در حال بارگذاری ...
...

کارت اعتباری تئاتر به زودی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد

حسین پارسایی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) در خصوص نحوه تصمیم گیری و تعامل شورای انتخاب آثار و مدیریت مجموعه تئاترشهر توضیح داد:«تا قبل از استقرار شورا در مجموعه تئاترشهر، سعی مرکز روی مدیریت اجرایی تالارها بود؛ زیرا آثار توسط مرکز انتخاب می‌شد. اکنون که به طور طبیعی مدیریت هنری تالارها مشخص شده، مدیر مجموعه تئاترشهر مدیر مطلق است. نسبت من نیز با مدیران تالارها و شورای انتخاب آثار به این ترتیب است که شورا به اندازه سقف اعتبار و مهلت مقرر، آثار منتخب خود را معرفی کرده و از سوی مرکز برای عقد قرارداد اقدام می‌شود. در واقع اشراف و نظارت بر سیاست‌های مدون و مکتوب مرکز به عهده من است و نه انتخاب و اعمال سلایق در حوزه مدیریت فردی.

زهرا شایان‌فر:
دومین نشست ماهانه مدیر مرکز هنرهای نمایشی با نمایندگان رسانه‌های جمعی در سال جاری، صبح امروز در محل مجموعه تئاترشهر برگزار شد و طی آن"حسین پارسایی" به سؤالات مطرح شده در خصوص بازسازی مجموعه تئاترشهر و تعامل با سازمان میراث فرهنگی، دومین مسابقه نمایشنامه‌نویسی، جشنواره‌های تئاتر رضوی و آئین‌های عاشورایی، انجمن نمایش کشور و مراکز استان‌ها پاسخ داد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، حسین پارسایی(رئیس مرکز هنرهای نمایشی) در آغاز این جلسه با اشاره به سفر اخیر خود به جمهوری چک، ضمن ارائه گزارشی کوتاه از این سفر گفت:«در این سفر و طی ملاقات با رئیس تئاتر ملی چک، مقرر شد با تئاتر ملی جمهوری چک در زمینه اجرای آثار نمایشی همکاری داشته باشیم. لازم به ذکر است این تئاتر کاملاً با کمک مردم اداره می‌شود. در این جا باید یک بار دیگر از بهروز غریب‌پور و گروهش که توانمندی‌های هنر نمایش عروسکی ایران را به شایستگی به نمایش گذاشتند تشکر کنم.»
وی در پاسخ به این سؤال که آیا تئاتر دفاع مقدس دفتر مجزایی در مرکز هنرهای نمایشی دارد، گفت:«تئاتر دفاع مقدس، همان طور که از عناوین دفاتر وابسته به انجمن برمی‌آید، نمی‌تواند بخش مجزایی داشته باشد. دفتر تئاتر دینی این بخش را بر عهده دارد. تاکنون رویکرد مرکز تولید آثاری بوده که با مناسبت‌های سال هماهنگی بیشتری داشته‌اند. بنابراین در دو ماه ابتدای سال تمرکز زیادی روی تئاتر دفاع مقدس شده است. اکنون مقرر شده دفتر تئاتر دینی و دفاع مقدس برنامه خودش را به طور مستمر تا پایان سال ارائه کند. به طور ویژه مناسبت‌هایی چون میلاد امام رضا(ع) با جشنواره تئاتر رضوی و آئین‌های عاشورایی و... را در پیش داریم. توجه مرکز این است که توجه صِرفاً سوگوارانه به این مناسبت‌ها نداشته باشد.»
مدیر مرکز هنرهای نمایشی در خصوص نحوه تصمیم گیری و تعامل شورای انتخاب آثار و مدیریت مجموعه تئاترشهر توضیح داد:«تا قبل از استقرار شورا در مجموعه تئاترشهر، سعی مرکز روی مدیریت اجرایی تالارها بود؛ زیرا آثار توسط مرکز انتخاب می‌شد. اکنون که به طور طبیعی مدیریت هنری تالارها مشخص شده، مدیر مجموعه تئاترشهر مدیر مطلق است. نسبت من نیز با مدیران تالارها و شورای انتخاب آثار به این ترتیب است که شورا به اندازه سقف اعتبار و مهلت مقرر، آثار منتخب خود را معرفی کرده و از سوی مرکز برای عقد قرارداد اقدام می‌شود. در واقع اشراف و نظارت بر سیاست‌های مدون و مکتوب مرکز به عهده من است و نه انتخاب و اعمال سلایق در حوزه مدیریت فردی. در حال حاضر نتیجه مثبتی از شورا گرفته‌ایم. شورا نیز برنامه خود را براساس کیفیت بنا کرده است. مدیر مجموعه تئاترشهر نیز بدون تأیید شورا مجاز به انتخاب آثار برای اجرا در مجموعه تئاترشهر نیست، ولی می‌تواند از بین کارهایی که توسط شورای انتخاب آثار برای اجرا به او معرفی می‌شوند، کاری را حذف کند و یا در اولویت بعدی قرار دهد.»
وی با اشاره به برگزاری یک نشست رو در رو در یکی از خبرگزاری‌ها در آینده نزدیک، در خصوص بازسازی مجموعه تئاترشهر و رابطه مرکز هنرهای نمایشی با سازمان میراث فرهنگی توضیح داد:«من نامه‌ای به سازمان میراث فرهنگی نوشته‌ام که خوانده‌اید و خواسته‌ام رهنمود و مشاوره خود را در خصوص بازسازی مجموعه ارائه ‌دهند. بخشی از مشکل ما ساخت و ساز مجاور مجموعه است. در طرح بازسازی، مسأله در خروج اضطراری بیان شده؛ در حالی که تالار قشقایی حتی در ورودی ندارد! مجدداً نامه‌ای برای سازمان میراث فرهنگی می‌فرستیم و درخواست می‌کنیم که فردی را برای نظارت بر طرح‌ها و به طور تام الاختیار معرفی کنند. به نظر می‌رسد همه ما می‌خواهیم بازسازی تئاترشهر انجام شود، ولی هنوز به واژگان مشترک نرسیده‌ایم. دو ارگان"شهرداری" و "میراث فرهنگی" باید در این مسیر کمک کنند و مطمئنم در این زمینه دغدغه مشترکی با ما دارند.»
وی تأکید کرد:«هیچ کدام از بخش‌های طرحِ بازسازیِ مجموعه، مخل نظر میراث فرهنگی نیست. حذف بار اضافی روی بام، ایمن سازی تأسیسات مکانیکی و الکترونیکی، هیچ منافاتی با نظر میراث فرهنگی ندارد. قطعاً انجام همه تغییرات ریز و درشت با مجوز و قوانین میراث فرهنگی خواهد بود.»
وی در پاسخ به این مطلب که گویا نامه نگاری با مسئول میراث فرهنگی استان تهران انجام نشده، گفت:«نامه‌نگاری با رئیس سازمان صورت گرفته و طبیعتاً اگر نامه به واحد خاصی مرتبط باشد باید به واحد مربوط‌ ارجاع داده شود. در عین حال هر نامه‌ پاسخی دارد. تئاترشهر محل مهمی است و به اعتقاد ما حتی اگر مکاتبه‌ای انجام نمی‌شد هم باید یک نفر از میراث فرهنگی می‌آمد و می‌پرسید چه کار می‌کنید. برای میراث فرهنگی استان تهران هم نامه خواهم زد. البته این گفت‌وگوها و گلایه‌‌ها را به نفع بازسازی نمی‌دانم. به نظر می‌رسد نامه‌نگاری‌ها مهمتر از انجام بازسازی شده. اجازه بدهید در میزگردی با مسئولان این سازمان، یک بار فرامان‌های میراث فرهنگی نیز بیان شود.»
پارسایی خاطر نشان کرد:«معاونت هنری، بنیاد رودکی، مدیر مجموعه تئاترشهر و مسئولان پروژه به تازگی بازدیدی از طرح بازسازی تئاترشهر داشتند و اولویت‌های آن را تعیین کردند که تأسیسات برودتی و حرارتی، ترمیم درها، تخریب بار اضافی بام، تأسیسات مکانیکی و برقی را شامل می‌شود. بهترین زمان برای قطع برق و تجهیز تأسیسات برقی و سیم کشی‌های ساختمان، ماه رمضان و به خصوص نیمه دوم ماه تشخیص داده شد. در حال حاضر بحث مطالعه روی ایمن بودن این تالار در مقابل زلزله‌ای هشت ریشتری نیز مطرح شده که در حال بررسی است. بازسازی مجموعه تا آخر سال طول می‌کشد؛ البته این جدای از تزئینات و مبلمان است.»
وی برگزاری دومین مسابقه ادبیات نمایشی را تنها پدیده نمایشی سال‌های اخیر و یکی از برنامه‌های مؤثر خانه تئاتر عنوان کرد و ضمن پوزش از تأخیر مرکز در اعلام مشارکت در برگزاری این مسابقه، گفت:«تفاهم نامه این بخش هفته گذشته مدون شد و من بلافاصله به خانه تئاتر پاسخ داده‌ام. امیدوارم این تأخیر باعث سردی و تلخی دوستان نشده باشد. دور اول مسابقه ادبیات نمایشی تأثیر بسزایی در نمایشنامه‌نویسی داشت و نحوه قضاوت‌ها بسیار شایسته بود. امیدوارم به سرعت برای انجام دور دوم این مسابقه برنامه‌ریزی شود؛ زیرا چشم بسیاری از نویسندگان که عِرق ایرانی دارند به این مسابقه دوخته شده است.»
وی با بیان این که تهران مملو از جشنواره‌های بزرگ شده، از امکان برگزاری بخش صحنه‌ای جشنواره‌های تئاتر رضوی و آئین‌های عاشورایی در یکی از مراکز استان‌ها خبر داد و افزود:«اگر این دو جشنواره نیز همه محصولات خود را در تهران عرضه کنند، آثار حرفه‌ای از ریتم اجرا می‌افتند. انتخاب دبیر این جشنواره‌ها نیز تا نتوانیم اعتبار، محصولات و امکانات جشنواره‌ها را ارزیابی کنیم، امکان پذیر نخواهد بود. اگر استانی برای چند سال میزبانی جشنواره‌ای را متقبل شود، این امکان وجود خواهد داشت که دبیر برای چند سال، انتخاب شود. این اقدام علاوه بر آن که باعث می‌شود او امکان انتقال تجربیاتش را داشته باشد، باعث خواهد شد که حواشی غیر فرهنگی کمتر باعث انتصاب افراد شود.»
وی در خصوص تعامل با مدیران کل ارشاد استان‌ها توضیح داد:«باید تفاهم‌نامه‌ای در خصوص اجرای نمایش و همکاری‌های دیگر منعقد شود. تا این لحظه هیچ استانی در این خصوص اقدام نکرده است؛ بنابراین خودمان تصمیم گرفتیم فعالیت‌هایی که انجام آن امکان پذیر است(مثل آموزش، اجرای بزرگداشت هفته تئاتر استان و...) را به صورت تفاهم‌نامه‌ای تنظیم و برای ادارات کل استان‌ها ارسال کنیم تا امضاء شود. تاکنون در خصوص جشنواره منطقه‌ای نیز مدیر کل چهار استان به عنوان دبیر انتخاب شده‌اند و برگزاری هفته بزرگداشت استان‌ها نیز به اداره کل ارشاد استان تهران سپرده شده است.»
وی انتخاب استان‌های میزبان برگزاری جشنواره‌ها را بسته به امکانات فنی و رفاهی آن استان دانست و افزود:«در حال حاضر 10 استان برای برگزاری جشنواره مناطق درخواست داده‌اند، اما امکانات استان‌ها اهمیت بسیاری دارد. هنرمندان شهرستانی آن قدر در سالن‌های بی‌کیفیت اجرا رفته‌اند که اولین درخواست‌شان سالن خوب است. تاکنون چهار استان بوشهر(به شرط ایجاد امکانات و تسهیلات)، همدان(که پس از جشنواره فیلم سالن‌های تجهیز شده و مناسبی دارد)، خراسان جنوبی(که استانی جوان و دارای امکانات قابل توجهی است) و چهارمحال و بختیاری(که در حال تجهیز تالارهای خود است) برای برگزاری جشنواره مناطق انتخاب شده‌اند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره اقدامات انجام شده در تغییر ساختاری انجمن نمایش کشور گفت:«اساسنامه سازمان نمایش به جای خوبی رسیده و هیأت مؤسس آن که هفت نفر است به محض انتصاب معرفی می‌شوند. زمان بندی ما نیمه شهریور ماه است. به نظر می‌رسد بهتر است یک نشست با آقای مسافرآستانه برای توضیح این اقدامات برگزار شود تا به همه سؤالات پاسخ داده شود.»
این جلسه با سؤالات خبرنگاران در خصوص تئاتر خصوصی، کیفیت آثار نمایشی در حال تولید، وضعیت پرسنل شاغل انجمن نمایش و پرداخت حقوق کارکنان و برگزاری دوره‌های آموزشی در شهرستان‌ها ادامه یافت.
وی در پایان به طرح کارت اعتباری تئاتر اشاره کرد و گفت:«از سهم یارانه‌های نمایشی با کارت اعتباری تئاتر به هنرمندان شهرستانی، افراد مرتبط با تئاتر، دانشجویان نخبه، استادان دانشگاه و هنرمندان شاخص، تسهیلاتی برای تماشای آثار حرفه‌ای اعطا خواهیم کرد. مطابق این طرح هر انجمن در هر شهرستان 10 فرصت در طول سال برای دیدن نمایش حرفه‌ای خواهد داشت و در هر بار نیز 15 تا 25 نفر(با توجه به شهرستان) را پوشش می‌دهد. قطعاً نمایش‌هایی که صد در صد گیشه‌ای هستند، شامل این کارت اعتباری نمی‌شوند. مبالغ کارت‌های اعتباری تئاتر بین 10 تا 100 هزار تومان خواهد بود و این طرح از شهریور ماه اجرایی می‌شود.»
در پایان این جلسه اعلام شد که طی سال جاری و در برخی از سفرهای خارجی گروه‌های نمایشی در فاصله زمانی تیر تا دی ماه سال جاری انجام می‌شوند، یک خبرنگار ‌‌حضور خواهند داشت. طی‌ مراسم قرعه‌کشی انجام شده، سیده تبسم میرزایی از روزنامه آفرینش، علیرضا سعیدی از ایلنا، سمانه جلالی فراهانی از باشگاه خبرنگاران جوان، حسن عبدالملکی از واحد مرکزی خبر و فروغ سجادی از روزنامه بانی فیلم به عنوان پنج خبرنگاری که امسال همراه گروه‌ها اعزام می‌شوند، انتخاب شدند.