در سالهای نوجوانی خود که شاگرد داستاننویسی استاد عزیزم محمدرحیم اخوت بودم، ایشان به من پیشنهاد دادند که برای شناخت این که داستانهای قوی و خوب چگونه نگارش میشوند، رمان"جالی خالی سلوچ" نوشته محمود دولتآبادی را بخوانم. حدود 14 سال داشتم که این رمان را خواندم.
در سالهای نوجوانی خود که شاگرد داستاننویسی استاد عزیزم محمدرحیم اخوت بودم، ایشان به من پیشنهاد دادند که برای شناخت این که داستانهای قوی و خوب چگونه نگارش میشوند، رمان"جالی خالی سلوچ" نوشته محمود دولتآبادی را بخوانم. حدود ۱۴ سال داشتم که این رمان را خواندم.
رمان"جای خالی سلوچ" نوشته محمود دولتآبادی با دراماتورژی و کارگردانی کتایون حسینزاده با نام"چاه" در خانه نمایش روی صحنه خواهد رفت.
به گزارش دریافتی سایت ایران تئاتر از اداره تئاتر، کتایون حسینزاده که نگارش نمایشنامههای"قطار بعدی"، "شن"، "اتاق شماره 113 "، "ساعت" و"بعد از انتظار" را در پرونده کاری خود دارد، در مورد ایده دراماتورژی این رمان گفت:«در سالهای نوجوانی خود که شاگرد داستاننویسی استاد عزیزم محمدرحیم اخوت بودم، ایشان به من پیشنهاد دادند که برای شناخت این که داستانهای قوی و خوب چگونه نگارش میشوند، رمان"جالی خالی سلوچ" نوشته محمود دولتآبادی را بخوانم. حدود 14 سال داشتم که این رمان را خواندم.»
وی در ادامه گفت:«همان زمان بود که تعلق خاطری به این رمان پیدا کردم و تمامی آثار استاد محمود دولتآبادی را پیگیری کرده و خواندم. ولی هیچ کدام تأثیر رمان"جالی خالی سلوچ" را بر من نداشتند؛ به همین دلیل همیشه در ذهنم به این موضوع فکر میکردم که دِین و تعلق خاطر خود را به داستان ادا کنم. این موقعیت برای اولین بار در فرهنگسرای نیاوران به من دست داد تا با اجازه استاد دولتآبادی این اثر را به صورت نمایشنامهخوانی روی صحنه ببرم که خوشبختانه ایشان بعد از دیدن کار اعلام کردند که این اولین بار بوده که یکی از رمانهای ایشان به صورت نمایشنامه درآمده و خیلی از این کار راضی هستند.»
مترجم نمایشنامههای"قویتر"، "برتا سلام میرساند"، "مردی در یک موقعیت" و"صداهای نامفهوم" در خصوص شیوه دراماتورژی این اثر با ذکر این نکته که همیشه در نظر داشته تا رمانهای ایرانی را به نمایشنامه تبدیل کند، گفت:«به نظر من داستانهای ایرانی اکثراً قابلیت تبدیل به نمایشنامه را دارند، اما"جای خالی سلوچ" داستانی است که بسیار تصویری بوده و به دلیل مهارت دولتآبادی در فضاسازی و دیالوگها راه برای دراماتیک کردن آن باز است؛ هر چند کار بسیار سخت و مانند راه رفتن روی لبه تیغ بود، اما تمام سعی من بر این بود که علاوه بر ادای دین به این داستان، هویت و رد پایی از خود هم به جای بگذارم. در نتیجه بخشی از رمان اصلی را به طور مجزا استفاده و حواشی آن را کم کردم تا بتوانم این داستان را به صورت دراماتیک روی صحنه بیاورم.»
گفتنی است که نمایش"چاه" از 20 خرداد ماه در خانه نمایش اداره تئاتر تهران روی صحنه میرود.