و اینکه از سانسور نباید ترسید. چون سانسور آثار بسیار بزرگی را به وجود آورد مثل «پیراندلو»، «برشت»، «بکت». او همچنین گفت: در رابطه با فضای سینمایی هالیوود احساس ناامیدی زیادی دارم.

    |

    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی
    سرنوشت بانو آئویی نوشته یوکیو میشیما و کار بهرام بیضایی در ایران

    جهان ارواح یا کنش مندی نسبت به اصالت های وجودی

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بانو آئویی برگرفته از نمایش نوی ژاپنی است که به شیوه ای مدرن بازنویسی و اجرا شده است؛ یعنی بیضایی بر آن هست که همانند یوکیو میشیما از آن تلفیق مدرن و سنت نمایشی ژاپن متاثر باشد.

    |

    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت
    به انگیزۀ شادباش 80 سالگی کارگردان و نمایشنامه نویس ایرانی

    کارنامۀ بهرام بیضایی در غربت

    ایران تئاتر- رضا آشفته:بهرام بیضایی امروز 5 دی ماه 97 هشتاد ساله می شود و در این سالهایی که خارج از ایران نیز بوده، همچنان علاوه بر تدریس که همواره حرفه اش در کنار نوشتن و کارگردانی بوده، به فعالیت های تئاتری اش پرداخته است.

    |

    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم
    سهیل ساعی در گفت و گو با ایران تئاتر مطرح کرد؛

    اجرای افرا را نیاز جامعه تئاتر می دانم

    افرا نیز نمادی از جامعه زنان جوان امروز است که تحصیلکرده اند و جویای هویت خود اند اما قربانی جامعه ای می شوند که جایی برای آنان در شمایل جدید ندارند بلکه از او تصویری سنتی انتظار دارند.

    |

    نظرات کاربران