در حال بارگذاری ...
امروز در جشنواره آیینی و سنتی

«پستوخانه» امجد توسط بازیگران نوجوان اجراخوانی می‌شود

نمایش‌نامه «پستوخانه» نوشته حمید امجد به کارگردانی ویدا موسوی با حضور بازیگران کودک و نوجوان در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا‌خوانی می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، ویدا موسوی با این توضیح که متن «پستوخانه» نوشته حمید امجد بازسازی کننده فضاهای شادی و قدیم ایرانی‌ است، افزود: «هم‌خوانی‌های بسیار جذاب در بطن قصه‌ای پرکشش موجب شد که به این اثر بپردازم.»
وی نخستین دلیل تولید نمایش‌نامه «پستوخانه» را انگیزه و ذوق دانش‌آموزان به فضای سنتی دانست و اظهارداشت: «هر چند متن بسیار سنگین بود و کار کردن با بچه‌های تازه کار زحمت و مشقت زیادی را می‌طلبید اما انرژی آن‌ها مانع از پس زدن و نه گفتن به اجرای دانش‌آموزی شد. احساس کردم شاید کار کردن این‌گونه از متون با شکل و شمایل آیینی سنتی چه خوب است از ابتدا در مسیر راه کودک و نوجوان قرار بگیرد.»
موسوی افزود: «از ابتدا نیت اجرای این متن، نمایش‌نامه‌خوانی در سطح دانش‌آموزی بود. انتخاب اولیه توسط خود آن‌ها شکل گرفت و چون این متن فاخر از زمان بالایی برخوردار بود و از طرفی توان و انرژی بچه‌ها در حدی نبود که بتوانند کل نمایش را خوانش کنند متن 130 صفحه‌ای در بیست صفحه خلاصه شد. البته به شکلی که به شیرازه و چارچوب قصه خللی وارد نشود و این تنها تغییری بود که در متن نمایش‌نامه اتفاق افتاد.»
وی تاکید کرد: «در این کار به هیچ وجه تنها به خوانش معمول اثر اکتفا نشده و حرکات فرم سعی بر تصویرسازی اندکی از نمایش‌نامه دارند.»
موسوی با این توضیح که امیدوارم هیچ وقت نمایش‌های آیینی سنتی به باد فراموشی سپرده نشوند و این امر به طور قطع از اهداف اساسی و مهم جشنواره هجدهم آیینی سنتی نیز هست، تصریح کرد: «این جشنواره نگهدارنده آیین‌ها و سنت‌های ایرانی است و حس خوب ایرانی بودن را برای هر ایرانی زنده نگه داشته است. با اضافه شدن بخش «جوانه‌های نمایش ایرانی» نیز در جشنواره هجدهم، قطعا بار این درخت را در سال‌های آینده پرثمر و پربارتر خواهیم دید.»
 پدیده ابطحی، الناز احمدی، مهدیه رضوی، آیسان عسگری، زهرا صادقیان، نیلوفر کیانی، سحر فرهنگ، سحر زلفی، نگین واعظ‌ زاده و زهرا موسوی دانش‌آموز پنجم ابتدایی در این نمایش بازی دارند.
نمایش‌نامه «پستوخانه» درباره سه برادر طمع‌کار است که برای این که به مال و ثروت بیشتری دست پیدا کنند هم‌زمان تصمیم می‌گیرند با دختر عمویشان آزاده خانم که زمین زیادی به ارث برده است ازدواج کنند. ولی نوکر آن‌ها الماس شایعه می‌کند که تاجری از چین برای ازدواج با آزاده خانم، قصد آمدن به این دیار را کرده است.
هجدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی درحال برگزاری است و تا 15 شهریورماه ادامه دارد.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «فین جین»

گره‌گاهی کلیدی از مواجهه‌ چالش‌آفرین کلیشه‌های آرمانی‌شده از امری تاریخی
نگاهی به نمایش «فین جین»

گره‌گاهی کلیدی از مواجهه‌ چالش‌آفرین کلیشه‌های آرمانی‌شده از امری تاریخی

حمید امجد: نمایشِ «فین جین» در میان دوقطبی نمایش‌های اصطلاحاً «سطحی» یکسره عامه‌پسند و نمایش‌های ظاهراً عمیق که قرار است به‌ضرب فلسفه یا سیاست یا وانمود به آن‌ها؛ یا هرچیزِ دیگری ...

|

نظرات کاربران