در حال بارگذاری ...
...

اطلاعیه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس: جشنواره دوازدهم تئاتر دفاع مقدس با بنیانی پایدار برگزار می‌شود

معاونت هنری بنیاد بر آن است تا هنر نمایش را در ماندگاری روزهای دفاع مقدس به خدمت گرفته و جشنواره دوازدهم را با بنیانی پایدار در فرصتی مناسب به انجام رساند

فارس: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با انتشار اطلاعیه‌ای تاکید کرد: معاونت هنری بنیاد بر آن است تا هنر نمایش را در ماندگاری روزهای دفاع مقدس به خدمت گرفته و جشنواره دوازدهم را با بنیانی پایدار در فرصتی مناسب به انجام رساند، هر چند این تاخیر در نظر عده‌ای ناصواب آید.
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر عدم برگزاری جشنواره تئاتر دفاع مقدس، اطلاعیه‌ای را به خبرگزاری‌ها و جراید ارسال کرده که در ذیل می‌خوانیم: نظر به انتشار اخباری جسته گریخته در برخی رسانه‌ها پیرامون برگزاری جشنواره تئاتر دفاع مقدس و برداشتی ابهام آمیز از تاخیر فراخوان جشنواره، معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لازم است، نکاتی را به صورت کاملا شفاف (همچون همیشه) با هنرمندان و فرهیختگان عرصه نمایش در میان گذارد تا ضمن استفاده از راه‌کارهای اندیشمندانه و کاربردی این عزیزان، ذهن مجموعه دست‌اندرکاران را نیز از تشویش‌های احتمالی آسوده نماییم. چنانچه دوستان اطلاع دارند، رئیس بنیاد و معاونت هنری به صورتی جدی و باوری مستحکم بر این عقیده‌اند که هنر نمایش یکی از هنرهائی است که می‌تواند با تاثیرگذاری شگرفش بر مخاطبین در بالندگی آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نقش به سزایی ایفا کند و از این رو تمامی خدمتگزاران در این بنیاد برآنند که این هنر را به صورتی فاخر و همراه با دین‌باوری هر چه بیشتر از گذشته احیا و تثبیت نمایند که این مهم از پیام ریاست محترم بنیاد در آغاز جشنواره منطقه‌ای ارومیه کاملا مشهود بود.
در ادامه این یادداشت نسبتا بلند آمده است: عملکرد مثبت معاون هنری بنیاد و دبیر جدید جشنواره پس از تغییرات در ستاد جشنواره سراسری مشهد با حضور پنجاه گروه نمایشی برگزار گردید که در طی ده دوره گذشته بی‌سابقه بود و کمک هزینه‌های گروه‌های نمایشی به حداقل دو برابر دوره‌های گذشته افزایش پیدا نمود، اما پس از اتمام جشنواره‌های منطقه‌ای و به خصوص جشنواره سراسری در مشهد مقدس کاستی‌ها و نارسائی‌های جدی‌ای را فرا رو قرار داد که معاونت هنری بنیاد بر آن شد تا به تمهیدهای جدی‌تر در رفع این کاستی‌ها بکوشد که بعضا در زمانی کوتاه قابل جبران بود. اما برخی نارسائی‌ها نیاز به زمانی وسیع‌تر داشت تا بتوان به شکلی اساسی و بنیانی برای آنها راه کاری اندیشید که ذیلا به آن اشاره می‌شود:
1 غنی سازی متون نمایشی:
از آنجا که قریب ربع قرن از شروع حماسه دفاع مقدس ملت ایران می‌گذرد و فعالان عرصه نمایش عمدتا جوانان پاکیزه باطنی هستند که آن را درک نکرده‌اند، فقر جدی در متون نمایشی از حقایق حماسه بزرگ دوران دفاع مقدس به چشم می‌‌خورد که محتوا و مضمون اکثر نمایش‌ها، حاصل تخیل نویسندگان و تحت تاثیر خاطرات محدود و حوادث نادر آن دوران که در رسانه‌ها منعکس شده است قرار گرفته است که متاسفانه بعضا همراه با تحریف تاریخ پرحماسه این ملت و تبلور دروغی از آن همه حقایق انکارناپذیر است. این کجروی تاسف‌انگیز تا آنجا پیش رفت که در نمایشی، پناهگاه‌های زیرزمینی زمان جنگ را مامن معاشقه رزمنده و نامزدش! انگاشته بودند که برای هم ترانه "مرا ببوس" می‌خواندند!!! غافل از اینکه صدای فراگیر جبهه‌های نورانی ما، نوای سحرانگیز حاج صادق آهنگران بود و نه صدای فلان خواننده زمان طاغوت! یا در نمایش دیگری رزمنده را سیاهی برزنگی و دایره به دست تجسم می‌کرد که دل در پی دخترکی دلقک و از جنس خود دارد، اما جنگ آنان را از هم جدا کرده و او را به نیستی می‌کشاند و یا در نمایشی دیگر اعضای خانواده شهیدی همه دچار بحران بودند، برادر به گونه‌ای، خواهر به گونه‌ای، پدر به گونه‌ای و مادر بدتر از همه اینها، اما در یک چیز مشترک و آن مخالفت با نظام اسلامی برای محل دفن فرزند شهیدشان و از این نمونه‌ها بسیار و اینها حاصل تساهل بازخوانی‌ها و بازنگری‌های سیاستگزاران قبلی جشنواره بود که بر مدیران جدید تحمیل شد. این دوری و جدائی ذهن هنرمندان از حال و فضای رزمندگان، این مهم را برای معاون هنری بنیاد و دبیر جشنواره ضروری ساخت که فکری جدی برای غنی‌سازی متون نمایشی عرصه دفاع بنماید. هم چنین در این راستا چاپ 12 اثر برجسته نمایشی با مضامین دفاع مقدس که در دوره‌های گذشته اجرا شده و می‌توانست برای رسیدن به این هدف موثر واقع شود. در دو ماه گذشته توسط بنیاد چاپ و دسترسی هنرمندان تئاتری قرار گرفت.
2-آشناسازی هنرمندان با حقایق جبهه و واقعیات دوران دفاع مقدس، گذشت ایام و فاصله نسل‌ها و در نتیجه عدم دریافت صحیح پیام‌های حقیقی دفاع مقدس و حوادث انسان‌ساز آن دوران توسط هنرمندان امروز تمهیدی می‌طلبید تا این فاصله هر چه کمتر گردد و آن پیام‌ها هر چه شفاف‌تر تبیین و در دسترس قرارگیرد، از این رو افرادی در معاونت هنری بنیاد ماموریت یافتند تا ایده تشکیل اطاق فکر را با عنوان "تالار اندیشه و هنر" عملیاتی ساخته و برای آن راه‌کارهای طرح و برنامه‌ای بیندیشند. اساس این ایده بر آن است تا در همایش‌هائی منظم و مداوم ارباب هنر از رشته‌های مختلف با ایثارگران فرهیخته دوران دفاع مقدس نشست‌هائی مکرر و صمیمی داشته و در کمیسیون‌های مختلف دلواپسی‌های هنرمندان و دل‌مشغولی‌های ایثارگران در هم آمیخته گردد و از حاصل آن هنری تعالی در عرصه دفاع مقدس بارور و بالنده گردد. در این مسیر بازدید مناطق عملیاتی غرب و جنوب و توضیح عملیات و تبیین وجب به وجب دفاعی که انجام یافت و حماسه‌ای که در همه لحظات شب و روز آن دوران جوشید، نیز از دیگر راه‌کارها است. این بخش که از مهم‌ترین وظائف معاونت هنری است هم اکنون در حال پیگیری است که امید است به زودی جامه عمل پوشیده و هنرمندان در جریان انجام و کم و کیف آن قرار گیرند، هم چنین با برنامه‌های دبیر جشنواره اجرای حدود ده نمایش برای اجرا در مناطق عملیاتی و برای کاروان‌های بازدید کننده امسال راهیان نور در نظر گرفته شده است .
3- تقویت گروه‌های نمایشی استان‌ها:
در گستره گسترده ایران اسلامی حتی در دورافتاده‌ترین نقاط، همیشه جوانانی هنرمند خودنمائی می‌کند که اعجاب همه را برمی‌انگیزند اما تمرکز اساتید مجرب، مجموعه‌های آموزشی، مجتمع‌های پژوهشی، سالن‌های نمایش، امکانات فنی و ... در تهران باعث شده است تااستان‌ها با کمترین دسترسی به دانش و تکنیک هنرها و با تحمل رنج و مشقت طاقت‌فرسا با تکیه بر همت بلند، ذهن جوشان ودست‌های خالی خود، پای در این عرصه نهند و با هزاران مشکل مسیر پرنشیب و فراز جشنواره‌ای را بپیمایند تا بلکه بتوانند خود را میان تافته‌های جدابفته‌ای که با برخورداری از همه امکانات مادی و معنوی بدون هیچ آزمون و دردسری در جشنواره حضور یافته‌اند اثبات نمایند. معاونت هنری بنیاد برخود فرض می‌داند تا راه‌کاری بیابد که در آن شهرستانی‌ها که از جمله علاقه‌مندترین و صادق ترین هنرمندان این عرصه‌اند بتوانند از این امکانات بهره‌مند شوند. اعزام اساتید و کارشناسان فهیم عرصه نمایش به استانها و تشکیل کلاس‌ها و نشست‌های آموزشی، اصلاح متون و زمینه‌سازی پژوهش قبل از نوشتار، معرقی کارشناسان و تجربه‌داران هشت سال دفاع مقدس و هماهنگی آنان با هنرمندان، نظارت مستقیم و مستمر اساتید فن در زمینه‌های مختلف بر نمایش‌ها... از تمهیداتی است که به صورت جدی در دستور کار معاونت هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و دبیرخانه دائمی تآتر دفاع مقدس قرار گرفته است .
4- رشد گروه‌های نمایشی بسیج و دانش‌آموزی:
نوجوانان بسیجی علیرغم عدم درک ظاهری جبهه‌های نبرد، به دلیل همراهی با مجموعه‌هائی از نیروهای دوران دفاع و شرکت در مجالس، محافل و اردوهای مختلف کاملا در حال و هوای آن دوران قرار دارند و به راستی که عطر جبهه‌ها هنوز از نگاه این عزیزان به مشام می‌رسد. اینان در عرصه گوناگون هنری پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند اما اینان نیز از مجموعه امکانات هنری، بی‌بهره‌اند.
دانش‌آموزان کشور که خود منبعی عظیم از استعدادها و انگسزه‌های متعالی برای ورود به این عرصه‌اند بدلیل گستردگی محیط دانش‌آموزی امکان دست‌یابی یکسان به این امکانات را ندارند. لذا بنیاد حفظ آثار ، ماموریت‌های خود می‌داند و بر آن است با یاری سایر نهادهای فرهنگی بر روی این قشر سرمایه‌گذاری نماید. باشد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شکوفایی آنان باشیم . بنابراین در این راستا کلیه گروه‌های نمایشی بسیج و بخصوص گروه‌های شرکت کننده در جشنواره بسیج توسط دبیرخانه دائمی تآتر دفاع مقدس مورد حمایت قرار گرفته‌اند و در سال آینده گروه‌های نمایشی دانش آموزان نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت.
5- رفع تبعیض و نابرابری‌ نزد معاون هنری و دبیر جشنواره‌های تآتر دفاع مقدس مفتوح است که در آن نامه‌های ارسالی هنرمندان دلسوخته و محروم از سراسر کشور و طومار امضاء شده ده‌ها نفر از هنرمندان مجرب تآتر دفاع مقدس موجود است که در صورت لزوم در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد که در آن از تبعیض و نورچشمی بودن بعضی گروه‌ها و انتخاب و داوری‌های ناعادلانه در دوره‌های گذشته شکایت شده است، این بر اساس عدم دقت در تقسیم نمایش‌ها برای مناطق کشوری بگونه‌ای بوده که آثار برگزیده یک منطقه از آثار برگزیده نشده درمنطقه‌ای دیگر به مراتب ضعیف‌تر بود و یا چینش مناطق بگونه‌ای بوده که کارهای قو با هم رقابت نموده و در نهایت یکدیگر را حذف و کارهای ضعیف و بعضا سفارشی از منطقه دیگر به جشنواره سراسری راه می‌یافته است . و از همه بدتر استثناء کردن گروه‌های نمایشی تهران بزرگ از شرکت در جشنواره‌های منطقه ای بوده که این حرکت ضمن پایمال نمودن حقوق شهرستانی ‌ها باعث می‌شده تا خیلی از گروه های تهران به محض تصویب متن و با یک بازبینی بسیار دقیق، خود را در جشنواره سراسری ببینند. با یک نظر کلی به آمار یازدهمین جشنواره سراسری در مشهد در می‌یابیم که در آن سهم تهرانی‌ها بدون آزمون منطقه‌ای، برابر همه گروه‌های نمایشی شهرستانی بوده است از این جهت دبیرخانه دائمی جشنواره پس از اتمام دوره یازدهم ، با جلسات مداوم و حضور برخی کارشناسان تآتر دفاع مقدس، با صرف حدود هزار ساعت وقت و انجام کارشناسی‌های لازم ساختار جدیدی را با رویکرد عدالت محوری و میدان دادن به هنرمندان عاشق و گمنام پایه‌ریزی نموده است که انشاء ا... همگی از ثمرات آن بهره‌مند خواهند شد.
بنابر آنچه گذشت و با تصریح شفاف بر این نکته که معاونت هنری بنیاد حفظ‌ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عزم جزم کرده است تا هنر نمایش را در ماندگاری روزهای دفاع همچنان به خدمت گرفته و هرگز از این فرصت بزرگ چشم برندارد، بر آن است که زیرساخت‌های همه هنرها از جمله هنر نمایش را در عرصه دفاع مقدس هر چه محکم‌تر و مستحکم‌تر پی‌ریزی و پایه‌ریزی نماید و جشنواره دوازدهم را با بنیه‌ای قوی و بنیانی پایدار در فرصت مناسب به انجام رساند، هر چند این تاخیر در نظر عده‌ای ناصواب آید.