در حال بارگذاری ...
مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در شبستان امامزاده عباس(ع) بجنورد برگزار شد

رونمایی از تمبر یادبود جشنواره و حضور بر مزار هنرمند شهید مدافع حرم

دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی با رونمایی از تمبر یادبود جشنواره و حضور هنرمندان بر مزار هنرمند شهید مدافع حرم شهر بجنورد رسما آغاز شد.  

به گزارش ایران تئاتر بعد از ظهر روز گذشته 8 مردادماه هنرمندان حاضر در دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی به همراه داوران و مسئولان استانی در حالی برای برگزاری مراسم افتتاحیه این جشنواره به شبستان امامزاده سلطان سیدعباس بن موسی بن جعفر - برادر امام رضا (ع)- شهر بجنورد رفتند که خادمان این امامزاده از ساعاتی با حضور در این مکان مقدس خود را برای استقبال و خودشامدگویی به اهالی هنر آماده کرده بودند.

مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی با اهداء شاخه‌های گل توسط خادمان امامزاده عباس(ع) به هنرمندان و داوران حاضر در جشنواره آغاز شد. در آغاز این مراسم ابتدا حسین فرخنده دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی در سخنانی با بیان اینکه امسال برای هفتمین بار است که استان خراسان شمالی میزبان جشنواره بزرگ و معنوی تئاتر رضوی است، گفت: استقبال مردم فرهنگ‌دوست خراسان شمالی از اجرای آثار نمایشی و حمایت مسئولان استان از این رویداد بزرگ از اصلی‌ترین عوامل تداوم میزبانی این استان بوده که این تداوم برکات فراوانی را نیز برای ما به همراه داشته است.

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی ادامه داد: یکی از برکات برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در خراسان شمالی ساخت پلاتو تئاتر شمس بوده برای استفاده مردم از چشمه جوشان علم و معرفت رضوی بوده. همچنین برگزاری این جشنواره علاوه بر اینکه به معرفی هرچه بیشتر استان در سطح کشور کمک بسیاری کرده، تعامل هنرمندان استانی با هنرمندان کشوری در رشد کمی و کیفی تولیدات تئاتر استان بسیار تاثیر داشته است.

فرخنده با بیان اینکه برگزاری این جشنواره فرصت مغتنمی برای ایجاد فضای گفتمانی در استان را فراهم کرده، افزود: می‌توان زیر سایه این گفتمان‌های فرهنگی به یک زیست فرهنگی خوبی دست یافت و در سایه تبادلات و تعاملات فرهنگی نیز به همدلی و همفکری هر چه بیشتر رسید.

او در ادامه با اشاره به نقش جشنواره تئاتر رضوی در تعمیق گفتمان مذهبی عنوان کرد: تولید علم و اندیشه در آثار فرهنگی و هنری عاملی برای عمق بیشتر جشنواره است و از برکات دیگر این جشنواره پیوندی است که میان دین و هنر ایجاد کرده. به همین خاطر برگزاری چنین جشنواره‌هایی می‌تواند در پیوند با معارف دینی تاثیر بسزایی داشته باشد.

او همچنین با تاکید بر نقش جشنواره تئاتر رضوی در تعمیق گفتمان رضوی، اضافه کرد: بر همین اساس  تلاش داریم زمینه‌های تولید فکر و اندیشه را از طریق تئاتر تا حد ممکن بیشتر کنیم. چراکه در عصری که دین از شئونات اجتماعی جدا شده و مشکلات را زیاد کرده برگزاری چنین جشنواره‌هایی در پیوند ما با تعلیمات دینی نقش مهمی دارد.

دبیر دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی همچنین یادآور شد: امسال 133 متن به دبیرخانه ارسال شد و 44 متن برای تولید انتخاب و نهایتا 8 اثر به جشنواره رسید. علاوه بر این دو نمایش نیز در بخش میهمان داریم که در شهرهای شیروان و اسفراین اجرا می‌شود.

پس از سخنان دبیر جشنواره حجت‌الاسلام سالاری مدیره حوزه علمیه استان خراسان شمالی نیز در سخنانی با اشاره به اهمیت خلق زیبایی توسط هنرمندان، یکی از ویژگی‌های هنر تئاتر را ارائه اندیشه‌های والای دینی در قالب آثاری مخاطب‌پسند به شکلی که همه مردم از آن بهره ببرند، عنوان کرد.

آیت الله یعقوبی امام جمعه خراسان شمالی، مهرداد ابراهیمی مشاور عالی استاندار خراسان شمالی، دادستان خراسان شمالی، مدیره حوزه علمیه استان خراسان شمالی و جمعی از مسئولان و هنرمندان استانی به  هنرمندانی همچون سعید اسدی، پیام دهکردی، مهدی نصیری و... از افراد حاضران در این مراسم بودند.

رونمایی از تمبر یادبود دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی توسط مهرداد ابراهیمی معاون عالی استاندار خراسان شمالی بخش بعدی این مراسم بود.

پس از رونمایی از تمبر یادبود جشنواره، حاضران در مراسم با حضور در گلزار شهدای بجنورد بر مزار هنرمند شهید مدافع حرم فیروز حمیدی‌زاده حاضر شدند و با نثار گل بر مزار این شهید یادش را گرامی داشتند.

دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی روز چهارشنبه 11 مردادماه جاری با برگزاری مراسم اختتامیه در مجتمع فرهنگی هنری گلشن به کار خود پایان می‌دهد.




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران