در حال بارگذاری ...
سیروس همتی پیش از خوانش نمایشنامه فیش آباد با ایران تئاتر مطرح کرد:

این نمایشنامه را به سفارش مردم نوشتم

سیروس همتی از امروز به مدت سه شب نمایشنامه «Fish آباد» را در پلاتوی اجرای تئاتر شهر نمایشنامه خوانی می کند.

نمایشنامه «Fish  آباد» یکی از شش گانه کتاب «سه سه» اثر سیروس همتی است که چندی پیش توسط انتشارات نیستان به چاپ رسید و او در نظر دارد متن این نمایش را به مدت سه شب در پلاتوی اجرا خوانش کند. وی در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد که این نمایشنامه را به سفارش مردم نوشته است:

 

«Fish  آباد» بر دغدغه فیش های نجومی متمرکز است، چه شد که تصمیم گرفتید این معضل حال حاضر جامعه را در قالب نمایشنامه بپرورانید؟

برخلاف خیلی از نمایشنامه ها که سعی می کنند به سفارش سازمان یا ارگان یا جشنواره نمایشنامه بنویسند، من اکثرا تلاش می کنم سفارش کارهایم را از جامعه بگیرم. خوب معضل فیش های حقوقی نیز یکی از این سفارشات روز مردم جامعه ماست. طرح این سوال که چرا فردی مثل سیروس همتی با 26 سال سابقه رسمی در آموزش و پرورش یک صدم مدیرعامل یک بانک حقوق می گیرد، در حالی که شاید تجربه کاری من چند برابر او باشد، عاملی شد تا من این نمایشنامه را بنویسم.      

 

و نمایشنامه خوانی آن هم منبعث از همین تفکر است؟

نمایشنامه خوانی یک از راهکارهای رفع مشکلات متن است و من همیشه سعی می کنم پیش از به اجرا گذاشتن نمایشنامه هایم، آنها را ابتدا در یک فرآیند نمایشنامه خوانی مورد ارزیابی قرار دهم، نقاط ضعف و قوت را بگیرم و ابهامات احتمالی را رفع کنم. نمایشنامه خوانی «Fish  آباد» نیز منبعث از همین تفکر است و خوشبختانه خیلی از مشکلات آن در طول تمرین رفع شد. بدون اغراق باید بگویم که متنی که آماده اجرا شده است دست کم یک سوم نسبت به متن اصلی آن که در کتاب سه سه چاپ شده، تغییر دارد.

 

پس باید منتظر اجرای عموم این نمایش در آینده نزدیک باشیم؟

خوب علاقه زیادی دارم که این نمایشنامه که شرایط حال حاضر جامعه را نشانه گرفته است به اجرای عموم در آید و اگر مرکز هنرهای نمایشی، مدیریت تئاتر شهر، مدیریت ایرانشهر و یا سایر تماشاخانه های دولتی این امکان را فراهم کنند، این اقدام صورت خواهد گرفت.

 

در این نمایشنامه نیز مانند اکثر کارهایتان گذری نیز به دوران جنگ داشتید. چرا تلاش می کنید تا ردی از آن دوران در آثارتان وجود داشته باشد؟

خوب من بچه جنگ هستم. در دوران و در محله ای کودکی و نوجوانی ام را سپری کردم که بوی شهادت در هوایش پراکنده بود. من اقوام، دوستان و همکلاسی هایم را در جنگ از دست دادم و به نوعی جنگ با گوشت و پوستم عجین است. نمی توانم ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن دوران را از ذهن خارج کنم لذا در عموم کارهایم سعی می کنم تلنگری به مخاطبم در این خصوص بزنم. از طرفی همیشه دوست داشتم در یک ژانر خاص کار کنم و خیلی خوشحالم که در تعریف سیروس همتی او را در دسته نمایشنامه نویسان جنگ و دینی قرار می دهند و این را برای خودم افتخار می دانم.

 

با تیزهوشی خاصی بین فیش های حقوقی این دوره با فیش های حقوقی در دوران جنگ مقاربت ایجاد کردید، چرا تلاش دارید با نمایش تمایز بین تفکر دریافت حقوق در این دو دوره کارتان را پیش ببرید؟

ببینید در این نمایشنامه من می خواهم اعلام کنم که بعضی از مدیران ما مردان آن دوران نیستند و بی شک اگر آن دوره را دیده بودند دست به این اقدامات نمی زدند و به راحتی اصل نظام را که ماحصل خون شهیدان است زیر سوال نمی بردند. متاسفانه برخی مسئولان وقتی در مورد دوران جنگ صحبت می شود به سرعت جبهه می گیرند و با طرح این مسئله که آنها دنبال اهداف خودشان بودند، خود را تبرئه می کنند و این برای من که عزیزان زیادی را در جنگ از دست دادم غیرقابل تحمل است. به همین دلیل است که در «Fish  آباد» مردان آن دوران  به ماهی و مدیرانی که در این دوران فیش های نجومی می گیرند به نهنگ تشبیه شده اند.

 

لازم به ذکر است که خوانش نمایشنامه«Fish  آباد» کاری از سیروس همتی و با ایفای نقش ندا مقصودی، سروش طاهری، مانلی حسین پور، شهرام مسعودی، سیروس همتی، مهیا علیزاده و فریدون محرابی در روزهای 11، 12 و 13 مردادماه ساعت 20:30 در پلاتوی اجرای تئاتر شهر به روی صحنه می رود.

 

گفت و گو: علی رحیمی




مطالب مرتبط

یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد
یادداشت سیروس همتی در اهمیت جشنواره‌های استانی

تئاتر استان‌ها، پتانسیل جهانی شدن دارد

سیروس همتی: باوجود این‌که آثار حاضر در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی چهارمحال‌وبختیاری یا بهتر است بگویم، تئاتر بام ایران، از نظر تعداد محدود بودند اما خوشبختانه تمامی آن‌ها از نظر کیفی بسیار ...

|

گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است
گفت‌وگو با داور سی‌و‌پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

سیروس همتی: جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های استانی خالی است

داور سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری با اشاره به خالی بودن جای تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره‌های تئاتر استانی گفت: سرمایه‌گذاری و ارائه آموزش در این حوزه به دلیل اهمیت بُن‌مایه تئاتر کودک و نوجوان و ضرورت پشتوانه‌سازی برای آینده تئاتر لازم است.

|

نظرات کاربران