در حال بارگذاری ...
...

تا رسیدن به کیفیت مطلوب 10 سال دیگر باید صبر کرد

بازخوانان جشنواره بانوان مجبور بودند که از میان ۹۰۰ متن، متونی را انتخاب کنند که در راستای سیاست جشنواره باشد. هر چند که کیفیت آثار نسبت به سال‌های قبل بسیار قوی‌تر بوده و قابلیت اجرای عمومی داشت، اما آن چیزی ‌که ‌مد نظرمان باشد، کم بود. به اعتقاد من اگر بخواهیم به کیفیت مطلوب جشنواره برسیم شاید ۱۰ سال دیگر راه باقی مانده باشد. باید پژوهش کنیم تا جشنواره بانوان فقط محل ارائه ضعف زنان نباشد و قدرتمندی آنان نیز مطرح شود.

پیمان شیخی:
نشست مطبوعاتی ششمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان با حضور علی‌اکبر قاضی‌نظام(مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری) و اعظم بروجردی(دبیر جشنواره) در سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری برگزار شد.
به گزارش سایت ایران تئاتر، در این نشست عباس غفاری(مدیر اجرایی)، الکا هدایت(مسئول بخش بین‌الملل)،‌ ندا هنگامی(بازبین بخش شهرستان‌ها) و افشین خورشیدباختری(مسئول نشریه روزانه و کاتالوگ) و جمعی از خبرنگاران رسانه‌ها نیز حضور داشتند.
در ابتدای این نشست، عباس غفاری دبیر اجرایی ششمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان، با اشاره به زمان آغاز به کار جشنواره گفت:«دبیرخانه این جشنواره از دی ماه سال گذشته آغاز به کار کرد و 27 دی ماه اولین فراخوان خود را منتشر کرد که طی این فراخوان پایان مهلت ارسال آثار 27 اسفند ماه اعلام شد، اما بنا به تقاضای زیاد متقاضیان، این زمان تا 20 فروردین ماه تمدید شد.»
وی در ادامه افزود:«در ابتدای امر با حجم گسترده‌ای از متون ارسالی مواجه شدیم که موجب تعجب‌مان شد. ‌900 متن ‌‌به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود‌. از بین متون ارسالی تعداد 748 متن مربوط به بخش صحنه‌ای، 100 متن مربوط به بخش خیابانی و 52 متن متعلق به بخش عروسکی بود که بلافاصله توسط هیئت بازخوانی مورد بازخوانی قرار گرفتند و این کار طی 40 روز انجام شد. پس از بازخوانی متون ارسالی، 82 متن تصویب شد که البته بعضاً پیش می‌آمد که یک متن توسط سه یا چهار گروه نمایش برای اجرا ارائه شده بود و ما باید برای تمامی این نمایش‌ها امکانات مناسب اجرایی فراهم می‌کردیم که در این راستا با مرکز هنرهای نمایشی صحبت‌هایی شد تا اداره برنامه‌های تئاتر به عنوان محل تمرین گروه‌های متقاضی شرکت در جشنواره در اختیار ما گذاشته شود. همچنین با فرهنگسراها رایزنی شد تا برخی از گروه‌ها را پوشش دهند.»
وی اضافه کرد:«امسال برای نخستین بار بخش بین‌الملل به جشنواره اضافه شد که پس از بررسی توسط ستاد برگزاری جشنواره بانوان، گروه‌های نمایشی از کشورهای آلمان، فرانسه، هندوستان، افغانستان و ژاپن به جشنواره راه پیدا کردند که در راستای اجرای این گروه‌ها بهروز غریب‌پور(مدیرعامل خانه هنرمندان ایران) ما را یاری کرد تا علاوه بر اجرا، ورک شاپ آن‌ها نیز در خانه هنرمندان ایران برگزار شود. همچنین گروه نمایش آلمانی نیز با همکاری فرهنگسرای بهمن در این فرهنگسرا اجرا خواهند داشت.»
در ادامه این نشست، اعظم بروجردی دبیر ششمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان ‌گفت:«امسال دومین سالی است که جشنواره تئاتر بانوان به صورت مستمر و بدون وقفه برگزار می‌شود. هدف ما از برگزاری جشنواره بانوان، مطرح کردن ارزشمندی زنان و الگوسازی از زنان شاخص، برای جوانان کشورمان است. امیدواریم با یاری خدا روزی فرا برسد که در تمام آثار هنرمندان این جشنواره نسبت به مقام و منزلت زنان توجه شود،‌ اما متأسفانه اکثر متون ارسالی ‌از زاویه ضعف زنان به مسائل و مشکلات آن‌ها پرداخته‌اند‌‌. ما در جامعه‌مان به این احساس نرسیده‌ایم که زنان نیرومند هستند و توانایی ایستادگی در مقابل مشکلات را دارند. در حالی که زنان زیادی را دیده‌ایم که در جنگ، انقلاب و مسائلِ روزمره زندگی با مشکلات مبارزه کرده‌اند و بار زندگی روی دوششان است. همچنین زنان برجسته‌ای‌ در طول تاریخ کشورمان وجود داشته‌اند، ولی به دلیل مورد توجه قرار نگرفتن، مهجور باقی مانده‌اند.»
وی در ادامه افزود:«بازخوانان جشنواره بانوان مجبور بودند که از میان 900 متن، متونی را انتخاب کنند که در راستای سیاست جشنواره باشد. هر چند که کیفیت آثار نسبت به سال‌های قبل بسیار قوی‌تر بوده و قابلیت اجرای عمومی داشت، اما آن چیزی ‌که ‌مد نظرمان باشد، کم بود. به اعتقاد من اگر بخواهیم به کیفیت مطلوب جشنواره برسیم شاید 10 سال دیگر راه باقی مانده باشد. باید پژوهش کنیم تا جشنواره بانوان فقط محل ارائه ضعف زنان نباشد و قدرتمندی آنان نیز مطرح شود.»
سپس علی‌اکبر قاضی‌نظام(مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران) گفت:«همواره در جشنواره‌های مختلف سیل آثاری دیده می‌شود که شاید هیچ ربطی به موضوع جشنواره نداشته باشند یا حتی دیده می‌شود که یک نمایش در چند جشنواره با موضوعات مختلف حضور پیدا می‌کند. متأسفانه طبق بررسی که صورت گرفته، ما نمایشنامه‌های جدیدی در اختیار نداریم و غالب نمایشنامه‌ها تکرار می‌شوند. البته این اشکالی ندارد و تا حد و اندازه‌ای قابل درک است. به اعتقاد من باید دوستان نویسنده را دعوت کنیم و آن‌ها را به نگارش علاقه‌مند کنیم تا مخاطبان کارهای جدیدی ببینند.»
قاضی‌نظام با اشاره به این که یکی از کارکردهای تئاتر این است که مسائل و معضلات جامعه را ببینند، خاطر نشان کرد:«با توجه به این که کارگردانان حرفه‌ای در این جشنواره حضور دارند، فکر می‌کنم جشنواره تئاتر بانوان مسیر خود را پیدا کرده و رو به جلو در حال حرکت است. البته این بدان معنی نیست که نقاط ضعفی وجود ندارد. امیدوارم بتوانیم در آینده از کشورهای هم زبان و هم جوارمان نیز برای حضور در این جشنواره دعوت کرده و جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.»
در پایان نشست، ندا هنگامی مسئول بخش شهرستان‌های جشنواره در پاسخ به خبرنگار سایت ایران تئاتر مبنی بر این که در خصوص اجرای عمومی گروه‌های شهرستانی چه اقداماتی انجام شده، گفت:«در مورد گروه‌های تئاتری شهرستانی باید بگویم که این گروه‌ها نسبت به سال‌های گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته‌اند، خصوصاً در بخش کارگردانی، در شهرهای بسیار دور که از امکانات کمی نیز برخوردارند، پیشرفت‌های خوبی مشهود است.»
وی اضافه کرد:«از بین 14 گروه نمایشی، هفت نمایش را برای شرکت در جشنواره انتخاب کردیم که شاید در مقام قیاس با آثار نمایش تهرانی، در یک سطح نباشند ولی به جرأت می‌توان گفت که کارهای خوب و مطلوبی بودند که با نگاه موشکافانه‌ای در طراحی، کارگردانی و یا متون نمایشی به موضوع جشنواره پرداخته‌اند. در مورد اجرای عمومی این گروه‌ها باید بگویم که این اتفاق مستلزم وجود امکانات مناسبی است که متأسفانه ما در اختیار نداریم، ولی امیدواریم این گروه‌ها در شهرستان‌هایشان امکان اجرای عمومی داشته باشند. همان طور که در شهر کازرون با یکی از مسئولان ارشاد مواجه شدیم که امکانات خوب اجرایی برای گروه‌های نمایشی حرفه‌ای تئاتر به وجود آورده بود. امیدوارم این امکانات در سایر شهرستان‌ها نیز برای گروه‌ها به وجود بیاید.