در حال بارگذاری ...
گزارش مردمی ایران تئاتر از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان

پرداختن به مشکلات اجتماعی خواسته اصلی مخاطبان

ایران تئاتر- حسین سینجلی: مخاطبان تئاتر در شهر مریوان علاوه بر اینکه می‌گویند جشنواره‌ای که در شهر آنها برگزار می‌شود باید از هر جهت نسبت به سال قبل بهتر بشود، معتقدند نمایش‌هایی که در آنها به مشکلات و مسائل اجتماعی پرداخته می‌شود از سایر آثار جذاب‌تر و تاثیرگذارتر است.

جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان امسال در حالی دوازده سالگی خود را جشن گرفت که به جرات می‌توان گفت این جشنواره پس از گذشت یک دهه علاوه بر اینکه توانسته در میان هنرمندان تئاتر و انبوه جشنواره‌های هنری برای خود اعتبار خوبی کسب کند و به یکی از مهم‌ترین رویدادهای این حوزه در کشور تبدل شود، توانسته مردم شهر مریوان را نیز به مخاطبان  جدی‌ تئاتر تبدیل کند. به عبارتی دیگر این جشنواره توانسته با جلب اعتماد مردم مهم‌ترین و اصلی‌ترین پشتوانه‌ای را که عالی‌ترین هدف هر رویداد فرهنگی هنری است را به دست آورد.

این شهر مرزی و توریستی بعنوان یکی از شهرهای مهم استان کردستان این روزها میزبان بیش از 40 گروه تئاتری از سراسر ایران و 6 کشور دنیا است. گروه‌هایی که برای حضور در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به این شهر آمده و هر روز در زمان اجرای آثارشان با استقبال کم‌نظیر مخاطبان مواجه می‌شوند.

به بهانه برگزاری این جشنواره و با توجه به استقبال چشمگیر مردم از نمایش‌های اجرا شده به میان آنها رفتیم و درباره برگزاری این رویداد تئاتری تظر آنها را جویا شدیم. آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از نقطه نظرات مخاطبانی است که این روزها به تماشای آثار شرکت کننده در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان نشسته‌اند:

 

آشنایی مردم دنیا با فرهنگ اصیل مردم ایران

صدیق محمدی فوق‌دیپلم اهل سنندج برای اولین بار است که برای دیدن تئاترهای خیابانی به مریوان آمده است. او برگزاری این جشنواره از یکی از اتفاقاتی می‌داند که باید بیشتر درباره آن اطلاع‌رسانی بشود و معتقد است اگر درباره این جشنواره اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما صورت بگیرد مردم بیشتری از سراسر استان کردستان به دیدن تئاترها می‌آیند.

او درباره تاثیر تئاترهای خیابانی بر قرهنگ مردم به ایران تئاتر می‌گوید: اجرای این نمایش‌ها با توجه‌ به پیام‌های درست و انسانی که دارند قطعا باعث رشد فرهنگی مردم به مرور زمان می‌شود.

ابن شهروند اهل سنندج با بیان اینکه این جشنواره می‌تواند پیام صلح و دوستی مردم ایران زمین را به سراسر دنیا برساند، افزود: به تظر من باید در بخش بین‌الملل شرایطی فراهم شود تا تعداد گروه‌های شرکت کننده هر سال بیشتر از سال قبل بشود. و این جشنواره بهترین راه برای آن است که به سایر مردم در دنیا فرهنگ اصیل ایران و ایرانی را نشان بدهیم.

 

طرح مشکلات اجتماعی مهم‌ترین کار تئاترهای خیابانی

لیلا خوشخانی 37 ساله لیسانس امور تربیتی اهل سنندج است. او امسال برای سومین سال پیاپی است که برای تماشای نمایش‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان به این شهر می‌آید.

او که برگزاری این رویداد فرهنگی هنری را یک اتفاق بسیار خوب برای منطقه می‌داند، به ایران تئاتر می‌گوید: برگزاری جشنواره از جهات مختلف برای مریوان خوب است. هم باعث می‌شود که شهر مریوان بیشتر معرفی بشود و هم اینکه از نظر افتصادی برای مردم شهر خوب است. چراکه برگزاری جشنواره خواه ناخواه باعث روتق افتصادی هم می‌شود. اما از همه مهم‌تر این است که گروه‌ها از طریق نمایش‌هایشان بتوانند معضلات و مشکلات اجتماعی را بیان کنند.

این شهروند اهل سنندج می‌افزاید: کسانی‌که مثل من نمایش‌ها این جشنواره را دنبال می‌کنند حتما دیده‌اند که مواردی که به نوعی در این جشنواره در سال‌های قبل مطرح شده توانسته در مردم تاثیر زیادی بگذارد و نگاه مردم را درباره آن موضوع تغییر دهد. در واقع بعنوان یک مخاطب دیدن نمایش‌هایی با موضوعات اجتماعی را ترجیح می‌دهم.

 

مردم موضوعات اجتماعی را بیشتر می‌پسندند

ادریس حسین‌زاده 44 ساله فوق‌دیپلم از اهالی مریوان صبح‌ نمایش‌هایی برای دین نمایش‌های خیابانی به پارک شانو می‌رود و بعدازظهرها به همراه با خانواده‌اش برای تماشای نمایش‌های جشنواره به دریاچه زریوار می‌آید.

او پیام‌هایی که در نمایش‌های خیابانی مطرح می‌شود را بسیار سازنده می‌داند و در این‌باره به ایران تئاتر می‌گوید: در این چند سال به نظرم نمایش‌هایی که در جشنواره اجرا می‌شوند توانسته تا حدی نگاه مردم را نسبت به مسائلی مثل محیط زیست و روابط اجتماعی تغییر داده است. اما مسئولان با اینکه خودشان متولی برگزاری این جشنواره هستند آموزه‌هایی را که در کارها مطرح می‌شود را عمل نمی‌کنند. در واقع می‌خواهم بگویم که تاثیر کارها بر مردم بیشتر از مسئولان بوده است.

این شهروند اهل مریوان توجه به موضوعات اجتماعی را در مقایسه با سایر موضوعات به ویژه در نمایش‌های خیابانی در اولویت می‌داند و معتقد است کارهایی که موضوع‌های اجتماعی دارند بیشتر مورد توجه مردم قرار می‌گیرند.

 

رونق گردشگری یکی از مزایای برگزاری جشنواره در مریوان

نوید سرداری 22 ساله دانشجوی رشته برق اهل یکی از روستاهای اطراف مریوان است. او نیز امسال برای نخستین بار است که به توصیه یکی از بستگانش برای دیدن تئاترهای جشنواره‌ها در این روزها به مریوان آمده و از این بابت خیلی خوشحال است.

این جوان علاقه‌مند به تئاتر با اشاره به اینکه این جشنواره باعث شده مردم از سراسر ایران به شهر مریوان بیایند، یکی از نقاط مثبت برگزاری این جشنواره را رونق اقتصادی آن می‌داند و دراین‌باره به ایران تئاتر می‌گوید: برگزاری جشنواره باعث شده تعداد توریست‌ها و گردشگرانی که به استان کردستان و به خصوص شهر مریوان می‌آیند نسبت به قبل بیشتر بشود. و با توجه به اینکه مشکلات اقثصادی یکی ازدغدغه‌های مردم است پس باید به برگزاری این جشنواره بیش از پیش اهمیت داد.

 

جشنواره مریوان نگاهم به تئاتر را تغییر داد

اکرم سیاح 51 ساله، خانه‌دار به همراه فرزندان و دو نوه خود به دیدن نمایشی در کنار دریاچه زریوار آمده است. او که اهل شیراز است درباره برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به ایران تئاتر می‌گوید: ما هرسال برای دیدن دخترم و دامادم به مریوان می‌آییم. چند سال پیش در سفری که به مریوان داشتیم اتفاقی متوجه برگزاری این جشنواره شدیم و از همان سال به بعد سعی می‌کنیم که زمانی را به این شهر بیاییم که زمان برگزاری جشنواره باشد. در واقع به این صورت هم دخترم و نوه‌هایم را می‌بینیم و هم می‌توانیم از نمایش‌ها استفاده کنیم.

این بانوی شیرازی درباره تاثیرات جشنواره می‌افزاید: من پیش از اینکه تئاتر را از نزدیک ببینم خیلی این هنر را دوست نداشتم اما در این چند سال نظرم کاملا تغییر کرده و فکر می‌کنم که هیچ هنری مثل نمی‌تواند بر مردم تاثیر بگذارد، چراکه به صورت مستقیم و رو در رو حرف‌ها مطرح می‌شود.

 

اجرای نمایش با موضوعات مرتبط با زندگی

نادر سرابی 37 ساله راننده اتوبوس و اهل مریوان است. او که به همراه خانواده‌اش به دیدن نمایش‌های جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان آمده، به ایران تئاتر می‌گوید: در دو سال پیش نمایشی درباره زباله در این جشنواراه اجرا شد و من به چشم خودم دیدم که بعد از دیدن آن نمایش نگاه و رفتار مردم درباره پیدیه زباله کاملا تغییر کرد. اولش فکر می‌کردم بعد از چند روز همه یادشان می‌رود و دوباره مثل قبل می‌شوند اما برعکس آنطور که من تصور می‌کردم دیدم اتفاقا نه تنها مردم فراموش نکردند بلکه برایشان جدی شده و اگر کسی زباله در خیابان می‌ریخت به او تذکر هم می‌دادند.

این هموطن اهل مریوان درباره موضوع نمایش‌های اجرا شده در جشنواره نیز می‌افزاید: بهتر است نمایش‌هایی اجرا بشود که به زندگی امروز مردم مرتبط باشد. مثل محیط زیست، اعتیاد، بیکاری، فرهنگ رانندگی و ار ایندست. چون این موضوعات را مردم بیشتر از سایر موضوعات می‌پسندند.

 

دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان به دبیری فاتح بادپروا از 17 تا 22 شهریورماه برگزار می شود.




مطالب مرتبط

دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 
دومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان با همراهی باران برگزار شد

از عاشقانه‌های یک پوتین تا گلریزانی برای زنان کار 

در دومین روز از اجراهای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، استقبال مخاطبان همراه با قطرات زندگی‌بخش باران پاییزی، میزبان هنرمندان شد. 

|

استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد
استقبال گرم مردم از نخستین روزِ اجراهای جشنواره مریوان

از دیدار با «بلبل دریاچه» تا غولی که از آدم بودن پشیمان شد

نخستین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان، میزبان حضور گرم تماشاگران این شهر از جمله «بلبل دریاچه» بود و شاهد اجرای 23 نمایش با موضوع‌هایی متفاوت و متنوع شد.

|

نظرات کاربران