در حال بارگذاری ...
گزارش میدانی ایران تئاتر از دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی

اجراهای عمومی خواسته همگانی مردم بجنورد

ایران تئاتر- حسین سینجلی: برگزاری جشتواره تئاتر رضوی در بجنورد طی سال‌های اخیر نقش بسیار تاثیرگذاری در آشنایی مردم استان خرسان شمالی با این هنر داشته بطوری‌که در روزهای برگزاری جشنواره می‌توان علاقه‌مندانی را در اطراف سالن های نمایش این شهر دید که به دلیل استقبال مخاطبان نتوانستند به سالن‌ها راه پیدا کنند.

شهر بجنورد این روزها میزبان دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی است. جشنواره‌ای که با هدف گسترش فرهنگ رضوی به کمک هنر تئاتر آغاز به کار کرد و امروز پس از یک دهه توانسته به یکی از جشنواره های مهم تئاتری تبدیل شود. به طوری‌که امسال پس از انتشار فراخوان این جشنواره 133 متن برای حضور در این دوره به دبیرخانه ارسال شده و نهایتا 44 متن برای تولید انتخاب و در آخر  8 نمایش برای بخش صحنه‌ای و دو نمایش برای حضور در بخش میهمان جشنواره از 8 مردادماه اجراهی خود را در بجنورد آغاز کردند.

به بهانه برگزاری دوازدهمین جشنواره تئاتر روضوی با تعدادی از علاقه مندان حاضر در مجتمع فرهنگی هنری گلشن بجنورد درباره تاثیرات برگزاری این جشنواره گپ و گفتی زدیم که خاصل آن را در ادامه می خوانید:

مردم دیگر تئاتر را مسخره نمی‌کنند

محمد رشیدی 27 ساله از اهالی بجنورد که حدود یک سال است خودش کار تئاتر را آغاز کرده جشنواره تئاتر رضوی را یکی از اتفاق‌های مثبتی می‌داند که در بحنورد برگزار می‌شود و معتقد است برگزاری این جشنواره طی این سال‌ها باعث شده بسیاری که شاید پیش از این اصلا تئاتر را نمی‌شناختند با این هنر آشنا بشوند.

محمد درباره مزایای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به ایران تئاتر می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مزایای برگزاری جشنواره این است که هنرمندان تئاتر در استان می‌توانند با تجربیات هنرمندان سایر استان‌ها آشنا بشوند ئ از آنها ایده‌ای نو بگیرند. او با بیان اینکه طی این سال‌ها نظر مردم نسبت به تئاتر کاملا تغییر کرده، می‌گوید: اگر هفت، هشت سال پیش کسی درباره تئاتر حرف می‌زد ممکن بود بسیاری حرف‌های او را جدی تگیرند و حتی او به او بخندند. اما امروز چون خودشان مستقیما تئاتر را دیده‌اند شرایط به شکلی شده که حضور در جشنواره را یک امیتاز می‌دانند.

اجرای نمایش‌ها نباید فقط در زمان جشنواره‌ها باشد

خانم احتشام 28 ساله لیسانس مدیریت و برنامه‌ریزی به همراه خانواده‌اش در لابی مجتمع فرهنگی هنری گلشن منتظر ورود به سالن هستند تا به تماشای نمایش «چنار لاله» کاری از مهدی آشوغ که از اندیشمک به جشنواره تئاتر رضوی راه پیدا کرده بنشیند. او که به گفته خودش هر سال جشنواره تئاتر رضوی و جشنواره تئاتر استانی را دنبال کرده با بیان اینکه امسال کارهای حشنواره تئاتر رضوی هم به لحاظ کمی و به لحاظ کیفی نسبت به دوره قبل توقع‌اش را برآورده نکرده، به ایران تئاتر گفت: نمی‌دانم به چه علت اما در کل به نظر می‌رسد که کارهایی که در جشنواره استانی اجرا می‌شود در مقایسه با جشنواره رضوی کیفیت بهتری دارند.

این مخاطب بجنوردی تئاتر با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره‌های تئاتر به ویژه جشنواره تئاتر رضوی در آشنایی مردم استان با هنر تئاتر تاثیر داشته اما هنوز به شکلی نرسیده که عموم مردم تئاتر را بشناسند، افزود: به دلیلی اینکه در طول سال اجرای عمومی تئاتر در استان خیلی کم است هنوز مخاطب عام آنطور که باید تئاتر را نمی‌شناسند. و به دلیل اینکه مردم ما در استان زیاد تئاتر نمی‌بینند نمی‌توانند بین جشنواره رضوی و جشنواره استانی و گونه های نمایشی تفاوت ها را تشحیص بدهند. او با بیان اینکه باید اجرای عمومی تئاتر در طول سال بیشتر شود، از اینکه بسیاری از مواقع سالن تئاتر هی برنامه‌ای ندارد گلایه می‌کند و می‌گوید ای کاش به جای اینکه در این سالن‌ها که برای تئاتر ساخته شده فیلم سینمایی نشان داده شود در طول سال گروه‌های تئاتری استانی بتوانند نمایش‌های خود را برای عموم اجرا بکنند.

مخاطبان امسال نسبت به دوره‌های قبل خیلی بیشتر شده

زهرا داوری دیپلمه که به همراه یکی از دوستانش برای تماشای نمایش «باطل‌السحر» به سالن گلشن آمده برگزاری این جشنواره را در آشنایی مردم استان با هنر تئاتر بسیار موثر می‌داند و می‌گوید: در دوره‌های گذشته جمعیت بسیار کمتر از امسال بود و همین نشان می‌دهد که مردم با تئاتر آشنا شدند. او همچنین نقش اظلاع‌رسانی را نیز در استقبال مردم بی‌تاثبر نمی‌داند و درباره این مقوله می‌افزاید: امسال از نظر اطلاع‌رسانی هم نسبت به دوره‌های قبل بهتر عمل شد و نتیجه آن هم این بوده که مردم بیشتری برای دیدن نمایش‌ها به سالن‌ها آمده‌اند. این مخاطب بجنوردی تئاتر اما به اینکه تئاتر تنها در زمان جشنواره‌ها جدی گرفته می‌شود نقد دارد و آرزو می‌کنذ که کاش در طول سال هم اجراهای عمومی بیشتری در استان داشتیم.

اصرار بچه‌‌ها برای دیدن تئاتر

خانم احمدلو لیسانس بهداشت عمومی که به همراه دو پسر نوجوان خود منتظر ورود به سالن گلشن هستند، علاقه فرزندانش به تئاتر را از دلائل حضورشان در جشنواره تئاتر رضوی عنوان می‌کند و به ایران تئاتر می‌گوید: متاسفانه در سال‌های گذشته هیچ اطلاعی از اینکه چنین جشنواره‌ای برگزار می‌شود نداشتیم ولی امسال با توجه به اطلاع‌رسانی خوبی که صورت گرفته و البته اصرار بچه‌ها، آنها را برای تماشای تئاتر به جشنواره آورده‌ام. او امیدوار است که بتواند که شرایطی فراهم کند که فرزندانش بتوانند حداکثر استفاده را از جشنواره تئاتر رضوی بکنند.

جشنواره ها مثل یک کلاس درسی هستند

مهمد علی 24 ساله دانشجوی تئاتر و ساکن بجنورد که هم جشنواره تئاتر رضوی و هم جشنواره تئاتر استانی را همواره دنبال کرده با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره‌های تئاتری در خراسان شمالی می‌گوید: به دلیل اینکه در سایر استان‌ها دست گروه‌های تئاتری بازتر است وقتی آنها به بهانه جشنواره به بجنورد می‌آیند باعث می‌شود که گروه‌های استانی از آنها ایده بگیرند و با شیوه‌های جدید نمایشی بیشتر آشنا بشوند. محمدعلی با بیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر رضوی باعث شده تا گروه‌های استانی علاقه پیدا کنند که در طول سال نیز اجرای عمومی داشته باشند می‌گوید: این جشنوار‌ه‌ها هم برای کسانی‌که تازه می‌خواهند وارد عرصه تئاتر شوند و هم برای کسانی‌که هنرمند تئاتر هستند خوب و مناسب است و می‌توان از نمایش‌های حاضر در جشنواره مثل یک کلاس درسی استفاده کرد.

دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی روز چهارشنبه 11 مردادماه جاری با برگزاری مراسم اختتامیه در تالار گلشن بجنورد به کار خود پایان می‌دهد.




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

دبیران جشنواره تئاتر رضوی معرفی شدند

اتابک نادری به عنوان دبیر جشنواره تئاتر صحنه‌ای و علی‌محمد رادمنش به عنوان دبیر جشنواره تئاتر خیابانی بیست‌ویکمین جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) معرفی شدند.

|

نظرات کاربران