در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با مهران رنجبر بازیگر نمایش «پالت»

نقش‌ها باید دارای شناسنامه باشند

ایران تئاتر:مهران رنجبر بازیگر، فیلم‌نامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس تئاتر و سینما و تلویزیون فارغ‌التحصیل رشته ادبیات دراماتیک است. او از ۱۴ سالگی کار بازیگری را با تئاتر جنگ کور به کارگردانی بهروز غریب‌پور آغاز کرد‌. مهران رنجبر در دوران کاری‌اش با بزرگانی نظیر شهلا میربختیار، دکتر محمد خاکی، دکتر مسعود دلخواه، خسرو احمدی و... همکاری داشته است. رنجبر در نمایش «پالت» در قالب چهار شخصیت متفاوت بازی در خور تحسینی از خودش ارائه می‌کند.

به گزارش ایران تئاتر، مهران رنجبر به همراه مجید رحمتی گروه تئاتر «ایست» را راه اندازی کرد. او نمایش «منتشا» را در سال ۸۸ کارگردانی کرد که یک نمایش تک‌نفره بود و در آن نمایش ۹ نقش را بازی کرد. او برای بازی در این نمایش در جشن بازیگر خانه تئاتر به‌عنوان یکی از ۱۰ بازیگر برتر تئاتر ایران در سال ۸۸ انتخاب شد. رنجبر با بازی در نقش خاکستری کیانوش در مجموعه «آوای باران» بین مخاطبان تلویزیونی محبوبیت به دست آورد و در نمایش‌ها و سریال‌هایی همچون «ضیافت طوبی»، «آقا مدیر»، «آخر خط»، «کافه پاریس»، «ریچارد سوم»، «یک شاخه گل برای وارتان»، «مهرنامه»، «تاوان»‌، «نون و ریحون»، «5 کیلومتر تا بهشت»، «آوای باران» و... به‌عنوان کارگردان و بازیگر فعالیت داشته است. نمایش «پالت» به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی و تهیه‌کنندگی امیرحسین پور عظیمی هر روز غیر از شنبه‌ها ساعت ۲۱: ۳۰ در تالار ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود. سوسن پرور،  یزدان جیریایی، مهران رنج بر، بهنام شرفی، سمیرا کریمی، محمد نادری و محمد حاتمی (به ترتیب حروف الفبا) بازیگران این نمایش به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی و تهیه‌کنندگی امیرحسین پور عظیمی هستند. همچنین ایمان یزدی مسئولیت مدیر تولید، دیاکو خاکی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، روزبه حسینی دراماتورژ، محمد حاتمی طراح صحنه و نور، هلیا شکری طراح لباس، فهیمه حسینی طراح پوستر، بروشور و عکاس، علی شایان فر ساخت دکور، فرزانه میرزا بابایی، سارا احمدی و یاسمن لطفی دستیاران لباس، نیما قپانوری کارگردان ویدئویی و ساخت تیزر، شمیس پورشاه رضایی منشی صحنه و... عوامل اجرایی نمایش را تشکیل می‌دهند. گروه موسیقی ایونت نیز به سرپرستی حسام هوشیانی و نوازندگی آریا قاسمی نوازنده گیتار و خواننده، آروین سیدان نوازنده هارمونیکا، امیرحسین قائم مقامی نوازنده گیتار سولو، حسام هوشیانی نوازنده کوبه‌ای نیز کار آهنگسازی و اجرای موسیقی نمایش را به عهده گرفته‌اند. با مهران رنجبر درباره تجربه بازی در نمایش «پالت» گفت‌وگویی انجام داده‌ایم. 
 

 

در سال‌های اخیر در تئاتر با نمایش‌هایی مثل «کافه پاریس» و «ریچارد سوم» به‌عنوان کارگردان در تئاتر به فعالیت می‌پرداختید. همکاری در نمایش «پالت» به‌عنوان بازیگر چگونه شکل گرفت؟

در تئاتر بیشتر علاقه دارم سوای بازیگری کارگردانی هم انجام بدهم. اغلب نمایش‌هایی که کارگردانی کرده‌ام متنش نوشته خودم بوده است. بعد  از پایان اجرای «پالت» هم قرار است نمایش جدیدی را کارگردانی کنم و تصمیم گرفته‌ام در سال 96 فقط تمرکزم در تئاتر باشد و پیشنهاد‌ها بازی در سینما و تلویزیون را قبول نکنم.

 

 محمد حاتمی هم سال‌ها است که در حوزه تئاتر حضور جدی و مستمری دارد. از همکاری با کارگردان این نمایش برایمان بگویید.

 بله، محمد حاتمی سوای اینکه بازیگر خوبی است، یک نویسنده و کارگردان کار بلد در تئاتر هم است. همیشه از ذهنیت‌های محمد حاتمی بهت زده می‌شوم و ایده‌های خوب تئاتری زیاد دارد و کار کردن با او لذت‌بخش است. در تیم بازیگری «پالت» دو دوست خوبم سوسن پرور و بهنام شرفی که بازیگران درجه یکی هستند، هم‌بازی داشتند و دوست داشتم درکنارشان بازی کنم.

 

نکته مهم این نمایش، حضور شما در چهار نقش است، ارتباطتان با این چهار نقش به شکل همزمان در یک نمایش چگونه شکل گرفت؟

تجربه بازی در نمایش «پالت» برایم بسیار جذاب بود و چند شب پیش بزرگمهر حسین پور هم در صفحه شخصیش به این مسئله و نوع بازی‌ام اشاره کرده بود. این حضور برایم در حکم یک چالش بزرگ بود.

 

گویا در نمایش «ریچارد سوم» هم تجربه بازی شخصیت‌های متفاوت را داشتید؟

 بله، در قالب ده – یازده شخصیت در این نمایش بازی کردم و این تجربه مجدد هم دوباره برایم اتفاق افتاد.

 

پرداختن به مقوله پیسکو درام در تئاتر و سینما همواره موردتوجه کارگردان‌ها علی‌رغم مخاطراتی که می‌تواند در پی داشته باشد بوده است. چقدر با آگاهی نسبت به این موضوع وارد این نمایش شدید؟

خیلی از بزرگان سینما و تئاتر از قبیل ژان پیر ژونه و برگمان چنین رویکردی در کارهایشان دنبال می‌کنند. در این درام‌های روان‌شناسانه بازیگران باید شخصیت‌پردازی در مورد نقششان انجام بدهند و تیپ‌سازی چندان مورد رویکرد نیست و نقش‌ها باید دارای شناسنامه باشند. تپیک بازی کردن کار ساده‌ای است .

 

چهار شخصیتی که در نمایش «پالت» بازی می‌کنید، خیلی از هم دور هستند. کمی درباره این شخصیت‌هایی که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازید برایمان توضیح دهید؟

 در نمایش «پالت» یکی از شخصیت‌هایی که بازی می‌کنم، یک جوان افغان با نام آصف است  و نمایش با روایت فرجام آصف پایان می‌گیرد. یکی دیگر از نقش‌هایی که در «پالت» بازی کردم یک بچه مرشد است که یک‌جورهایی از دل نمایش‌نامه «معرکه در معرکه» داود میر باقری بیرون آمده است. نقش دیگرم دیوانه روان‌پریشی است که در بخش اول نمایش درگیر چالش‌های ذهنیش می‌شود و شخصیت بعدی که بازی می‌کنم شخصیت کارمندی است که با کله الاغ وارد صحنه می‌شود.

 

 این شخصیت انگاری از درون نمایش «شهر قصه» بیژن مفید بیرون آمده است؟

اشاره درستی است و برای همه ماها شهر قصه جنبه نوستالژی دارد و محمد حاتمی بارها به تعلق‌خاطرش به این نمایش‌نامه گفته بود. برای من ایفای این نقش‌های دورهم از خیلی جذاب بود.

 

شما تجربه موفقی با مهران مدیری در مجموعه «دورهمی» داشتید، اما این همکاری تداوم پیدا نکرد. کمی درباره این موضوع برایمان توضیح دهید.

 بله، به‌واسطه اینکه می‌خواستم در تئاتر حضور داشته باشم، از حضور در ادامه مجموعه «دورهمی» انصراف دادم.

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران