در حال بارگذاری ...
...

بهرام تشکر در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد

«عاقبت عشاق سینه چاک » را پاییز به صحنه می برم

بهرام تشکر در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد

«عاقبت عشاق سینه چاک » را پاییز به صحنه می برم

ایران تئاتر: بهرام تشکر که قرار است پاییز امسال نمایشنامه «عاقبت عشاق سینه چاک» از نیل سایمون را به صحنه ببرد، درباره این نمایشنامه نویس عنوان کرد: آثا سایمون با جامعه ما همخوانی و هارمونی دارد.

نیل سایمون نمایشنامه نویسی است که اغلب آثارش شخصیت محور هستند و با رعایت جزئیات به رفتار شناسی آنها می پردازد. سایمون در آثارش به صورت کاملا دقیقی به جزییات رفتارها و تردیدهای جامعه می‌پردازد و با ذره‌بینی که به ‏عنوان یک جامعه‌شناس در دست دارد مسائل و اتفاقات را بزرگ‌نمایی کرده و پرداخت آن‌ها را به عنوان سرمشق کارهای ‏خود قرار می‌دهد. سایمون نه تنها درجامعه شناسی نمایشنامه‌هایش تبحر خاصی دارد بلکه به دانایی روانشناسی ‏و برخوردهای افراد موجود در متون خود را طراحی کرده و با فرضیات متعدد و دیالوگ‌نویسی مینیاتورگونه خود، ‏تصاویر قابل اعتنایی را خلق می‌کند. تصویری که او از مشکلات و بیم‌ها و امیدهای کودکانه زندگی روزمره ‏بزرگسالان‎ ‎در جوامع مدرن بشری می‌سازد، گرچه اندکی اغراق شده است، اما از واقعیت‌های‎ ‎پیرامون‌مان سرچشمه ‏می‌گیرد و به هیچ وجه تحمیلی و باسمه‌ای نیست. واقعیتی که مخاطب‏‎ ‎تئاتر امروز برای پالایش خود از طریق دیدن آن ‏بر صحنه نمایش، بدان نیازمند است. در واقع سایمون با بررسی دقیق مسائل ذهنی کاراکترهای خود درموقعیت‌ها، ابعاد و پیچیدگی‌های جهان مفروض ‏نمایشی را خلق و با تثبیت هر اتفاق شیرین در رویدادها و انگاره‌های سطحی تلخی و سیاهی‌های فرد فرد آن‌ها را بازگو ‏می‌کند. 
بهرام تشکربازیگر وکارگردان تئاتر دارای مدرک کارشناسی بازیگری و کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشکده هنر و معماری تهران است . در فراق فرهاد به کارگردانی محبوبه ارمیانی، خرس و خواستگاری به کارگردانی بهنام تشکر،گیرو دار پهلوان به کارگردانی امیر بیطرفان، مضحکه ضیافت چای به کارگردانی محمودرضا رحیمی، در حضور باد و مادام کامیون  و زندانی خیابان دوم به کارگردانی مهدی گلیج، کوری به کارگردانی پیر لوئیجی دلالیو،کریستال تاور ومن قاضی القضاتم مرگ هر کرده ام به مهر به کارگردانی نصراله قادری، بداهه گویی آلما، دختر یانکی، طناب می زنی و ماه زدگان از جمله آثار مهم کارنامه کاری تشکر هستند. او متخصص اجرای نمایش نامه های نیل سایمون است و تا به حال دختر یانکی و رام کردن مرد سرکش را از سایمون روی صحنه برده است و نمایش دختر یانکی مورد استقبال خوب مردم قرار گرفت و در چند سالن نمایشی بازتولید شد. بهنام تشکر، یکتا ناصر و بهرام تشکر در این نمایش بازی داشتند. با بهرام تشکر در باره فعالیت های جدید کاریش گفت وگویی انجام داده ایم.

 برای اجرای نمایش در ادامه سال 96 چه برنامه ای دارید؟
قرار است نمایش «عاقبت عشاق سینه چاک» نیل سایمون را در پاییز امسال روی صحنه اجرا کنم. اجرایم بر اساس متن ترجمه شده توسط شهرام زرگر در سال 1382 انتشارات نیلا خواهد بود. تمرینات نمایش از ماه قبل در پلاتوی تماشاخانه پایتخت شروع شده است. داستان عاقبت «عشاق سینه چاک» در آپارتمانی واقع در خیابان سی ام شرقی نیویورک می گذرد و در سه پرده می باشد.

