در این کتاب، چخوف هر مبحث را همراه با تمرینات عملی تشریح کرده است. برای مثال مباحثی چون حافظه حسی و حافظه احساسی که استانیسلاوسکی آن را مطرح میکند در کتاب او تشریح میشود.
در این کتاب، چخوف هر مبحث را همراه با تمرینات عملی تشریح کرده است. برای مثال مباحثی چون حافظه حسی و حافظه احساسی که استانیسلاوسکی آن را مطرح میکند در کتاب او تشریح میشود.
نشر قطره ترجمه کیاسا ناظران از کتاب"بازیگری" نوشته میخائیل چخوف را در دو جلد چاپ کرد.
کیاسا ناظران بازیگر و مترجم در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«کتاب"بازیگری" در دو جلد تنظیم شده که ظرف یک یا دو هفته آینده وارد بازار کتاب میشود و در حال حاضر آخرین مراحل چاپ را در چاپخانه سپری میکند. ترجمه این کتاب حدود شش تا هشت ماه طول کشید. تلاش بسیاری انجام دادهام که کتاب در نهایت سادگی و روانی ترجمه شود. از کلمات ساده و همه فهم استفاده کردهام و تا جایی که توانستهام قسمتهایی که پیچیدگی داشته را با توضیحات بیشتری که برای بازیگران ایرانی قابل فهم باشد، آوردهام.»
وی درباره"بازیگری" میخائیل چخوف توضیح داد:«در این کتاب، چخوف هر مبحث را همراه با تمرینات عملی تشریح کرده است. برای مثال مباحثی چون حافظه حسی و حافظه احساسی که استانیسلاوسکی آن را مطرح میکند در کتاب او تشریح میشود. او حتی ایرادهایی بر این بحث گرفته؛ برخی را رد و یا پیشنهادهایی را جایگزین میکند. به طور کل میخائیل چخوف معتقد است که متد استانیسلاوسکی بر تجربیات شخصی بازیگر متکی است. او برای رفع نقص چنین اتکایی، مبحث تخیل را باز میکند. تمرینات زیادی را برای پرورش تخیل بازیگر ارائه میدهد که بخش زیادی از کتاب را شامل میشود.»
وی با اشاره به این که خودش به طور متمرکز روی بازیگری پانتومیم کار میکند، درباره آشناییاش با بازیگری چخوف گفت:«آشنایی من با این نویسنده از آن جا شروع شد که در ورک شاپ ماری نوئل لیسوند درباره"لوریتمی" شرکت کردم. علم لوریتمی پایه و اساس متد آموزشی چخوف است.»
ناظران درباره لوریتمی توضیح داد:«این علم توسط انسان شناس آلمانی به نام رودولف اشتاینر در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20 پایهگذاری شد. علمی است برای کنترل بدن و ذهن که تأثیر زیادی روی رقص و بازیگری داشت. به کمک این علم ،رقص و بازیگری عمق معنایی پیدا کرد و از نظر بار احساسی عمیقتر شد. حتی بعدها پانتومیم از لوریتمی بهره گرفت. متأسفانه این علم در ایران شناخته شده نیست.»
میخائیل چخوف یکی از برجستهترین شاگردان استانیسلاوسکی بود که پس از انقلاب کمونیستی از روسیه گریخت. در اواخر عمر به آمریکا مهاجرت کرد و استودیوی بازیگری خود را بنیان گذاشت.»