در حال بارگذاری ...
محمدرضا شاه مردی کارگردان نمایش «باطل‌السحر» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

آموزش برای تئاتر دینی را باید جدی گرفت

محمدرضا شاه مردی  کارگردان‌ تئاتر که امسال با نمایش «باطل‌السحر» در جشنواره تئاتر رضوی حضور دارد در گفت‌وگو با ایران تئاتر به مسائل تئاتر نگاهی انداخت.

به گزارش ایران تئاتر محمدرضا شاه مردی نویسنده و کارگردان نمایش «باطل‌السحر» از استان قم که برای اولین بار در بخش صحنه‌ای دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی شرکت دارد ، در آستانه آغاز این جشنواره ؛ درباره روند شکل‌گیری و تولید نمایش و همچنین نمایش‌های راه‌یافته به بخش صحنه‌ای این دوره جشنواره تئاتر رضوی  گفت :«باطل‌السحر» داستان تاریخی از ناصرالدین‌شاه است .او اعلام می‌کند برای زیارت حرم امام رضا به مشهد می‌رود اما به دلیل اینکه خواب می‌بیند در آنجا ترور می‌شود ، بین دوراهی رفتن و نرفتن گیر می‌کند و این مسئله باعث ایجاد نگرانی در او می‌شود .او در جمع اعلام کرده است و اکنون با تغییر نظر خود به اندیشه مردم درباره بازخورد این عمل فکر می‌کند. نمایش «باطل‌السحر» با این بهانه به دنبال برهه‌های مختلف فعالیت ناصرالدین‌شاه می‌رود تا دوره‌ی کاری او و احترامی که به قول خودش به اهل‌بیت دارد را به‌نقد بکشد.

شاه مردی ایده این نمایشنامه را از آذرماه سال 94 در سر داشت ، و حدود شش ماه درگیر مطالعه کتاب‌هایی مرتبط به قاجاریه و ابعاد مختلف زندگی امام رضا پرداخته است، همچنین فیلم‌هایی مثل حاجی‌آقا آکتور سینما ، کمال المک، امیرکبیر ، سریال ولایت عشق و هر آنچه ازنظر تصویری مرتبط به دو جنبه رضوی و قاجاری است را برای افزایش اطلاعات مشاهده کرده است. وی از اردیبهشت 95 تا مردادماه درگیر نوشتن پلات‌ها و خود متن بوده است .بازبینی این نمایش هفت دفعه و زیر نظر اساتیدی همچون نادر برهانی مرند، سیروس همتی و... انجام‌گرفته است.

وی در رابطه با شیوه اجرای نمایش «باطل‌السحر» ادامه داد :«نزدیک به دو سال است که به نمایش‌های آئینی سنتی علاقه‌مند شدم و تمامی تمرین‌هایم را در این حوزه متمرکز کرده‌ام. درواقع ما باید شیوه نمایش ایرانی را با فرمت‌های جدی برای مردم حفظ کنیم و دقیقاً در تجربه‌های اخیر سعی کردم تا ظرفیت نمایش‌های اصیل و ایرانی را با نمایش‌های مدرن و فرمالیستی ترکیب کنم. این نمایش اجرایی فرم محور دارد ،  ازنظر محتوا نیز غنی است.من سعی کردم استفاده از دکور و نور و فرم اجرا مدرن باشد اما در حوزه محتوا و ساختار نمایشنامه و طراحی لباس نگاهی به نمایش‌های سنتی داشتم.»

وی در رابطه بااهمیت برگزاری جشنواره تئاتر رضوی گفت:« پرداختن به موضوعات مذهبی بسیار مهم است. همه‌ی تئاترهای دنیا در یک عرصه هستند و نمی‌توانیم برایشان پسوند و پیشوند بگذاریم اما با توجه به اینکه معتقدیم امام رضا فرهنگی با تمام منش‌ها و اندیشه‌های معنوی است ، باید به آن بپردازیم .همچنین جشنواره ، انگیزه‌ای برای گروه‌های تولیدی به‌حساب می‌رود. متأسفانه حمایت این نوع نمایش‌ها برای اجرای عموم نیز بسیار ضعیف است . هدف ما از تئاتر کار کردن تنها برای جشنواره و جایزه نیست ، بلکه نمایش برای  تماشاگران و مردم است. وقتی با چنین انگیزه‌ای برای مردم کارکنیم ارزش اثر نیز بالا می‌رود.»

وی در رابطه با آموزش تئاترهای دینی ادامه داد :« متأسفانه آموزش برای تئاتر دینی کم شده است .هنرمندان باید ازلحاظ محتوا در رابطه با این نوع نمایش‌ها غنی شوند . یک‌زمان بنیاد بین‌المللی امام رضا تعدادی دوره‌های آموزشی برای آشنایی با امام رضا برگزار کرد و من به‌شخصه در آن دوره‌ای که شرکت کردم تأثیر بالایی گرفتم، بنابراین این نوع آموزش‌ها را باید جدی گرفت.»

«باطل‌السحر» از 31 تیرماه تا 6 مرداد در استان قم اجرای عموم داشته است.

 

دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی ٨ تا ١١ مردادماه ١٣٩٦ در خراسان شمالی برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران