در حال بارگذاری ...
مدیر کل هنرهای نمایشی در افتتاحیه نشست چشم انداز تئاتر استان ها :

انجمن هنرهای نمایشی اصلی ترین مجری مدیریت فعالیت­ هنرمندان در استان هاست

در روزگار فعلی شاید به جرات بتوان ادعا کرد کمتر حوزه فرهنگی هنری در کشور همانند تئاتر به این اندازه دارای تنوع مضمون و شکل است... وتئاتر استان ها اصلی ترین مجری مدیریت فعالیت­ هنرمندان در استان هاست .

به گزارش ایران تئاتر مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی که صبح امروز در افتتاحیه نشست چشم انداز تئاتر استان ها سخن گفضمن خیرمقدم  به مهمانان حاضر در قدیمی­ترین تماشاخانه فعال شهر تهران با طرح چند سئوال به چرایی برگزاری نشست پرداخت و گفت : اساساً چه لزومی به الگوآفرینی، هم­نواختی فرصت­ها و تعالی مدیریت در حوزه تئاتر استانها وجود دارد؟ آیا صِرف چند هماهنگی اداری نیاز به ایجاد زحمت برای هنرمندان و مسئولان از سراسر کشور جهت حضور در یک نشست دارد؟

 وی در ادامه افزود :شاید جمله ­ای که در چند ثانیه دیگر آن را به عرض می­رسانم می­توانست در پایان این سخنان بیاید و به عنوان یک آرزو، یک ادعای مدیریتی یا شیفتگی به حوزه مورد علاقه خودم و شما مطرح شود. اما گفتن این جمله در آغاز سخنانم دلیل برگزاری این نشست و تمایل به فراتر رفتن از هماهنگی­های اداری و اجرایی حوزه تئاتر را نمایان می­سازد.

شفیعی تاکید کرد در روزگار فعلی شاید به جرات بتوان این ادعا را مطرح کرد که کمتر حوزه فرهنگی هنری در کشور همانند تئاتر به این اندازه دارای تنوع مضمون و شکل است و افزود:این آن جمله­ ای است که ما را گرد هم آورده است و نیاز به گفت وگو درباره الگوآفرینی، هم نواختی فرصت­ ها و تعالی مدیریت را ضروری می ­سازد.

محورهای در نظر گرفته شده برای این نشست به همه­ آن چیزی که در حوزه تئاتر می­شناسیم نمی پردازد. آن چه در شرایط فعلی باید برجسته ­سازی شود توجه به ظرفیت بینظیر تئاتر در ارتقای فرهنگ عمومی، جامعه­ پذیری، فرهنگ­ پذیری، رشد اجتماعی کودکان و نوجوانان، اقتصاد فرهنگ و مشخصاً ارتقای شرایط اقتصادی فعالان حوزه تئاتر است.

مدیر کل هنرهای نمایشی با اشاره به این موضوع که امروز همکاران و مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها در کنار نمایندگان هنرمندان تئاتر در این جمع حضور دارند، نمایندگانی که از طریق انتخاب هنرمندان، نماینده آنها شده­ اند گفت: چگونه می­توان این هم ­افزایی را ارتقاء داد؟ چه ظرفیت­هایی برای این هم­افزایی وجود دارد؟ چه ظرفیت­هایی باید به وجود بیاید؟ درباره چه موانعی باید گفت وگو کرد؟ دلیل برگزاری این نشست گفت وگو درباره این سوالات است. رشد آگاهی­ های عمومی، رشد تحصیلات دانشگاهی، توجه خانواده­ ها به ایجاد شرایط مناسب برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان، وجود قوانین بالادستی که نظر به مشارکت بیشتر مردم در حوزه­ های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد و مواردی از این دست بخشی از ظرفیت­های موجود ارتقاء و گسترش تئاتر در جامعه است.

وی در ادامه به ارائه مواردی که غالباً بر اساس نظرات هنرمندان و همکاران احصا شده است پرداخت و گفت :انجمن هنرهای نمایشی ایران به عنوان نهاد منتخب هنرمندان تئاتر استانها اصلی ترین مجری مدیریت فعالیت­ های هنرمندان در استان هاست. لزوم اعتماد به انجمن و حمایت از فعالیت­های آن اولین گام در رشد و توسعه تئاتر استانهاست.

شفیعی افزود :واگذاری مدیریت تالارهای نمایشی در اختیار ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعامل با سایر سازمانهای دارای امکانات سخت­افزاری برای این نوع واگذاری­ها راهی است برای برنامه­ریزی تداوم اجراهای عمومی در استانها. متأسفانه در برخی واگذاری­ها صرفاً نگاه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است و مدیریت این اماکن به بخش­های غیرتخصصی سپرده شده است. در نظر نگرفتن ملاحظات این حوزه و توجه نکردن به صلاحیت­های تخصصی تحویل­گیرندگان در آینده به مانعی جدی در گسترش تئاتر تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه به اهمیت ساخت مشارکتی تالارهای تخصصی کم ­هزینه پرداخت و افزود : این سالن هااز طریق انعقاد تفاهم­نامه­ های همکاری با استانداری­ ها و شهرداری ­ها با هدف در اختیار گذاردن این اماکن به هنرمندان تجربه­ ای بدیع در چند سال گذشته است. خوش­بختانه خروجی 2 تفاهم­نامه با استانداری کرمان و شهرداری بندرعباس در آستانه بهره­برداری است.

 مدیر کل هنرهای نمایشی تأسیس تماشاخانه­ های خصوصی در شهر تهران و چند مرکز استان، را از آن دست تجربه ­هایی  دانست که خروجی کم نظیری داشته و اهمیت این جریان را چنین برشمرد: هنرمندان دیگر کمتر در نوبت اجرای عمومی آثار خود در تماشاخانه­ های دولتی می­ مانند. امکان تولید تعداد بیشتری نمایش را دارند و دایره مخاطبان گروه­ ها با این استمرار گسترش یافته است. حمایت­ های مادی و معنوی از متقاضیان تأسیس تماشاخانه­ های خصوصی در استانها از الزامات گسترش تئاتر در کشور است.

وی افزود :استفاده از ظرفیت سایر بخش­های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم چون تعامل با کانون های تبلیغاتی که در ساختار استان ها ذیل معاونت­ های فرهنگی تعریف می­شوند و همچنین معاونت مطبوعاتی و اطلاع­ رسانی در کنار هم­ افزایی با نهادهایی که امکانات تبلیغی در اختیار دارند همچون شهرداری­ ها از مهم­ترین گام­ ها در حوزه تبلیغات و اطلاع­ رسانی تئاتر است.هرچند گسترش اجراهای عمومی به گیشه پررونق ­تر می ­انجامد اما حمایت ­های مستقیم مالی از انجمن هنرهای نمایشی و هنرمندان ضرورتی اجتناب ناپذیر است. خوش­بختانه برخی گروه­های نمایشی این امکان را یافته­اند که درآمدزا باشند. اما لزوماً تمام گروه­های نمایشی این امکان را نخواهند داشت و ضروری است حمایت­های مادی از گروه­ها تداوم داشته باشند.

شفیعی افزود :از دیرباز اعتبارات هنری در قالب حمایت از فعالیت­ های هنری در استان ها به واسطه نبود ردیف­ های مشخص در موافقت­ نامه­ های اعتبارات ادارات کل استانها و اطلاق عام برای اعتبارات فرهنگی باعث اختلاف نظر بین هنرمندان رشته ­های مختلف و تشکیلات اداری بوده است. لزوم مشخص شدن این اعتبارات و هزینه کرد آن از طریق انجمن­ های تخصصی از ضروریات نظام یافتن مطلوب فعالیت­ هاست.

وی همچنین افزایش تعامل با وزارت آموزش و پرورش با هدف ترغیب به استفاده از تئاتر را دارای اهمیت ویژه دانست و گفت : تئاتربه عنوان مقوله ­ای آموزشی و البته با چشم انداز تربیت تماشاگران آینده تئاتر حرفه ­ای از نیازهای آینده تئاتر و هنر کشور است. خوش­بختانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه «سیاست­های هنرهای نمایشی» به خوبی این مسأله را در نظر گرفته است اما متأسفانه در مقام اجرا با کاستی­ های قابل توجهی روبرو هستیم.

شفیعی در پایان اظهارامیدواری کرد توجه به تنوع مخاطبان (جوانان، زنان، خانواده­ها، کودکان و نوجوان) در تولید و عرضه آثار نمایشی به توسعه متوازن تئاتر در میهن عزیزمان بیانجامد و حضور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نشان­دهنده عزم جدی وزارت­خانه در ارتقا و گسترش تئاتر در جامعه دانست .




مطالب مرتبط

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

تازه‌ترین موضع‌گیری کاظم نظری درباره تجاوز به حریم تماشاخانه سنگلج

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد دو وزارت‌خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته‌اند و این موضوع حساس، به دقت و سرعت در حال پیگیری است.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند
مدیرکل هنرهای نمایشی همزمان با هفته هنر انقلاب:

هنر انقلاب کوشید فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد کند

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت «هفته هنر انقلاب اسلامی» در پیامی نوشت هنر انقلاب کوشید برای اصالت روح و‌ مضامین هنری، تجلی صورت و شکل نیاز بیابد و فرم را فراتر از بازی‌های صوری، تبدیل به تجلی امری قدسی و متعهد سازد.

|

جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت
جریانی هنری که به راه افتاده است

بیم و امید گروه‌های تئاتر استانی از اجرا در پایتخت

در حالی که این روزها سه نمایش از شهرهای شیراز، بهبهان و ماهشهر با حمایت اداره‌کل هنرهای نمایشی در تهران در حال اجرای عمومی هستند، کارگردان‌های این آثار، ضمن امیدواری به ادامه و استمرار این جریان، از سختی‌های حضور گروه‌های تئاتری استان‌ها در پایتخت می‌گویند.

|

نظرات کاربران