در حال بارگذاری ...
به بهانه انتخاب فرهاد مهندس‌پور به عنوان دبیر سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر

انتخابی برای تکامل در ادامه مسیر

ایران تئاتر- حسین سینجلی: کارنامه موفق سعید اسدی در دو دوره دبیری جشنواره تئاتر فجر و رشد چشمگیر کمی و کیفی این دو دوره نسبت به دوره‌های قبل، با انتخاب فرهاد مهندس‌پور به عنوان دبیر سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر نوید دهنده اتفاقاتی است که اهالی تئاتر سالهاست منتظر آن هستند.

اگرچه حضور سعید اسدی به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که بی‌تردید مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد نمایشی ایران و خاورمیانه است، به دلائل مختلف از جمله اهتمام به استفاده از نیروهای کاربلد و متخصص به تایید اکثریت قریب به اتفاق هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر، سی‌وپنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر را به یکی از بهترین‌های سی‌وپنج سال گذشته تبدیل کرد و بسیاری انتظار داشتند که اسدی با ماندن در این سمت برای سومین سال پیاپی روند رضایت‌بخشی که آغاز شده بود را همچنان ادامه بدهد . از سویی دیگر؛ با توجه به ابراز رضایت اکثر هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر از نحوه برگزاری جشنواره سی‌وپنجم در کنار کیفیت مقبول عموم آثار اجرا شده در این دوره، علاوه بر آنکه نشان داد با مدیریت صحیح و استفاده از افراد متخصص و البته متعهد، می‌توان به راحتی جشنواره‌ای در خور و در شان نام و هنر ایران زمین برگزار کرد، سطح توقع اهالی تئاتر نیز به حق، به اندازه‌ای بالا رفت که می‌توان گفت کار را برای برگزارکنندگان جشنواره سی‌وششم کمی سخت کرد.

با انتخاب و معرفی فرهاد مهندس‌پور به عنوان دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که پیش از این نیز در دوره بیستوسوم جشنواره این سمت را برعهده داشته، می‌توان گفت هنرمندان و علاقه‌مندان تئاتر تا حد زیادی خیال‌شان راحت شد که امسال با جشنواره‌ای‌ چه بسا بهتر از سال قبل مواجه خواهند بود.

فرهاد مهندس‌پور در سال 83 دبیری بیست‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی برعهده داشت ف دوره ای که جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار شد اما هم از لحاظ اجرایی و هم از لحاظ کیفی با دوره‌های پیش از آن، تفاوت‌های قابل توجهی داشت. از جمله اینکه در کنار بخش‌های اصلی و همیشگی جشنواره، بخش‌های متفاوتی همچون؛ «ویدئو- تئاتر»، «تمرین– اجرا»، «شبیه‌خوانی» و «نمایشنامه‌خوانی» اشاره کرد که به جز بخش نمایشنامه‌خوانی که در دو دوره دیگر هم برگزار شد، بقیه در دوره‌های بعد تکرار نشدند.

از دیگر نکات قابل توجه دوره بیست‌وسوم جشنواره تئاتر فجر می‌توان به حضور جمع زیادی از هنرمندان مطرح و نام آشنای تئاتر با سلائق گوناگون و نسل‌های مختلف تئاتری اشاره کرد.  هنرمندانی همچون بهروز غریب‌پور، محمد یعقوبی، محمد رحمانیان، آرش دادگر، محمدرضا کوهستانی، منیژه محامدی، شهرام کرمی، مریم کاظمی، کتایون فیض مرندی، علی‌اصغر دشتی، حمیدرضا آذرنگ، سیما تیرانداز، کوروش زارعی، داوود فتحعلی‌بیگی، رحیم نوروزی، علی نرگس‌نژاد، گلچهره سجادیه، بهزاد فراهانی، حمید پورآذری، قطب‌الدین صادقی، اصغر خلیلی، محسن حسینی، آرش عباسی، هومن برق‌نورد، وحید رهبانی، محمودرضا رحیمی، محمدمهدی خاتمی و... از جمله هنرمندانی هستند که در این دوره آثارشان را اجرا کردند. بعد از آن در کمتر دوره‌ای این تعداد هنرمندان نام آشنا در کنار هم در جشنواره حضور داشتند.

دیگر اینکه اگر بپذیریم اطلاعات آکادمیک و به روز سعید اسدی از تئاتر ایران و جهان و همچنین اهمیتی که برای انجام منظم و حساب‌شده برنامه‌ها قائل بود در موفقیت او نقشی تعیین کننده داشتند، اتفاقا در مورد مهندس‌پور نیز حتی کمی بیشتر صادق است. مانند اینکه مهندس‌پور همیشه جزو به روزترین چهره های آکادمیک تئاتر ما بوده، اهمیتی که بر رعایت دیسیپلین قائل است در بین تئاتری‌ها زبانزد است و از همه مهم‌تر شخصیتی است که نظراتش مورد وثوق طیف گسترده‌ای از هنرمندان تئاتر است.

علاوه بر این موارد وجود تجربه و سابقه ریاست شورای ارزشیابی و نظارت، سابقه ریاست انجمن نمایش، بیش از دو دهه تدریس در دانشگاه‌، کارگردانی نمایشهای «به خورشید سپارید»، «داوری ایندرا»، «سرودی کنار گودال»، «گالیله»، «نی لبک و بهمن»، «مکبث»، «دیر راهبان»، «روز رستاخیز»و...، ساخت تله‌تئاترهای فراموش نشدنی «استنطاق»، «یغمای با شکوه خورشید» و «سه پاس از حیات طیبه نوجوان نجیب و زیبا»، حضور در جشنواره‌ها و سمینارهای مختلف ایرانی و خارجی تئاتر به عنوان سخنران، داوری جشنواره‌های متعدد بین‌المللی و سراسری تئاتر، نگارش بیش از ۶۰ عنوان مقاله پژوهشی و نقد هنری، نگارش و چاپ ۶ عنوان کتاب و دریافت جایزه بهترین فیلم مستند جنگی از جشنواره فیلم دفاع مقدس، جایزه برگزیده ربع قرن تلاش برای شکل‌گیری ادبیات نمایشی دفاع مقدس، جایزه پژوهشگر برتر دانشگاه تربیت مدرس و... نیز در کارنامه مهندس‌پور نباید فراموش کرد.

مخلص کلام اینکه؛ انتخاب فرهاد مهندس‌پور به عنوان دبیر جشنواره را می‌توان انتخابی با تِم تاکید بر ادامه روند رو به رشد کمی و کیفی و تکامل جشنواره تئاتر فجر در دوره سی‌وچهارم و سی‌وپنجم دانست.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

نظرات کاربران