آیا بازیگران نمایش انتخاب شده اند؟
 بله بهنام تشکر، یکتا ناصر، مهتاب ثروتی و بهاره رهنما بازیگران نمایش هستند. سیما قاسمی به عنوان طراح صحنه ، نگار فلاحت آملی به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز در این پروژه نیز حضور دارند و موسیقی نیز ترکیبی خواهد بود که شامل کارهایی از جنیس چبلین، اولیس پرسیلی و لوئی امسترانگ در سبک جز خواهد بود .

اجرای نمایش در چه سالنی خواهد بود؟
 با چند سالن بخش خصوصی صحبت هایی داشته ایم که هنوز به توافقی نرسیده ایم.

آیا اقتباسی وفادرانه از متن نیل سایمون انجام می دهید؟
 همینطور است و به متن وفادار هستیم و معتقدم متن های نیل سایمون را باید آن طوری که نوشته شده روی صحنه برد و اگر صحنه ای بنا به هر دلیلی قابلیت اجرا شدن را ندارد باید کلا از کار درآورده شود. شهرام زرگر ترجمه خوب، روان و درستی از متن اصلی نمایش نامه انجام داده است  و به لحن نوشتاری نیل سایمون وفادار است و دقیق و کارشناسی شده جهان آثار سایمون را می شناسد.

تمرینات طولانی مدتی برای اجرای عاقبت عشاق سینه چاک انجام می دهید؟
 بله زمان تمریناتمان در حدود سه ماه است و اصلا به تمرینات یک ماه و یا چند هفته ای که دوستان برای اجرای نمایش انجام می دهند اعتقادی ندارم. شتاب در تولید به کیفیت اثر لطمه وارد می کند.

آیا با توجه به رویکردتان در اجرای نمایشنامه هایی از نیل سایمون به اجرای نمایش های با مضمون طنز و کمدی علاقه بیشتری دارید؟
به صورت ناخودآگاه تا امروز بیشتر کارهایم کمدی بوده است و دوست دارم بیشتر در این حوزه کارگردانی انجام بدهم و مخاطب هم معمولا از کارهای کمدی استقبال خوبی انجام می دهد.

به بازیگری هم به اندازه کارگردانی علاقه دارید؟
پیشبرد این دو مسئولیت  کار دشوار و سختی است و ممکن است من به عنوان کارگردانی که بازی می‌کند و بازیگری که کارگردانی می‌کند ناخودآگاه و ناخواسته از بخشی از کار غافل بمانم . اما تمام تلاش خود را کرده‌ام و در این شرایط داشتن گروه کارگردانی خوب و حرفه ای بسیار کمک کننده است .با این حال کارگردانی را به بازیگری ترجیح می‌دهم و ذاتا گرایشم به آن بیشتر است.

به نیل سایمون علاقه خاصی دارید که برای مرتبه سوم از کارهای او نمایشی را روی صحنه اجرا می کنید؟
قلم و ادبیات نیل سایمون خیلی به روز و مدرن است. البته خیلی از اهالی تئاتر ما نسبت به نیل سایمون زاویه و نگاه نقادانه دارند و علتش را هم متوجه نمی شوم . آثار سایمون با جامعه ما همخوانی و هارمونی دارد.نمایش نامه «عاقبت عشاق سینه چاک» در باره خیانت است و سایمون با قلم استادانه اش خیانت را به چالش می کشد و می گوید خیانت کار خوبی نیست و خیانت پایه های زندگی مشترک را سست و لرزان می کند و به نظرم الان موقع مناسبی برای اجرای این اثر است، تا تلگنری باشد برای مخاطبی که به دیدن نمایش می آید .برای موفقیت در اجرای نمایشنامه‌های سایمون کافی است تا به دقت آنالیز ترکیب‌بندی کمدی‌های رفتاری، کلامی و موقعیت در اثر صورت گیرد، بنابراین بخش مهمی از چگونگی نسبت‌ها در طراحی میزانسن‌ها، انرژی بازی‌ها و ترسیم منظر نمایشی به دست خواهد آمد. اصولاً و اغلب، نمایشنامه، به خودی خود پیشنهادات را ارائه می‌دهد اما چگونگی و مقدار دریافت کارگردان و عکس‌العمل مناسب گروه به درک و استنباطشان بستگی دارد.


گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی