خلاء بودجه را با فروش بلیط جبران میکنیم
مطابق قراردادها ۷۰ درصد گیشه تحویل گروه داده میشود و بقیه آن صَرف هزینههای فرهنگسرا خواهد شد؛ گرچه درباره مناطقی که حد میانگین فروش را نداشته باشند، سازمان بقیه مبلغ را به گروه میپردازد. البته ۳۰ درصد فروش گیشه نیز نخواهد توانست هزینه زیاد تجهیز فرهنگسرا را جبران کند.
زهرا شایانفر:
نشست مطبوعاتی اجراهای دورهای نمایشهای برگزیده کودکان و نوجوانان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری صبح امروز در فرهنگسرای هنر برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این جلسه که با حضور علیاکبر قاضینظام(مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران)، مجتبی اقدامی(رئیس فرهنگسرای هنر) و مجید گیاهچی(مدیر واحد نمایش فرهنگسرای هنر) برگزار شد، هفت کارگردان شرکت کننده در این برنامه حضور داشتند.
در آغاز این جلسه، مجتبی اقدامی با ارائه گزارشی کوتاه از فعالیتهای نمایشی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری در سال گذشته و با اشاره به برگزاری اولین دوره مسابقه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان گفت:«امیدوارم مقررات دور دوم مسابقه ادبیات نمایشی به زودی اعلام شود. اگر امکانات فراهم باشد، امسال وگرنه در بهار سال آینده شاهد برگزاری این مسابقه خواهیم بود.»
وی ادامه داد:«از میان 10 متن برتر مسابقه ادبیات نمایشی کودک و نوجوان که قرار بود علاوه بر اهدای جوایز از شرایط اجرا برخوردار شوند، خوشبختانه سه نمایش برای اجرا معرفی شدهاند و شش نمایش نیز در مرحله تمرین هستند. شاید بتوان گفت یک جشنواره کوچک کودک و نوجوان در قالب اجرای چند ماهه 10 اثر نمایشی در شرف برگزاری است.»
علیاکبر قاضینظام نیز ضمن خیر مقدم به حاضران و تشکر از کارگردانانی که پذیرفتهاند به مدت شش تا هفت ماه در کل فرهنگسراهای تهران اجرای نمایش داشته باشند، گفت:«امیدوارم این برنامه موجب ارتقای سطح تئاتر کودک و نوجوان تهران شده و شرایط اجرای این آثار در جشنواره کودک اصفهان فراهم شود.»
وی با اشاره به مشکلات برگزاری این اجراها، از همکاری مرکز هنرهای نمایشی و شخص حسین پارسایی تشکر کرده و افزود:«چهار نمایش برای اجرا در تالار هنر انتخاب شدهاند. در آینده نیز امیدواریم با همکاری مرکز هنرهای نمایشی بتوانیم در زمینه تولید آثار جدید برای گروههای سنی متفاوت اقدام کنیم.»
مجید گیاهچی نیز ضمن معرفی 10 نمایش شرکت کننده و کارگردانان هر یک توضیح داد:«این اجراها در 11 مرکز روی صحنه میروند. مطابق برنامه از شنبه 9 تیر نمایش"گربه دم بریده" در فرهنگسرای اقوام، "رویای ماه" در فرهنگسرای خانواده، "سوسک پری" در فرهنگسرای خاوران، "وای به حال عنکبوت اگر... " در فرهنگسرای دختران، "قصه خوب خدا" در فرهنگسرای طبیعت و"پهلوان کچل" در خانه فرهنگ نور اجرای خود را به مدت 16 روز آغاز خواهند کرد. همان طور که شاهدید، تعدادی از سالنهای فرهنگسراها که درگیر برگزاری جشنواره تئاتر بانوان هستند، با تأخیر اجرای خود را شروع خواهند کرد. برنامه به گونهای تدوین شده که اجراهای تابستان عصرها و اجراهای پاییز و زمستان صبحها انجام شود.»
وی با اشاره به تجربه 10 ساله سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری در اجرای نمایشهای کودک و نوجوان گفت:«سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری به فراخور دورههای مختلف مدیریتی، فراز و فرودهایی در فعالیت خود داشته، اما خوشبختانه شرایط فعلی مطلوبتر از پیش شده و نوعی تحول را نشان میدهد. طی 10 سال گذشته شاهد اجراهای کودک بودهایم، اما معمولاً از نظر کیفیت، حتی در میان مدیران هم رضایت وجود نداشته است. امیدواریم برگزاری این اجراهای حرفهای کودک و نوجوان باعث ارتقای بیشتر نمایشها و همچنین استمرار این رویکرد باشد. از سه نسل پیشکسوت، میانه و جوان در بین کارگردانان حضور دارند که به رغم مشکلات فراوان تولید تئاتر در شرایط فعلی، دست سازمان را رد نکردند. انشاءالله در سالهای آینده از نظر نحوه برگزاری شکل بهتری را شاهد خواهیم بود.»
بخش دوم این جلسه به کارگردانان نمایشهای شرکت کننده اختصاص پیدا کرد تا ضمن معرفی گروه و اثر نمایشی خود، درباره اقدام سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری صحبت کنند.
جواد ذوالفقاری کارگردان نمایش"بازی پسر و گرگ" گفت:«حرکتی که امسال از سوی شهرداری آغاز شده اقدامی است که شهرداریها در تمام کشورهای جهان آن را انجام میدهند، آن هم به عنوان بانیان هنر آن کشور. گرچه این حرکت دیر شروع شده، اما خوب و اساسی و زیباست، زیرا اجراهای شهر تهران را در تمام مناطقی که امکانات کمتری داشتهاند، پخش کرده است و مطمئنم در زمینه شناساندن تئاتر به خانوادهها و کودکان و نوجوانان حرکتی اساسی خواهد بود. مسلماً هر اقدامی در این زمینه با حضور مردم به نتیجه میرسد و من به این حضور امیدوارم.»
رضا فیاضی نیز به معرفی اعضای گروه و نمایش خود پرداخت. وی گفت:«گروه کارگردانی سالنهای نمایشی را مورد بازدید قرار داده و مشکلات و کمبودهای هر سالن را بررسی کردهاند. قرار شده این سالنها تجهیز شوند.»
مریم کاظمی نیز در خصوص انگیزه شخصیاش برای حضور در این رپرتوار گفت:«معمولاً پرونده کارها در یک ماه بسته میشود. برای من متمرکز شدن روی یک کار و فراهم شدن شرایط اجرای مداوم بسیار اهمیت داشت. صَرف نظر از همه مشکلات و تربیتی که در این سالها شدهایم که در سال باید چند کار متفاوت انجام دهیم، ترجیح دادم در این رپرتوار حضور داشته باشم. البته جمع کردن افراد مشکل بزرگی است. نمایش"رویای ماه" را چند سال قبل به شکل عروسکی کار کرده بودم، اما در این رپرتوار شکل اجرایی عوض شده و عروسکی نیست.»
فریبا رئیسی کارگردان نمایش"حضرت سلیمان" نیز تصریح کرد:«وقتی میدانم در چه سالنی، با چه افرادی و در کنار چه هنرمندانی کار خواهم کرد و وقتی میدانم شروع اجرا بسته به کامل شدن تمرین است، نقطه قوت برنامه به حساب میآید. از این گذشته امکان مدت طولانی دیده شدن توسط مخاطب، برایم یک اتفاق ویژه است.»
شهرام کرمی کارگردان"قصه خوب خدا" با آرزوی تداوم چنین حرکتهای پایهای در تئاتر کودک و نوجوان از دشواری هماهنگی این رپرتوار به دلیل پراکندگی سالنها و مدیریتهای متنوع به دلیل ساختار ویژه سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری یاد و آن را امری بزرگ عنوان کرد.
کرمی شرکت در این رپرتوار را یک وظیفه برشمرد و افزود:«گرچه در سال جاری فرصت داشتم یک نمایش کودک و نوجوان را در تالار هنر روی صحنه ببرم، اما ترجیح دادم در این رپرتوار مشارکت کنم.»
