در حال بارگذاری ...
...

ساختمان نمایش ما کاملاً از داستان پینوکیو استخراج شده است. در داستان، پینوکیوی چوبی از جایی شروع می‌کند؛ راه می‌افتد. با تعدادی اتفاق و آدم و... مواجه می‌شود و در نهایت تبدیل به آدم می‌شود. این آدم‌ها و اتفاق‌ها به هم نامربوطند و تنها نقطه اتصال آن‌ها پینوکیو است.

ساختمان نمایش ما کاملاً از داستان پینوکیو استخراج شده است. در داستان، پینوکیوی چوبی از جایی شروع می‌کند؛ راه می‌افتد. با تعدادی اتفاق و آدم و... مواجه می‌شود و در نهایت تبدیل به آدم می‌شود. این آدم‌ها و اتفاق‌ها به هم نامربوطند و تنها نقطه اتصال آن‌ها پینوکیو است.

دراماتورژ نمایش"پینوکیو" می‌گوید:«مضامینی چون"سفر" و"تغییر و تبدیل" از داستان کارلو کلودی وارد نمایشنامه ما شده است.»
نسیم احمدپور، دارماتورژ و یکی از دو کارگردان نمایش"پینوکیو" در خصوص اقتباس از داستان معروف پینوکیو به سایت ایران تئاتر گفت:«ساختمان نمایش ما کاملاً از داستان پینوکیو استخراج شده است. در داستان، پینوکیوی چوبی از جایی شروع می‌کند؛ راه می‌افتد. با تعدادی اتفاق و آدم و... مواجه می‌شود و در نهایت تبدیل به آدم می‌شود. این آدم‌ها و اتفاق‌ها به هم نامربوطند و تنها نقطه اتصال آن‌ها پینوکیو است. اقتباس ما از پینوکیو دقیقاً بر همین اساس شکل گرفته، ولی شخصیت‌ها و از جمله پینوکیو به شکلی دیگر در داستان‌ ما حضور دارند.»
وی عناصر مشترک در نمایشنامه و داستان را چنین تشریح کرد:«شما در صحنه ما حتماً پینوکیو و ژپتو را خواهید شناخت و البته شخصیت‌هایی را می‌بینید که قطعاً تعجب می‌کنید. همچنین ایده‌هایی مثل سفر، تغییر و تبدیل و... از داستان اصلی وارد داستان ما شده‌اند.»
احمدپور با اشاره به این که به رغم فضای فانتزی داستان، هیچ عروسکی در نمایش وجود ندارد، گفت:«تمام نقش‌ها را بازیگران زنده بازی می‌کنند.»
وی درباره کارکرد صحنه‌ای حضور بازیگر زنده در این نمایش گفت:«ما در نمایش، دو پینوکیو داریم که هر شب یکی از آن‌ها نقش پینوکیو را بازی می‌کند و نفر دوم در تکمیل نقش پینوکیو در صحنه حضور دارد. جنسیت برای‌مان مهم نبود. پینوکیو آدم است و مهم نیست که مرد باشد یا زن. ولی در جنس بازی‌ها، حرکات و فرم ظرایفی اعمال شده تا پینوکیوی ما در عین حال که موجود زنده است، چندان از عروسک چوبی داستان فاصله نداشته باشد.»
وی تصریح کرد:«از میان برخوردهای متعددی که با هر اثر داستانی می‌توان داشت، ما امکان چندین برخورد را متناسب با تجربه‌های قبلی، امکانات و سلیقه گروه پیش رو داشتیم. این موارد، انتخاب و در گروه امتحان شد. در تجربه گروهی تغییراتی کرد و دوباره وارد داستان شد. این رفت و آمد ایده، از داستان اصلی به گروه و بازگشت آن به داستان تا همین حالا هم ادامه داشته و طبیعی است که تا شب اجرا و در طول اجرا نیز ادامه خواهد داشت.»
احمدپور درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد:«فضای این نمایش با آثار قبلی گروه متفاوت است، ولی شیوه اجرایی در ادامه تجربه‌های قبلی گروه است. تمام سعی ما این بوده که شیوه اجرایی را به داستان تحمیل نکنیم. یعنی شیوه اجرایی براساس ضرورت‌های خود داستان اتخاذ شود؛ در عین حال که این شیوه باید در ادامه تجربه‌های قبلی گروه و در تکمیل آن شکل می‌گرفت. بنابراین تفاوت‌هایی براساس داستان لازم بود که در آن ایجاد شد تا فضای جدید شکل بگیرد.»
وی مخاطب نمایش"پینوکیو" را گروه سنی بزرگسال عنوان کرد و افزود:«از آن جا که داستانِ پینوکیو معمولاً داستانی آشنا برای کودکان و نوجوانان بوده، تأکید می‌کنم کار ما مختص بزرگسالان است.»