در حال بارگذاری ...
حاشیه ‌های خردادی حواشی‌الدوله

احتمال بازگشت بهرام بیضایی به تهران

ایران تئاتر- حسین سینجلی: فاصله شین تا سین با یک بازیگر اضافه، احتمال خرید بلیط هواپیما توسط بهرام بیضایی برای بازگشت به تهران و دعوت بهاره رهنما از آقایان دو همسره برای دیدن نمایش جدیدش، در نیمه خردادماه جاری بیش از دیگر مسائل، نُقل محافل و جمع‌های تئاتری بود که حواشی‌الدوله برای ما روایت کرد.

دیروز زمانی‌که داشتم کم‌کم آماده رفتن به خانه می‌شدم سر و کله دوست حاشیه دوست‌مان پیدا شد. یکی از اخلاق‌های خاص حواشی‌الدوله در این سال‌ها که او را می‌شناسم این بوده که نه دوست دارد کسی سر زده و بدون هماهنگی به او سر بزند و نه خودش این کار را می‌کند. کلا یکسری اخلاق‌های خاص منحصر به ‌خودش دارد و اصولا در این باره حاضر به بحث با هیچ احدی هم نیست. ولی بعضی اقات هر قدر هم بخواهی به یکسری پرنسیب‌ها مقید باشی اوضاع طوری رقم می‌خورد که مجبور می شوی برخلاف آن عمل کنی. با این حال اما تفاوت این دوست شفیق ما در این است که هیچ رقم از حرف کم نمی‌آورد. خلاصه خیلی سریع او گفت و من تایپ کردم و آنچه در ادامه می‌خوانید آخرین حاشیه‌های دریافتی ما از بزرگ مرد حاشیه فرهنگ و هنر است.

 

فاصله شین تا سین با یک بازیگر اضافی

اگرچه چند سالیه بازار خواننده‌های اونور آبی یا به قولی لس‌آنجلسی به خاطر کارهای خوبه خواننده‌های پاپ داخلی یه جورایی کساد شده اما خُب هنوز شاید بشه یه جورایی از نام بعضیاشون و قسمت هایی از ریتم‌های شش‌وهشت و بندری به یاد مانده از دهه‌های شصت و هفتاد به شکلی برای جذب مخاطب استفاده کرد. اما اینکه خواننده‌های اونور چه جوری پاشون به تئاتر ما باز شده برمی گرده به خبری که چندی پیش درباره اجرای نمایشی با اسم یک خواننده در رسانه‌ها منتشر شد. بگذریم از اینکه شاید خیلیا تصور کرده باشند که قراره تو این نمایش چیزی درباره ارتباط این خواننده با گیتار معروفش بشنوند و یا به دلائل این رابطه احساسی پی ببرند اما خُب وقتی کارو از نزدیک می‌بینی متوجه میشی که زیاد ربطی به خود این بنده خدا نداره. البته ناگفته نمونه که بعد از چند روز از تبلیغ این نمایش با عنوان شخص مربوطه مشخص شد که اصلا این اثر با عنوان «سماعی‌زاده» مجوز گرفته ولی خُب دوستان اجرایی این اثر یه جورایی بدون اینکه به روی خودشون بیارن از این ترفند تبلیغاتی برای جذب دلدادگان خواننده مورد اشاره و گیتارش استفاده لازم را کردند که خُب لابد معتقدند میشه برای جذب مخاطب به هر ترفندی دست زد! حالا این یه طرف، یه نکته دیگه هم اینکه وقتی بروشور نمایش رو دیدم و هنگام اجرا نگاه می کردم و بعد هم اجرا را تماشا کردم هر چی گشتم یه بازیگر رو صحنه کم بود. یعنی تو بروشور نام 9 بازیگر آمده اما روی صحنه 8 بازیگر بیشتر نمی‌دیدم. اولش فکر کردم به خاطر پیری و کم‌سو شدن چشمم اشتباه می‌کنم به همین خاطر چند بار شمردم و از یکی دو تا از دوستان دیگری که کارو دیده بودند هم پرسیدم و اونا هم بازیگر مورد نظر را روی صحنه ندیده بودند. راستش یه کم بیشتر پیگیر شدم ببینم جریان چیه که گفتند این یه جور شیطنت یا شوخی گروه بوده! حالا اینکه این شیطنت یا شوخی چقدر بامزه هست یا نیست و اینکه گروه اجرایی چه هدفی از این کارشون داشتند را خودشون باید جواب بدن. اما از یه جهت این نکته را نمی‌تونم نگم که حداقل سوءاستفاده‌ای که ممکنه خدای ناکرده از این شیطنت‌ها بشه کرد، به نوعی رزومه‌سازی برای یکسری افرادی است که ممکن است وجود خارجی داشته یا نداشته باشند.

 

احتمال خرید بلیط هواپیما توسط بهرام بیضایی برای بازگشت به تهران

جایگاه بهرام بیضایی در تئاتر ما آنقدر ویژه است که حالا که خودش نیست باید اهالی تئاتر به بهترین نحو از یادگارهایش که همون نمایشنامه‌هایش باشه خیلی خوب مراقبت کنند. من دو سه بار اجرای «کارنامه بنداربیدخش» را زمانی که خود بهرام خان بیضایی در تئاترشهر با بازی مهدی هاشمی و پرویز پورحسینی اجرا کرد دیدم و بعیده کسی در اینکه اجرای این متن کار هر کسی نیست تردیدی داشته باشه. یعنی خیلیا بودن که سعی کردن متن های او را در انی سال ها اجرا کنند اما یه جورایی هنوز کسی نتونسته از پس اجرای متن های او بربیاد. اخیر که شنیدم یکی از کارگردان های جوان با اجازه خود بهرام خان «کارنامه بندار بیدخش» رو روی صحنه برده، رفتم و کارو دیدم. نسبت به سن و سال و تجربه‌هاشان انصافا معلوم بود تلاش کردند. حتی شنیدم انقدر استقبال از کار خوب بوده که یک بار دیگر هم ان را اجرا کردند. تا اینکه چند روز پیش یکی از این بروبچه‌های جوون بهم گفت که قراره برای سومین بار همون کارگردان «کارنامه بندار بیدخش» رو با یکی دوتا تغییر در بازیگران اجرا کنه. بعدشم یه گفتگو تو موبایلش با همون بازیگر جوون که ظاهرا تهیه‌کننده نمایش هم هست بهم نشون داد. راستش قبل از این در بین اهالی تئاتر ندیده بودمش هر چند خودش می‌گفت که به تئاتر رجوع کرده! حالا کاری به این نداریم که قبلا تئاتر کار کرده یا نه، چون این جای طرح این مسئله اینجا نیست اما یه چیزی که به وقتا نمیشه ازش گذشت اعتماد فراوان و کم اطلاعی زیادِ بعضی از این جوونهاست که چون یه مقدار هم چهره هستن، هر چی دلشون می‌خواد میگن و مصاحبه‌گر هم به هزار دلیل بهشون نمیگه که عزیز داری اشتباه میزنی. همین دوست جوون ما که حاشیه‌های فراوانش در تلویزیون و فضای مجازی یکی از عمده‌ترین دلائل مشهور شدنش بوده، در این گفتگو ضمن حلالیت طلبیدن از استاد بیضایی میگه که خیلی دوست داره که آقای بیضایی افتخار بدهند و اجرای نمایشنامه خودشون رو توسط این گروه ببینند! آخه چطور میشه کسی در عرصه هنر ذره‌ای فعال باشه و ندونه که بهرام خان بیضایی چند سالی است که ایران نیست. عجیب‌تر اینکه این جوون در پاسخ به سوال مصاحبه‌گر که پرسید فکر نمیکنی این متن کمی برای اولین کار تئاتری یه کم سنگین باشه، که جواب میدن مدلشون اینطوریه! خلاصه اگه خودتون دوست داشتید برید و گفتگوشو ببینید. ولی اینکه واقعا چطور کسی که حتی نمیدونه بهرام بیضایی چند ساله ایران نیست میاد و سخت‌ترین نمایشنامه استاد رو اجرا میکنه و تازه می‌خواد از استاد نمره کمتر از 18 هم نگیره، چیزیه که من نمی‌دونم. البته دنیا و خدا را چه دیدی شاید معجزه‌ای شد و به همین بهانه بهرام خان بیضایی بلیط طیاره رزرو کردند و برای تماشای اجرای این دوستان به وطن برگشتند. یعنی میشه؟ اگه بشه چی میشه.

 

دعوت از آقایانِ خاص برای تماشای یک نمایش

بهاره خانم رهنما به عنوان یکی از خوبای فعال در تئاتر و تلویزیون و البته فضای مجازی این روزها در تماشاخانه ایرانشهر نمایش «دیگری» نوشته انزو کرمن فرانسوی رو به صحنه آورده و البته مثل اکثر کارهای قبلی اش علاوه برکارگردانی در این نمایش بازی هم می‌کنه. با اینکه خود بهاره خانم به شدت فمنیست بودنش را رد می‌کند ولی خب یکی دو تا اظهارنظر در سال‌های گذشته جنجال‌های زیادی به پا کرد و خیلیا به فمنیست بودن متهمش کردن. حالا من به اینکه نگاهشون به مردها و زن‌ها چگونه است کاری ندارم اما خب نمیشه منکر شد که طرح مسائل و مشکلات زنان در آثارش همیشه پررنگ و حتی جزو دغدغه‌هایش بوده. رهنما درباره نمایش «دیگری» در اینستاگرامش پیام جالبی برای یکسری از آقایون خاص گذاشته و نوشته «من بهاره رهنما بدون هیچ قضاوتی آقایون چند همسره یا دو همسره رو با ارائه شناسنامه به گیشه ایرانشهر با یک همراه به نمایشم مهمان می‌کنم، تا دنیای زنانه «دیگری» رو تجربه کنند. پی‌نوشت: به قوانین دینم احترام کامل می‌گذارم اما تاکید می‌کنم چند همسری در شرایطی شرعی است که مرد بتواند شرایط عادلانه کاملی را بین همسرانش رعایت کند! نمایش ما در مورد چند همسری است...». البته من نمیدونم چندتا از آقایون خاصی که بهاره خانم دعوتشون کرده تا به حال به این دعوت لبیک گفتند اما اگه بعد از اتمام اجرا در این‌باره هم اطلاع‌رسانی کنه خیلی خوب میشه. ظاهرا نمایش «دیگری» داستان مردی به روایت دو همسرش است.




مطالب مرتبط

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است
پیام رییس پردیس تئاتر تهران به مناسب روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر، هنر ارتباط اصیل انسانی است

امین اشرفی، مدیر خانه نمایش سازمان فرهنگی هنری شهرداری به تئاتر را هنر ارتباط انسانی مبتنی بر نیاز بشر دانست و روز جهانی تئاتر و روز ملی هنرهای نمایشی را به هنرمندان نمایشی و علاقه‌مندان این هنر تبریک گفت.

|

نظرات کاربران