در حال بارگذاری ...
  • کارگردان نمایش «اکتشاف باستانی» حاضر در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد :

    تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک دانشگاه است

    ایران تئاتر: عزیز زادسر از کارگردانان و نویسندگان به نام جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است. وی در طول ۷ دوره حضور در این جشنواره، در جشنواره های هفتم، هشتم و نهم حایز رتبه برتر شده است.در جشنواره هفتم رتبه سوم کارگردانی را با نمایش برزخ شب زدگان، در جشنواره هشتم رتبه دوم طرح و ایده و رتبه سوم کارگردانی را با نمایش پسمانده ها و در جشنواره نهم رتبه اول طرح و ایده و رتبه دوم کارگردانی را با نمایش تابوتی از گناه کسب کرده است.

    زادسر در دوازدهمین جشنواره بین المللی مریوان با نمایش یک معضل اجتماعی در خصوص مریوان پای به عرصه گذاشته  و قبل از آنکه به رقابت با سایر گروهها فکر کند، توجه اش را معطوف به فرهنگسازی یک حادثه مهم در شهر مریوان متمرکز نموده است. با او و نمایش اکتشاف باستانی بیشتر آشنا می شویم:

     

    ایده نمایش اکتشاف باستانی را از کجا گرفتید؟

    من مدتهاست در حوزه تئاتر خیابانی فعالیت می کنم. گروه ما بنیانگذار تئاتر در روستاها محسوب می شود و عمده اجراهای ما در روستاهای کردستان برگزار می شود. در یکی از همین حضورها متوجه شدم مردم یکی از روستاهای نزدیک به مریوان به دلیل نزدیکی با محل دفن پسماندهای شهری با مشکلات متعددی از جمله امراض مختلف روبرو شده اند و اعتراضات آنها نیز به نتیجه نرسیده است. لذا تصمیم گرفتم به احترام مردم این روستا این فاجعه را به شکل دراماتیک به تصویر کشم تا از یک طرف یک پیام اعتراضی برای مسئولان و از سوی دیگر تلنگری برای مردم مریوان باشد.

     

    اما به نظر آنچه از موضوع نمایش درک می شود با مضمونی که برای آن مطرح نمودید، خیلی متفاوت است؟

    بله، من در این نمایش با نگاهی به رئالیسم جادویی کار را به مرحله اجرا در آوردم و داستان را به هزار سال بعد مرتبط کرده ام تا عمق فاجعه ای را که این معضل می تواند در آینده ای دور برای مردم ایجاد کند نشان دهم.  داستان در خصوص دانشجویی  است که نقشه ای از این روستا از اجدادش به ارث برده و با همراهی یکی از دوستانش می خواهد در خصوص علت مرگ و میر مردم و انقراض نسل آنها تحقیق کند و به مرور به سرنخ های این معضل می رسد و مردم را از خطرات ناشی از این معضل اجتماعی آگاه می سازد. ما در این نمایش علاوه بر نشان دادن مشکلاتی که دفن پسماندهای خانگی در کنار روستا ایجاد کرده است، تلنگری نیز به مهمترین مشکلات زیست محیطی کشور از جمله بحران هویت، آب و ... می زنیم.

     

    اقدام ارزشمندی را در مسیر فرهنگسازی انجام دادید، به نظر شما این تئاتر می تواند صدای اعتراض آن روستا را به گوش مردم مریوان و مسئولان برساند؟

    به نظر من وقتی تئاتر خیابانی دیده می شود مخاطب آن را آیینه خود می داند چون ما به تماشاگر نمی گوییم چکار بکند فقط مشکل را بیان می کنیم و اوست که از نمایش ما مشکلات را درک می کند. از طرفی خاستگاه تئاتر خیابانی اعتراض بوده و تلاش دارد درد جامعه را با زبانی ساده و در یک پروسه کوتاه اطلاع رسانی کند. این نمایش در 20 دقیقه اتفاق می افتد و در خیابان برای عمومی به اجرا در می آید که با علاقه حاضر شده اند و امیدوارم تاثیر خوبی در فرهنگسازی داشته باشد.

     

    به عنوان یک هنرمند مریوانی، مهمترین امتیاز برگزاری این جشنواره برای مردم این شهر را چه می دانید؟

    این جشنواره به عقیده من تاثیر بسزایی در شهر گذاشته است. خیلی از نوجوانان و جوانان ما با این جشنواره بزرگ شده اند و با آن اخت گرفته اند. مخاطبان زیادی را با خود همراه می کند و مردم از آن آموزش می گیرند. به عبارتی تئاتر خیابانی در شهر مریوان یک کلام دانشگاه انسان سازی است. مردم مریوان امروز تئاتر را می فهمند، نقد می کنند، کارشناسی می کنند و این مهمترین امتیاز برای ماست.

     

     

     

     




    مطالب مرتبط

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با میکائیل شهرستانی

تئاتر در فضای مجازی نیازمند زیرساخت های مناسب است
ورود بدون اندیشه به این عرصه ما را به مخاطره می اندازد
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با میکائیل شهرستانی

    تئاتر در فضای مجازی نیازمند زیرساخت های مناسب است
    ورود بدون اندیشه به این عرصه ما را به مخاطره می اندازد

    ایران تئاتر: میکائیل شهرستانی با تاکید بر اینکه اجرای تئاتر در فضای مجازی امکان پذیر نیست معتقد است هنرمندان می توانند در بحث آموزش، نمایشنامه خوانی و رمان خوانی می توانند از این فضا بهره ببرند.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش  و نگاه خاص دارند مشورت کنند
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با داریوش مودبیان

    از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم
    سیاستگذاران با افرادی که ایده ، روش و نگاه خاص دارند مشورت کنند

    ایران تئاتر: داریوش مودبیان معتقد است: برای برون رفت از بحران کرونا باید از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم.در کشورهای دیگر هنرمندان با کرونا چگونه مواجه شدند آیا آنها هم در این روزها به گذاشتن برنامه های لایو و فیلم نمایش های سطح پایین و بی کیفیت اکتفا کردند؟

    |

    بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

حماسه مقاومت روی صحنه نمایش 
برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر
    بازخوانی یک سال تئاتر در سالروز یک پیروزی

    حماسه مقاومت روی صحنه نمایش
    برگزاری 7 جشنواره سراسری و اجرای بیش از 100 اثر

    ایران تئاتر: سال 98 را می توان به عنوان یکی از فعال ترین سالهای هنرمندان حوزه تئاتر دفاع مقدس بدانیم. سالی که با وجود کاهش همایش ها و جشنواره ها، بیش از 100 اثر نمایشی به اجرا درآمد.

    |

    نگاهی به ضرورت بازخوانی  نماد مقاومت یک ملت

34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد
    نگاهی به ضرورت بازخوانی نماد مقاومت یک ملت

    34 روز مقاومت خرمشهر قصه های درخور شاهنامه دارد

    ایران تئاتر- علی رحیمی: پس از پیروزی بزرگ آزاد سازی خرمشهر که از آن به عنوان پرافتخارترین سند معاصر ایران نام می برند، هنرهای نمایشی سهم قابلی در بازخوانی روایت رشادت های یک ملت مسلمان در عرصه مقاومت را بر عهده گرفت اما روایات زمین مانده بسیاری همچنان باقی است.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با ایرج راد(3)

    بهترین راهکار برای این روزهای تئاتر استفاده از رسانه تلویزیون است

    ایرج راد با تاکید بر اینکه لازمه تئاتر اجرای زنده و در حضور تماشاگر است و بدون بررسی و شناخت کافی نمی توان تئاتر را در فضای مجازی تعریف کرد، می گوید: در این بحران که امکان اجرای زنده نیست، بهترین راهکار استفاده از تلویزیون است.

