در حال بارگذاری ...
گفت وگوبا شیوا خسرو مهربازیگر نمایش کژدم

شهلا جاهدی را بازی کردم که به طزر وحشتناکی عاشق است

یران تئاتر:انمایش کژدم روایت سه زن است که در ۴۵ دقیقه آخر زندگی خود درگیر حوادثی شدند و دردها و اتفاقات مشترکی را تجربه کرده اند .کژدم نمایشی تلخ ، گزنده و اثر گذاری در باره زن های جامعه ما است که کارگردان می کوشد تا با وارد کردن تماشاگر با فضای بزرخ گونه نمایش مخاطب را با آن درگیر کند

شیوا خسرو مهرسینما بازیگر باسابقه  تئاتر وتلویزیون این روزها با بازی در نقش شیرین جاهد و یا همان شهلا جاهد معروف چند سال قبل که جریان محکمه هایش تیتر یک روزها بود ، تلاش ستودنی در به ترسیم درآوردن چهره این شخصیت قربانی، عاشق و زخم خورده انجام می دهد. وی فارغ التحصیل تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا بوده، شیوا خسرو مهر علاوه بر بازیگری در زمینه  داستان نویسی هم فعالیت دارد ، در کلاسهای امین تارخ هم حضور داشته ، اولین حضورش بر روی صحنه سال  ۷۹ در تله تئاتر به سوی دمشق به کارگردانی استاد سمندریان بوده است.اولین حضورش در سینما در سال ۸۱-۸۲ در فیلم سینمایی عروس مهتاب به کارگردانی خسرو ملکان بوده ، از فعالیتهای بازیگری او می توان به خیابان هفدهم ، مجلس نامه ، انگشتری ژنرال ماسیاس ، حریر سرخ صنوبر ، کارنوال مرگ ، سایه وحشت ، امپراطور ، ورود به صحنه جرم ممنوع ، سنگ کاغذ قیچی ، مخمصه ، عروسی مهتاب ،عشق فیلم ،محله تهرونی ها ، خط شکن ، نرگس ، یلدا ، اسلحه سرد ، ستاره سهیل قلب یخی، پاریس اکتبر 1942 و ….اشاره کرد. نمایش کژدم به کارگردانی سمیه مهری و بازی شیوا خسرو مهر، شراره رخام و سمیه مهری شهریورماه هر روز به غیر از شنبه ها ساعت ۲۱ در سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران روی صحنه می رود . نمایش درباره زندگی وفراز و نشیب های سه زن است که در برزخ قرار گرفته اند و منتظر اتوبوس مرگ هستند تا بیاید آنها را سوار کند. این سه زن بین ساعت 3و 4 صبح مرده اند پس برزخ مشترکی دارند. درصحنه سه تخت که تخت مرده شورخانه و سردخانه و تخت زندان است و خیلی اتفاقات روی آن رخ می دهد. این سه افرادی هستند که در ذهن مخاطب آشنا هستند. با خسرو مهر در باره بازی در نقش شیرین جاهد و ابعاد اجتماعی نمایش کژدم گفت وگویی انجام داده ایم .

 

علاوه بر بازی در نمایش کژدم ، در نمایش دیدار هم بازی دارید؟

بله، در نمایش دیدارهم بازی دارم . که یک کار مذهبی تاریخی است و به شب تولد حضرت مهدی (عج) می‌پردازد و مثل نمایش کژدم به کارگردانی سمیه مهری در پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می‌رود.

 

در سال قبل در نمایش پاریس اکتبر 1942 نقش یک زن فرانسوی را بازی کردید و امسال هم در نقش شیرین یکی از جنجالی ترین زنان معاصر به خاطر محاکمه جنجالیش، چقدر به تنوع نقشی اعتقاد دارید؟

سال قبل سوای بازی در نمایش پاریس اکتبر 1942 در نمایش انگشتری ژنرال ماسیاس هم بازی داشتم و نقش راکوئل همسر ژنرال را بازی می کردم و در کنارش در نمایش گوهر نقش گوهر شاد این بانوی محترم را بازی کردم . بنابراین همواره تلاش می کنم در نقش های متفاوتی بازی کنم و در قالب نقش های خاصی بازی نکنم . همیشه از اینکه نقش های متفاوت برای بازی کردن به من پیشنهاد می شود خدا را شاکرم .

 

آیا نمایش کژدم را در گونه تئاتر مستند می توانیم ارزیابی کنیم؟

می شود مستند دید و یا داستانی فرضش کرد. موقعی که کارگردان داستان نمایش را توضیح داد و در باره واقعی بودن شخصیت شیرین جاهد به من توضیحتی ارائه کرد بنابراین می شود ، علی رغم اینکه نام ها تغییر پیدا کرد و نام واقعی آدم های نمایش نیست. کار را مستند دانست . نتیجه گیری نمایش هم مستند نیست . زیرا قطعیتی در باره وضعیت واقعی شهلا  وجود ندارد.

 

در باره گناهکار و یا گناهکار نبودن شهلا جاهد هنوز بعد از مرگش تردیدهایی وجود دارد . این وضعیت در بازیتان چه تاثیری داشت؟

 با اعدام شدن شهلا جاهد این قضیه همچون راز سر به مهری باقی ماند . من به کارگردان گفتم که من در زمان شکل گیری ماجراهای جاهد در ده سال قبل در جریان پرونده اش نبودم .

 

برایتان پیگیری این پرونده در آن دوران که خیلی سرو صدا به پا کرد جذابیتی نداشت؟

به قول کارگردان پرونده شهلا جاهد وزنش به ده کیلو هم می رسید و از من همین سوال شما را پرسید و من در جواب گفتم که درگیر کار و بازی هایم بودم و به این سیاست و ورزش توجهی نداشتم .

 

قضیه شهلا جاهد یک مسئله اجتماعی بود؟

زیاد به این نوع مسائل حتی در این دوران که تلگرام و ایستا رشد داشته توجه زیادی ندارم و فقط با دوستان در ارتباط هستم . در روز اول صحبت در باره نقش من از کارگردان پرسیدم جاهد چه شخصی است و ایشان با تعجب گفت ناصر محمد خانی را هم نمی شناسی ؟ . بازهم گفتم نه و گفتم چون می خواهم بدون هیچ پیش داوری نگاه خودم را داشته باشم . ترجیح می دهم فقط به متن تکیه کنم .

 

به تحقیق در باره نقش اعتقادی ندارید؟

اعتقاد دارم. برای این نمایش به خصوص چنین کاری را انجام ندادم . نمی دانم چرا عمدی در ذهنم به وجود آمد که باعث شد نروم ودر باره شهلا جاهد تحقیقی انجام بدهم . نمی خواستم به هیچ وجه تحت تاثیر کلیت پرونده قرار بگیرم و هر چقدر کارگردان به جملات مطرح شده توسط جاهد در زمان محکمه اش استناد می کرد .من قبول نکردم.

 

 فیلم های محاکمه جاهد را هم ندید؟

 تا دوروز مانده با بازبینی نمایش این کار را انجام ندادم و بعد رفتم بررسی هایی انجام دادم و متوجه شدم فیلم هومن سیدی خشم و هیاهو بر اساس پروند جاهد ساخته شده است و این حادثه یکی از سنگین‌ترین و طولانی‌ترین پرونده های قضایی بوده و هنوز برایم علامت سوال است که آیا شهلا جاهد واقعا قاتل بوده یا نه؟ البته ترجیح می دهم وارد این قضایا نشوم و فقط نقشی را بازی کنم که کارگردان از من خواسته و نویسنده نوشته است. بهر حال بعد از آشنا شدن با وضعیت کلی زندگی شهلا جاهد و دیلبوگ های تاثیر گذارش در روز اعدامش "من کسی را نکشته ام . من بی گناهم و اشتباه می کنید وبه من فرصت بدهید" به کلی منقلب شدم و حالم بد شد.

 

اسم ناصر محمد خانی هم در نمایش تغییر پیدا کرده ؟

 بله، بهزاد شده است.

 

نمایش کژدم می تواند مثل پرونده شهلا جاهد در تیررس نگاه مردم و جامعه قرار بگیرد؟

همینطور است .نگاه  مردم وجامعه برای من در باره این نمایش بسیار مهم است. هر شب که روی صحنه می‌روم حس می‌کنم زیر این نگاه قرار دارم و همین امر نیز بازی من را سخت کرده و تجربه جدیدی را برای من رقم‌زده است، هر نقش واقعی و رئالی که بازی می‌کنم ناخودآگاه حس می‌کنم ممکن است داستانی که روایت می‌شود، داستان واقعی یکی از مخاطبانی باشد که در سالن حضور دارد ومدت‌ها بود که استرس بازی روی صحنه را نداشتم .با این شرایط هر شب این اجرا با کلی استرس و تشویش می روم روی صحنه و این اذیتم می کنم.

 

شهلا جاهد را عاشق دیدید و یا یک ساده لوح ؟

من عاشق دیدمش ....

 

اما قبول کردن قتل در وهله اول بازجویی ها به خاطر ناصر محمد خانی تاکیدی بر ساده لوحیش دارد که موقعیت بغرنجش را درک نمی کند؟

شهلا آنقدر ناصر را دوست داشته که به خاطرش حاضر شده قتل را بر گردن بگیرد . من شهلا جاهدی را بازی کردم که به طزر وحشتناکی عاشقی است. در زمان اعدامش نیز همچنان به عاشق بودنش تاکید دارد .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران