در حال بارگذاری ...
در هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی

از خیمه شب بازی در جوانه های نمایش ایرانی غافل نشوید

کانون نمایش های آیینی و سنتی، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران در راستای پایش و گسترش گونه های نمایش ایرانی و شناساندن این گونه ها به نسل کودک و نوجوان، اقدام به تاسیس بخش ویژه ای با نام «جوانه های نمایش ایرانی» کرده است که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

به گزارش ایران تئاتر این روزها هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در حالی برگزار می شود که در این دوره بخش تازه ای با عنوان «جوانه های نمایش ایرانی» به آن اضافه شده است. این بخش با همکاری کانون نمایش های آیینی و سنتی، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران، با هدف پایش و گسترش گونه های نمایش ایرانی و شناساندن این گونه ها به نسل کودک و نوجوان کشور تاسیس شده است. جوانه های نمایش ایرانی در اولین دوره برگزاری خود در پنج بخش خیمه شب بازی، آیین نمایشی، نقالی، شبیه خوانی و نمایش با موضوعات ملهم از فرهنگ وادبیات عامیانه ایران، برای تئاتر دوستان در محوطه پارک دانشجو به نمایش گذاشته می شود. در این متن به معرفی 5 اثر شرکت کننده در بخش خیمه شب بازی آن پرداخته ایم.

 

نمایش «خیمه شب بازی سنتی» اثریست از شهر کاشان که نویسندگی، کارگردانی و عروسک گردانی آن را صفر علی محمد زاده برعهده داشته است. در خلاصه داستان این اثر 150 دقیقه ای این طور آمده است: طبال خبر می‌دهد که سلیم‌خان می‌خواهد وارد بارگاه شود. جشن در پیش است و طبال با اذیت کردن مرشد و شیطنت باعث سرگرمی و خنداندن میهمانان می‌شود.

 

نمایش «هفت خوان مبارک» به نویسندگی و کارگردانی علی جباری یکی از نمایش های تهرانی بوده که در این بخش حضور پیدا کرده است. داوود بختیاری به همراه علی جباری بازیگرانی هستند که در این اجرا به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش 20 دقیقه ای این طور آمده است: مبارک به خواستگاری طیاره می‌رود و با شرط او مبنی بر اجرای نمایش هفت‌خوان رستم روبه‌رو می‌شود. مبارک که از انجام این کار عاجز است، دچار استیصال شده و از مرشد و عروسک‌های خیمه کمک می‌گیرد.

 

نمایش «خیمه شب بازی بارگاه سلیم‌خان» اثریست به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شیخ احمد خمسه که از شهر تهران در این رویداد هنری حضور پیدا کرده است. مرتضی شیخ‌احمد خمسه(مرشد)، رسول شیخ‌احمد خمسه(عروسک‌گردان)، مهدی شیخ‌احمد خمسه(ضرب‌گیر) بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش 45 دقیقه ای این طور آمده است: مبارک از حبشه به ایران می‌آید و در بارگاه سلیم‌خان مشغول به کار می‌شود. در همین حین مراسم عروسی پسر سلیم‌خان برگزار می‌شود و مبارک با شوخی‌های خود مراسم را گرم می‌کند.

 

نمایش «پهلوان کچل و قلعۀ دیوهای سیاه » اثریست به نویسندگی عباس نجاری و با کارگردانی غزل ملک حسینی که از جزیره کیش در این بخش حضور پیدا کرده است. علیرضا شهرستانی، نیلوفر فرج‌زاده، وحیده بنی‌علی، روشن ریشهری، ناهید معروفی عروسک گردانانی هستند که در این نمایش 40 دقیقه ای به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش این طور آمده است: پهلوان کچل عاشق و دلباختۀ دختری به نام روح‌انگیز است که توسط آوروره طلسم شده، پس برای رهایی روح‌انگیز از طلسم،‌ راهی قلعۀ جادوگر می‌شود. در آنجا سه دیو از قلعه آوروره محافظت می‌کنند.

 

نمایش «جی جی بی جی» اثریست به نویسندگی و کارگردانی علیرضا حیدر پور که از شهر شیراز در این بخش حضور پیدا کرده است. محمدجواد حیدرپورفرد، عباس حیدرپورفرد و علیرضا حیدر پور عروسک گردانان و بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می پردازند. در خلاصه داستان این نمایش 40 دقیقه ای این طور آمده است: جی‌جی‌بی‌جی یا پهلوان کچل، یکی از نمایشهای سنتی شیراز با قدمت نزدیک به یک قرن است که در مجالس عروسی، پاگشا، جشن تولد و غیره اجرا می‌شود.

 

هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 10 تا 15 شهریور ماه با دبیری داوود فتحعلی بیگی در حال برگزاری است.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران