مهرداد رایانیمخصوص: تعارف نداریم، سایت فقط پول میخواهد
سایت ایران تئاتر به عنوان یکی از سایتهای خوب تئاتر کشور، حوزه بسیار وسیعی را در دست گرفته است. در آغاز تلاش کرد نگاه خبری داشته باشد و بعد نگاه مثبت و آماری به آن اضافه شد. در دورهای نیز به طراحی و افزایش حجم برای جوابگویی بهتر به نیاز مخاطبان پرداخت.
مهرداد رایانیمخصوص، استفاده از منتقدان زبده و صاحبنظران حوزه تئاتر در کنار جوانان و حفظ دیدگاه رسانهای را به عنوان یکی از راهکارهای ارتقای کیفی سایت ایران تئاتر برشمرد.
مهرداد رایانیمخصوص نویسنده، کارگردان و منتقد در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«سایت ایران تئاتر به عنوان یکی از سایتهای خوب تئاتر کشور، حوزه بسیار وسیعی را در دست گرفته است. در آغاز تلاش کرد نگاه خبری داشته باشد و بعد نگاه مثبت و آماری به آن اضافه شد. در دورهای نیز به طراحی و افزایش حجم برای جوابگویی بهتر به نیاز مخاطبان پرداخت. پس از آن سعی کرد علاوه بر زبان فارسی به زبان انگلیسی نیز خروجی داشته باشد و در عین حال جذب نیروی انسانی و تمرکز به غنا بخشیدن به ماهیت و محتوای مطالب را مد نظر قرار داد. این سایت به سادگی میتواند افزایش کمی و کیفی پیدا کند و همه تئاتر ایران را در بر گیرد؛ البته بیان این جمله ساده شامل صَرف هزینهای نیز هست.»
وی در خصوص گسترش حوزه فعالیت سایت ایران تئاتر گفت:«به راحتی میتوانید تمامی تالارهای کشور را شناسایی و به همراه عکس و مشخصات و تاریخچه و اجراهای آن مطلب داشته باشید. به سادگی میتوانید تمام دانشکدهها و گروههای نمایشی دانشکدههای ایران را فهرست کرده و همراه با بیوگرافی آن، آدمها، هیأت علمی، ترکیب دانشجویان، فارغالتحصیلان و فهرست نگاری پایاننامهها منعکس کنید. میبینید که این کار حجم بالایی را در برمیگیرد که سایت به شکل بالقوه امکان آن را دارد. برای مثال به درج تمامی آثار منتشر شده دفتر انتشارات و پژوهش مرکز در سایت اشاره میکنم. این قابلیت که هر کتاب چاپ شده که حق انتشار آن به مرکز و انجمن نمایش تعلق دارد، روی سایت قرار بگیرد، وجود دارد. بینهایت طرح و ایده دیگر برای افزایش فعالیت سایت، گسترش دامنه مخاطبان و ارتقای کیفی آن وجود دارد، اما باید موانع و مشکلات مالی رفع شود تا سایت کارش را پی بگیرد.»
وی با مرور بخشهای مختلف سایت در خصوص عقب بودن بخش انگلیسی و ترجمه دو زبانه، ثبت اتوبیوگرافیها و ترجمه آن به انگلیسی تذکر داد.
مدیر مجموعه تئاترشهر با اشاره به عملکرد مثبت و سریع بخشهای خبری و پژوهشی سایت درباره ارتباط سایت با شهرستانهای مختلف کشور، گفت:«با آن که سایت در شهرستانها شعبه ندارد و به هزاران دلیل فقط در تهران مستقر است، اما ارتباط خوبی با هنرمندان شهرستان دارد. با این حال به واسطه قابلیت افزایش این ارتباط، هنوز آن را کم میدانم. راه حل آن اتفاقی بود که یک زمان تجربه کردیم و آن حضور نماینده سایت در نشستها، سمینارها و جشنوارههای شهرستانها بود. با N تا فرم به شهرستانها میرفتید و بدون هیچ دفتر و دستکی درباره سایت اطلاع رسانی میکردید و زمینه لینک افراد با شما فراهم میشد. فکر میکنم شهرستانها نیز باید تلاش کنند و خودشان را به این گونه سیستمها مجهز کنند، سایت طراحی کنند و به شما لینک شوند تا مطالب به طور مستقیم استخراج شود. با این رویکرد میتوانید تئاتر حوزه هنری، تئاتر سازمانهای فرهنگی و... را با همه چارتی که دارند، پوشش دهید.»
این کارگردان تئاتر اجرای طرحهای پیشنهاد شده را منوط به بودجه و مدیریت دانسته و افزود:«با توجه به استعدادهایی که در سایت وجود دارد، درایت و کار خوب بدنه آن ـ که هر یک به تنهایی میتوانند پروژههای بسیار کلان را جلو ببرند ـ میگویم اگر پول خوبی به سایت تزریق شود، مسأله پروسه زمان برای اجرای طرحها مطرح نیست.»
رایانی با اشاره به این که حرکت به سوی جذب تبلیغات یکی از طرحهایی بوده که در دوره مدیریت او به دلیل نبود مجال فکر و کار و... اجرایی نشده، گفت:«مسلماً کار دولتی کردن به دلیل هزینه کرد، توجیه کرد و... دست اندازهای دولتی نیز دارد که هر برنامهای را مشمول زمان میکند، اما وقتی سایت روی درآمدزایی فکر کند و آن چه را به دست میآورد، برای پیشبرد برنامههایش صرف کند، جلو میافتد. وقتی سایت دو زبانه است، میتواند در سطح بینالمللی بازاریابی کند.»
وی در بررسی امکانات موجود در سیستم رایانهای که سایت باید از آن بهره بیشتری ببرد، گفت:«شما میتوانید در بخش ساختار عکسها، کیفیت بهتری داشته باشید. ارتقای رَم داشته باشید تا آنها که از عکسها استفاده میکنند به مشکل برنخورند. از این گذشته امکان پخش فیلم به راحتی میتواند در اختیار سایت قرار گیرد.»
این مدرس تئاتر در پایان تصریح کرد:«یکی از انتقادهایی که هنوز در مورد سایت وجود دارد، این است که گرچه نسل جوان در آن حضور قدرتمندی دارند، اما کمتر نسل پیشکسوت در آن دیده میشود. وقتی یک رسانه تعریف میشود، نباید نیروهای زبده خود را از دست بدهد. البته این مشکل همه رسانههاست. این توقع من از همه رسانههاست که چرا کمتر به جذب نیروهای زبده میپردازد. از آن گذشته دومین انتقادی که میتوان نسبت به سایت داشت این است که شما موضع ندارید؛ دیدگاه ندارید. این به آن معنا نیست که شما باید نسبت به پدیدههایی که میبینید، موضع داشته باشید. من نمیگویم"تحریف شده، هدایت شده و صاحب ایدئولوژی خاص"، بلکه میگویم"موضع خاص". همان طور که وقتی روزنامه خاصی را میخرید برای آن است که از موضع آن مطلع شوید. یکی از بزرگترین مشکلات ما در عرصه مطبوعات این است که نه تحلیلِ خبر داریم و نه تعقیب خبر. بلندگوی صِرف هستیم. حتی در اغلب مصاحبهها فقط شنونده هستیم. بخشی از آن به منش ایرانی ما برمیگردد، بخش دیگر این است که مسائلمان قاطی شده، فکر میکنیم اگر با فلان شخص برخورد کنیم، فردا حاشیههای دیگری داریم که رسالت کاری خبری، این را برنمیتابد. اگر سایت موضع خاص ندارد، به مغز متفکر آن برمیگردد که چنین رویکردی را به بدنه آن القاء میکند. "هدف و مرام نامه سایت" در نهایت افراد را صاحب دیدگاه میکند.»