    |

    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا  با مهرداد رایانی مخصوص(2)

بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
اولویت  «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی
    بازخوانی ظرفیت های تله تئاتر در روزهای کرونا با مهرداد رایانی مخصوص(2)

    بعد از کرونا باید منتظر دگردیسی در تئاتر باشیم
    اولویت «جذب مخاطب با حفظ ماهیت تئاتر» در فضای مجازی

    مهرداد رایانی مخصوص معتقد است که دگردیسی در تئاتر در این شرایط ممکن است اما نه در یک برهه زمانی، دو سه ماه، باید تامل کرد، تفکر کرد تا در نهایت قدم های درست برداشت.

    |

    مروری بر جایگاه  تئاتر در رسانه ملی

همه آنچه تلویزیون از تئاتر در چنته دارد
کاهش سهم در مقایسه با دورانی که دو شبکه نیمروزی داشتیم
    مروری بر جایگاه تئاتر در رسانه ملی

    همه آنچه تلویزیون از تئاتر در چنته دارد
    کاهش سهم در مقایسه با دورانی که دو شبکه نیمروزی داشتیم

    ایران تئاتر- علی رحیمی: تعامل تئاتر پویا با رسانه ها از جمله محورهایی است که قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایش در تشریح برنامه های 11 ماده ای خود مطرح کرد تا نشان دهد راز موفقیت تئاتر در عرصه توسعه پایدار، تعامل مستمر، پویا و موثر با رسانه ها جمعی است.

    |

    رحمان سیفی آزاد با تجربه مدیرت تله تئاتر (1)

عرضه مجازی تئاتر در شرایط کرونایی فرصت های بین المللی را تقویت می کند
تله تئاتر  جایگزین شغلی خوبی برای هنرمندان تئاتر است
    رحمان سیفی آزاد با تجربه مدیرت تله تئاتر (1)

    عرضه مجازی تئاتر در شرایط کرونایی فرصت های بین المللی را تقویت می کند
    تله تئاتر جایگزین شغلی خوبی برای هنرمندان تئاتر است

    ایران تئاتر: بیش از 70 روز از تعطیلی تماشاخانه های کشور می گذرد و هنرمندان تئاتر بی صبرانه در انتظار فعالیت دوباره هستند که هیچ کس زمان دقیق شروع آن را نمی داند.

    |

    مروری بر حمایت هنرمندان سراسر کشور از ضرورت «در خانه بمانیم»

تئاتر استان ها در مسیر تحولی نوین 
اجرای بیش از 30 پویش و جشنواره موثر تئاتر در فضای مجازی
    مروری بر حمایت هنرمندان سراسر کشور از ضرورت «در خانه بمانیم»

    تئاتر استان ها در مسیر تحولی نوین
    اجرای بیش از 30 پویش و جشنواره موثر تئاتر در فضای مجازی

    ایران تئاتر- علی رحیمی : تاکید مدیرکل هنرهای نمایشی بر توجه به توسعه تئاتر استان ها در برنامه ای 11 محوری که روز گذشته اعلام شد خبر از تغییرات راهبردی تئاتر ایران در دوران «پسا کرونایی» می دهد.

    |

    گذری بر چهار سال فعالیت موفق سالن های تئاتر در تعطیلات عید :

تئاتری که دیگر نمی خواهد در نوروز تعطیل باشد
    گذری بر چهار سال فعالیت موفق سالن های تئاتر در تعطیلات عید :

    تئاتری که دیگر نمی خواهد در نوروز تعطیل باشد

    ایران تئاتر-علی رحیمی: بحران کرونا در چهارمین سال اجرای طرح «تئاتر در نوروز تعطیل نیست» باعث شد تا مسئولان و هنرمندان به فکر تغییر رویکرد ارتباطی با مخاطبان با تاکید بر حضور در میان مردم از طریق رسانه های مجازی بیفتند.

    |

    نظرات کاربران