حمیدرضا ریشهری کارگردان"گربه دم بریده" این نمایش را برگرفته از اشعار فولکلور خطه جنوب معرفی کرد که به طور موازی با هفت خوان رستم پیش میرود.
فهیمه میرزاحسینی نیز با اشاره به اجراهای نمایش"پهلوان کچل" در خارج از کشور گفت:«فکر میکنم تا به امروز تماشاگران خارجی ما بیشتر از تماشاگران ایرانی بودهاند. در هر حال از این فرصت که به ما داده شده تا تماشاگران ایرانی نیز شاهد کار ما باشند، تشکر میکنم.»
بخش پایانی این جلسه به پرسش و پاسخ خبرنگاران در خصوص بودجه این رپرتوار، تأثیر ادغام سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری با معاونت فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران، چاپ نمایشنامهها، بهای بلیطهای هر اجرا و امکان اجراهای بینالمللی نمایشها و... اختصاص پیدا کرد.
علیاکبر قاضینظام بدون بیان ارقام اعتبارات این بخش، تصریح کرد:«به دلیل هزینه کردن بودجه سال 85 ، امسال شاهد افزایش اعتبار سازمان بودهایم. در حال حاضر نیز با هر سختی و مشقتی سالنها از نظر نور و صوت در حال تجهیز هستند.»
وی ادامه داد:«همان طور که در بخشی از قرارداد گروهها ذکر شده، امیدواریم با توفیق صحنهای و فروش بلیط، خلاء مربوط به بودجه جبران شود. قراردادهای دوستان بسته شده و تغییرات سازمانی در کار آنها خللی وارد نخواهد کرد.»
گیاهچی توضیح داد:«مقدمات چاپ نمایشنامهها انجام شده و تا پایان تابستان وارد بازار میشوند. قیمت بلیطهای اجراها نیز به نسبت مناطق در نظر گرفته شده است.»
علیاکبر قاضینظام نیز در خصوص امکان اعزام گروهها به خارج از کشور گفت:«اگر این دوستان مانند گروه"درخت سیب" بتوانند ارتباطات بینالمللی برقرار کنند و جشنوارههای خارجی هر یک از این آثار را بپذیرند ـ چون تولیدات ما محسوب میشوند ـ قطعاً مورد حمایت قرار میگیرند. این نمایشها را سفیران خوبی برای فرهنگ ایران میدانیم و اعتقاد داریم جزء ارزشهایی هستند که باید ارج گذاشته شوند.»
وی در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص سهم گروههای نمایشی از فروش گیشه توضیح داد:«مطابق قراردادها 70 درصد گیشه تحویل گروه داده میشود و بقیه آن صَرف هزینههای فرهنگسرا خواهد شد؛ گرچه درباره مناطقی که حد میانگین فروش را نداشته باشند، سازمان بقیه مبلغ را به گروه میپردازد. البته 30 درصد فروش گیشه نیز نخواهد توانست هزینه زیاد تجهیز فرهنگسرا را جبران کند.»
وی درباره تبلیغات و اطلاع رسانی این رپرتوار به سایت ایران تئاتر گفت:«امیداریم تبلیغات گستردهای در سطح شهر انجام شده و بنرهای زیادی را مورد استفاده قرار دهیم. از شبکههای تلویزیونی و آنویسهایی برای تلویزیونهای شهرداری(وابسته به شهرداری تهران) برای اطلاعرسانی بهره خواهیم برد. البته مخاطب ما در تابستان قدری کمتر از هر زمان دیگر خواهد بود، اما قطعاً در پاییز شاهد سیل مخاطبان این برنامهها هستیم. از سوی دیگر امکاناتی را فراهم کردهایم تا افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و ارگانهای حمایتی دیگر بتوانند به طور رایگان این اجراها را ببینند و هزینه آن توسط سازمان پرداخت میشود. علاوه بر این کارها به شیوهای تولید شدهاند که عموم مخاطبان ـ یعنی خانوادهها ـ بتوانند از آن بهرهمند شوند.»