در حال بارگذاری ...
در شانزدهیمن جشن سالیانه انجمن منتقدان خانه تئاتر

سردبیر ایران تئاتر مدال نوشین "عضو فعال وخبرنگار سال" را دریافت کرد

ایران تئاتر: شانزدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر ایران شامگاه پنجشنبه ۲۳ شهریورماه برگزار و در آن علی اکبر عبدالعلی زاده سردبیر ایران تئاتر به عنوان عضوفعال انجمن و بهترین خبرنگار سال ۹۵ انتخاب شد و برای دومین بار مدال عبدالحسین نوشین را دریافت کرد.

به گزارش ایران تئاتر شانزدهمین جشن سالیانه انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر با معرفی بهترین‌های عرصه نمایش در سال ۱۳۹۵ شامگاه پنجشنبه، ۲۳ شهریور ماه در تالار زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

این مراسم ابتدا با یادی از زنده یاد محمد رضا رستمی خبرنگار و منتقد فرهنگی خبرگزاری هنر آنلاین آغاز شد. سپس به پاس یک عمر فعالیت این خبرنگار فقید، نشان عبدالحسین نوشین به همسر او اهدا شد.

الهه خسروی همسر زنده یاد رستمی بعد از دریافت جایزه با ابراز خوشحالی از توجه اهالی رسانه به همسر خود گفت: تئاتر دغدغه اصلی همسرم بود و ما به وسیله آن باهم آشنا شدیم. همسر من هیچوقت دنبال پست و مقام نبود و شرافت کاری او را کمتر کسی می تواند رد کند.

او در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: قصد داشتیم به یاد همسرم کتابخانه ای را در شهرستان تولد او تاسیس کنیم، اما هنوز موفق به این کار نشده ایم و اگر حمایت های لازم صورت نگیرد در ادامه هم موفق به این کار نخواهیم شد. همچنین مسئله دیگری که می خواهم به آن اشاره کنم، مسئله پزشکی همسرم است، که ما هنوز پیگیر آن هستیم. این پیگیری را بیشتر به دلیل مردم انجام می دهیم، که بعد ها بتوانند بدون هراس خود را به پزشک بسپارند. اگر آن تشخیص اشتباه درباره همسر من داده نشده بود، چه بسا امروز محمد رضا رستمی در این مراسم حضور داشت.

 

در ادامه مراسم برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی این دوره معرفی شدند. فریدون عموزاده خلیلی، سیدفرید قاسمی، روح الله جعفری و بابک برزویه هیات داوران این بخش از جشنواره بودند، که با بررسی خود از اجراها و فعالیت های تئاتری یک سال گذشته، برگزیدگان خود را در بخش های مختلف به تفکیک زیر معرفی کردند.

 

بخش گزارش

هر ساله در این بخش هیئات داوران به گزارش برگزیده سال که مورد پسند آنها واقع شده جایزه ای اهدا می کنند. هیئات داوران این دوره از جشنواره به دلیل ضعف گزارش های ارسالی هیچ کاری را به عنوان نامزد و اثر برگزیده انتخاب نکردند.

 

 بخش مقاله

در این بخش خشایار پروانه از سایت ایران تئاتر،علی منصوری از ماهنامه اطلاعات حکمت و معرفت وصبورا شهابی باهر از فصلنامه هنرهای نمایشی و موسیقی  به عنوان نامزد انتخاب شده بودند، که از این میان صبورا شهابی باهر برای نگارش مقاله « مطالعه جایگاه مکان در نمایشنامه ملودی شهر بارانی» اثر اکبر رادی به عنوان رتبه اول انتخاب شد.

 

بخش یادداشت

در این بخش عباس عبدالعلی زاده از سایت ایران تئاتر، سبا حیدر خانی از خبرگزاری ایلنا و سارا منصوری از فصلنامه نقد هنر به عنوان نامزد انتخاب شده بودند، که از این میان سبا حیدرخانی از خبرگزاری ایلنا به عنوان یادداشت نویس برگزیده این دوره از جشن انتخاب شد.

 

بخش ترجمه

در این بخش سارا منصوری از فصلنامه نقد هنر، شیرین میرزا نژاد از فصل نامه از خبرگزاری هنر آنلاین و مریم خباز از فصلنامه نقد هنر به عنوان نامزد انتخاب شده بودند، که از این میان شیرین میرزا نژاد از فصل نامه از خبرگزاری هنر آنلاین به عنوان نفر نخست امسال این رشته انتخاب شد.

 

بخش گفتگو

در این بخش عباس غفاری از خبرگزاری هنرآنلاین، صبا حیدر خانی از خبرگزاری ایلنا و نرگس کیانی از خبرگزاری هنرآنلاین به عنوان نامزد انتخاب شده بودند، که از این میان عباس غفاری از خبرگزاری هنرآنلاین به عنوان گفت و گو کننده برتر سال 95 انتخاب شد.

 

بخش نقد

هر ساله در این بخش هیئات داوران به نقد برگزیده سال که مورد پسند آنها واقع شده جایزه ای اهدا می کنند. در این دوره تنها پوریا جهانشاد از روزنامه شرق، محسن خیمه دوز از روزنامه شرق و آزاده فخری از ماهنامه نمایش به عنوان نامزد معرفی شدند و هیئات داوران به دلیل ضعف آثار رسیده برگزیده ای را انتخاب نکردند.

 

بخش عکس

در این بخش سهیل صحرا نورد، مونا تهرانی موید و مرجانه پور حسین به عنوان نامزد انتخاب شده بودند، که از این میان مرجانه پورحسین به دلیل مجموعه آثار خود به عنوان بهترین عکاس سال گذشته معرفی شد.

 

پس از معرفی برگزیدگان بخش مسابقه مطبوعاتی، جشن تولد 40 سالگی فرزاد حسنی و 50 سالگی بابک برزویه به صورت ناگهانی و با یک کیک تولد برگزار شد.

 

پرده برداری از دو نشان مسئولیت اجتماعی

در بخش دیگری از این مراسم دو نشان مسئولیت اجتماعی به دو کارگردان تئاتر اهدا شد.

نازنین سهامی زاده برای نمایش مأنوس و امین میری برای نمایش شلتر نشان مسئولیت اجتماعی جشن سالانه انجمن منتقدان نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر را به خود اختصاص دادند.

این دو کارگردان جوان ضمن تشکر و قدردانی از گروه و تمام کسانی که در اجرای نمایش کمک کردند، از رخشان بنی اعتماد و لیلی فرهادپور برای حمایتی که از آثار آنها به عمل آورده بودند، قدردانی کردند.

نازنین سهامی زاده جایزه خود را به گروه نمایش تقدیم کرد و امین میری جایزه اش را به تمام معلمین کلاس اول، به خصوص معلم خود تقدیم کرد.

 

سپس در ادامه این مراسم علی رحیمی به اجرای موسیقی با ساز هنگ پرداخت، که بسیار مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

 

تجلیل از علی اکبر فرهنگی

یکی دیگر از بخش های ویژه این مراسم تجلیل از علی اکبر فرهنگی استاد پیشکسوت رشته مدیریت ارتباطات بود که پس از پخش کلیپی که در آن چهره های شاخص به عنوان شاگردان استاد ویژگی های او را برشمردند با حضور مرضیه برومند و تقدیم نشان عبدالحسین نوشین در میان تشویق طولانی حاضرین  به او انجام شد.

دکتر فرهنگی هم با ابراز خوشحالی از بودن در این جشن گفت: یکی از آرزوهایی که سال ها ذهنم را به خود مشغول کرده بود، این بود که روزی در خدمت برخی از عزیزانی که در این جمع حضور دارند، باشم و خوشحالم که امشب این آرزو برآورده شد.

او همچنین در ادامه افزود: در دانشگاه های هنر جای چند واحد درسی خالی است که یکی از آن ها، همین دانش ارتباطات و دیگری، مدیریت سازمان های هنری است. مدیران ما بینش هنری ندارند و هنرمندانمان نیز غرق در مسائل هنری اند و با مدیریت آشنا نیستند؛ در نتیجه، نوعی جدایی در زمینه مدیریت هنری اتفاق افتاده که امیدوارم در آینده ارتباط بین هنرمندان و دانش مدیریت ارتباطات بیشتر شود.

 

پیام عباس جوانمرد برای روح الله جعفری

در ادامه مراسم زهرا اشراقی برای تقدیر از برندگان بخش پژوهش تئاتر در سال 95 روی صحنه آمد. در این قسمت شیدا مسعودی و روح الله جعفری به ترتیب برای کتاب های «کارنامه تلخکان» و «گروه هنر ملّی از آغاز تا پایان» برنده جایزه این بخش از جشن شدند.

فرزاد حسنی، پس از تقدیرهای این بخش، پیام استاد عباس جوانمرد، هنرمند و کارگردان پیشکسوت تئاتر، برای کتاب روح الله جعفری را برای حاضران خواند. در متن این یادداشت چنین آمده است:

«گفتم روح الله شنیدم می خواهند مراسمی برایت بگیرند، باید از من می پرسیدند، که تو چه کرده ای، یا چه می کنی؟ باید از من می پرسیدند که در واقع تو چه به روز من و نه روز که روزها و شب ها و نیمه شب های من آورده ای؟

آنها نمی دانند هفته ای دو سه روز و هر روز بیش از یک ساعت از تهران به کانادا زنگ زده ای و درباره پژوهش ات از من پرس و جو کرده ای و تازه آن پژوهش به نظر می رسید، که هرگز پایانی ندارد. نخند روح الله ، یادت هست، دست آخر یک کتابچه 200 برگی با پست برایم فرستادی و در آن صدها سوال تازه از من کرده بودی و من بی نوا باید چشمم کور می شد و به همه ی آنها پاسخ می دادم.

روح الله شمردم، بیش از 800 سوال کرده بودی، به پدرت که گاه با من صحبت می کرد، این را نگفتم، اما انگار او می دانست.  

می گفت: روح الله به خدا شما را خیلی دوست دارد، حتی گاه احساس می کنم شاید بیش تر از من.

آقای جوانمرد به دل نگیرید، من به شما غبطه می خورم.

اما هنوز باور کنید لب به گلایه نگشوده بودم، که دیدم بغضم ترکیده و گریه ام گرفته است. آقا شما نمی دانید چقدر لذت بخش است، آدم پسرش را گاه شیفته و دیوانه محبت ببیند، محبت به مائده ای که در آن چشمه سار هنر و مهر جاریست.

گفتم عزیز شما که روح و روان مرا می شناسی، می دانی پدر ها زبان همدیگر را می دانند؛ پدر وقتی می خواهد از پسرش- پسر به ارث رسیده اش- صحبت کند، چه حالی دارد.

شما به کارهای پژوهشی این پسر که روح الله نام دارد نگاه کنید. راه دور نروید، نمونه اش را فقط در دو مجلد قطور که به راستی اعجاب انگیز است و من در همه اوراق آن زندگی کرده ام، می توانید ببینید. از آغاز تا پایان می دانی، من فقط در زندگی، ماهان را ندارم؛ بی ریا می گویم؛ ماهان و روح الله را دارم و به عزت و شرف و وجدان آنها ، تا وقتی زنده ام به خود می بالم.

عزیزم به شما می گویم پدر روح الله نیمی از این افتخار و بالندگی را شما که پدر روح الله هستید به من دادید.» (عباس جوانمرد – 12 سپتامبر 2017 – آنتاریو کانادا)

 

 

تقدیر از عضو فعال وخبرنگار سال 1395

 

در ادامه این مراسم جایزه فعال ترین عضو انجمن و خبرنگار برتر حوزه تئاتر در سال 95 به انتخاب هیئات داوران   به پاس توجه جدی به ایجاد اشتغال برای هم صنفی ها،انتشار سالنامه تئاتر،نگارش سند چشم انداز تئاتر و سردبیری ایران تئاتروحمایت دائمی او در رسانه هایی که مدیریت کرده از هنر نمایش توسط لیلی فرهادپور به علی اکبر عبدالعلی زاده، سردبیر سایت ایران تئاتر اهدا شد.

این نشان تنها به اعضای انجمن تعلق می گیرد و عبدالعلی زاده که در سال 84 نشان نوشین را دریافت کرده بود برای دومین بار این نشان را بدست آورد.

علی اکبر عبدالعلی زاده با اشاره به این که چنین جایزه ای باعث افتخار اوست، گفت: بار دومی است که این جایزه را دریافت می کنم و ازین بابت خوش حال هستم.  بار اول به دعوت جناب مهدی فخیم زاده که امروز هم در جمع ماست سردبیری هفته نامه سینما را بر عهده داشتم و در آنجا با ایجاد یک صفحه اختصاصی مورد عنایت همکارانم در انجمن قرارگرفتم  .بعد از آن این مسیر را در رسانه های دیگری همچون خبرگزاری مهر، روزنامه تهران امروز ،روزنامه صبا و سایت ایران تئاتر ادامه دادم.

سردبیر ایران تئاتر با اشاره به کیفیت مطلوب جشن انجمن منتقدان خانه تئاتر در مقابل مراسم مشابه خود گفت : متاسفانه همین چند وقت پیش در جشن سال انجمن منتقدان سینما شاهد اتفاقات ناگواری بودیم . تا جایی که جایگاه انجمن و حرفه نتقد تا سطح سلفی گرفتن با سلبریتی هایی پایین آمد. اما در این مراسم وقتی از  استاد فرهنگی روی این سن  با اهدای مدال نوشین تقدیر می شود، ارزش مدالی که بنده هم می گیرم برایم دوچندان می شود. امید وارم این روش برگزاری برای دیگر مراسم مشابه آکادمیک و تخصصی به عنوان مدل و الگو قرارگرید.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: امروز یک وجه در رسانه به فراموشی سپرده شده است، که آموزش نام دارد. این همان چیزی است که بنده حقیر در حال حاضر سعی می کنم به عنوان شاید آخرین نسل باقی مانده از روش آموزش سخت گیرانه کلاسیک و درست رسانه ای آن را با نگاه جدی به نسل جوان منتقل کنم.

او در ادامه افزود: متاسفانه به دلیل  بازار بسیار گسترده رسانه ای،که با ظهور رسانه های جدید هرروز گسترده تر می شود، بچه های با انگیزه ای که در این حرفه حضور پیدا می کنند، به سرعت رشد کاذب کرده که این موضوع برای آنها و این حرفه خیلی خطرناک است. امروز از بسیاری از فعالان و موثرین رسانه ای گذشته خبری نیست و  دلیل آن جز رفتن به مسیر های اشتباه نیست.

این مدیر رسانه در قسمت پایانی صحبت هایش گفت: امیدوارم باحضور فعال انجمن منتقدان و با تقدیر های بیشتر در آینده و با نگاه ویژه به نسل نو رسانه ای بتوانیم بار دیگر آن کیفیت لازم را  به رسانه ها برگردانیم.

لیلی فرهادپور نیزکه برای اعطای نشان به علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده در جایگاه حاضر شده بود با اشاره به اینکه داوران به گونه‌ای بیانیه خود را نوشته‌اند که انگار به اجبار برگزیده‌ها را در بخش‌های مختلف معرفی کرده‌اند . برخلاف نظر برخی دوستان اعتقاد ندارم اگر کارهای روی صحنه هم ضعیف باشد ما نقد و ... خوب نداشته باشیم . یادمان باشد در کدام نقطه دنیا زندگی می کنیم . وی درباره نسل جدید خبرنگاران گفت: شما جوانان خبرنگار باید پیشرو باشید و جلوتر از خودتان را ببینید. ما در جایی زندگی می‌کنیم که دور و برمان جنگ است و مسلمانان را در نقاط مختلف دنیا مثل میانمار می‌کشند. رخداد های فرهنگی با نگاه به این شرایط قابل تحلیل است.  ما امیدمان به شما دهه هفتادی‌ها است.

 

 ناشر برگزیده سال

در این بخش مریم دوستی، کارگردان فیلم تازه اکران شده «دریاچه ماهی» روی صحنه آمد تا از کوشاترین ناشر تئاتر در سال 95 تقدیر کند. جایزه این بخش به لیلا حسین خانی، مدیر نشر آگه  رسید.

 

بخش کارگردانان برتر

در این بخش قرار بود که از علیرضا کوشک جلالی و حسین محب اهری تقدیر به عمل آید، که هر دوی آن ها به دلیل گرفتاری های کاری در این مراسم حضور نداشتند. در این قسمت الهام پاوه نژاد به نمایندگی از علیرضا کوشک جلالی برای دریافت جایزه او به صحنه آمد و درباره مبارزه و تلاش کوشک جلالی برای شکست بیماری سخن گفت و او را تحسین کرد.

 

بزرگداشت اسماعیل شنگله

یکی از بخش های جذاب این جشن برگزاری بزرگداشت برای یکی از استاد های بازیگری تئاتر ایران بود، که در ابتدا با کلیپی آغاز شد، که در آن، مهدی فخیم زاده، اکبر زنجانپور، مهوش افشارپناه، حمید لبخنده و احترام برومند درباره استادِ خود، اسماعیل شنگله به سخن می پرداختند. سپس در میان انبوه تشویق‌های ممتد حاضرانی که به پاس احترام از صندلی‌هایشان برخاسته بودند، استاد اسماعیل شنگله، بازیگر خاطره ساز و کارگردان برجسته تئاتر ایران روی صحنه آمد.

 

شنگله با ابراز خوش حالی از تشویق حاضرین گفت: در کاستی هایی که برای تئاتر پیش آمده، تنها دولت‌ مقصر نیست؛ به نظر من، خود ما هنرمندانِ تئاتر نیز مقصریم. پیش از انقلاب در همه استان ها تئاتر داشتیم، اما انقلاب که شد، به بهانه اینکه در بسیاری از شهرها مدیران علاقه ای به تئاتر نداشتند، همه هنرمندان به تهران آمدند؛ درحالی که تهران دو سالن تئاتر بیشتر نداشت.

او افزود: تئاتر برای بروز خلاقیت هنرمند، نیاز به سالن دارد. از طرف دیگر می بینیم که سالانه صدها نفر از دانشگاه ها فارغ‌التحصیل بازیگری می‌شوند و همه هم در تهران می مانند و چون جا و امکانات برای اجرای همه وجود ندارد، شروع می کنند علیه یکدیگر اقدام کردن. البته تا به حال کسی علیه من «نزده» فقط پنج باری تا کنون مرده ام!  ای کاش به خاطر اطرافیانِ ما هم که شده، این کارها را نکنند و با این خبرهای دروغین خانواده های ما را نگران نسازند.

استاد شنگله که چند سالی است جلو دوربین ظاهر نشده، در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: من به بازیکری که پنجاه درصد وجودش را سر کار بیاورد، بازیگر نمی گویم. در آخرین کاری که حضور داشتم، به کارگردان گفتم که بازیگری را می بوسم و کنار می گذارم. زیرا سر صحنه آن کار می دیدم که بازیگرانی حضور دارند که هم زمان در سه کار دیگر نیز بازی می کنند و این یعنی با همه وجود به کار پایبند نیستند.

 

بخش معرفی نمایش های برگزیده

در این بخش، رخشان بنی اعتماد برای معرفی نمایش های برگزیده به صحنه آمد و از بین 586 نمایش، 4 نمایش را که بر اساس آرای اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر برگزیده شده بودند را این طور معرفی کرد:

نمایش می سی سی پی نشسته می میرد، به کارگردانی همایون غنی زاده رتبه نخست این نظر سنجی را به خود اختصاص داد. نمایش «دوشسِ مَلفی» به کارگردانی محمد رضایی راد و نمایش نام، تمام مادران به کارگردانی محمد رحمانیان نمایش های برگزیده ای بودند، که در این جشن به طور مشترک به رتبه دوم دست پیدا کردند. نمایش «صور اسرافیل» به کارگردانی عامر مسافر آستانه، نمایش بود که در این نظر سنجی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

 

غنی زاده هنگام دریافت جازه اش بر لزوم احترام گذاشتنِ هنرمندان به مخاطبان تئاتر تأکید کرد و از حجمه های به وجود آمده با کمپین با گوشی خاموش تئاتر ببینیم به تندی انتقاد کرد. سپس رخشان بنی اعتماد نیز رابطه بین مخاطب و هنرمند را دوسویه دانست و از مخاطبان خواست که اگر نمایشی باب میلشان نبود، به جای استفاده از گوشی همراه سالن را ترک کنند.

 

بخش فعال ترین برنامه رادیو و تلویزیونی و بهترین گروه تئاتری

در این بخش هنگامه اخوان، خواننده موسیقی سنتی، جوایز بخش فعال ترین برنامه رادیویی و تلویزیونی مرتبط با تئاتر را به ترتیب به فرهاد دهنوی برای برنامه «پرده آخر» (رادیو گفتگو) و امیر قمیشی برای برنامه «چشم شب روشن» (شبکه چهار سیما) اهدا کرد.

در پایان نیز قشنگ کامکار، از اعضای گروه «کامکارها» جایزه بهترین گروه تئاتری سال 95 را به علی مسعودی، سرپرست گروه «گاراژ تیاتر» از قم اهدا کرد.

 

شانزدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان خانه تئاتر با حضور چهره‌هایی همچون سعید پورصمیمی، مهدی فخیم زاده، اکبر زنجانپور،محمد رحمانیان، مرضیه برومند، حمید لبخنده، احترام برومند، رخشان بنی اعتماد، زهرا اشراقی، هنگامه اخوان،قشنگ کامکار،حسین شاکری، لیلی رشیدی، سیمین غانم، الهام پاوه نژاد، علیرضا تابش (مدیر بنیاد سینمایی فارابی) و با اجرای فرزاد حسنی شامگاه پنجشنبه 23 مرداد 1395 برگزار شد.




نظرات کاربران