در حال بارگذاری ...
با پایان بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی

«حذفیات» و «سورنا» به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر معرفی شدند

اختتامیه بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی شامگاه دوشنبه با حضور پرشور هنرمندان تئاتر استان و مدیران هنری مشهد در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر مشهد برگزار ‌شد و این جشنواره با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش ایران تئاتر رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی در ابتدای آئین پایانی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان گفت: امسال 90 نمایشنامه به دبیرخانه معرفی شده است که نسبت به سال گذشته 15 درصد رشد داشته است.
سیدجواد اشکذری افزود: از این 90 مورد 60 مورد متقاضی حضور در مرحله بازبینی بودند که حدود 55 اثر بازبینی شد و بین آن 11 به بخش مسابقه راه پیدا کرد.
وی ادامه داد: از این تعداد 6 اثر مربوط به بخش‌ تجربه‌های نو و 9 اثر در بخش تئاتر محیطی و یک اثر شنا در آتش رضا صابری در بخش مهمان اجرا شد بنده خیلی خوشحال هستم که نسبت به سال گذشته از لحاظ متقاضیان جشنواره 50 درصد رشد داشتیم.
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی افزود: در سال گذشته 31 اثربازبینی شد در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی نیز در سال گذشته 18 اثر به مرحله داوری رسید و در امسال 63 اثر به این مرحله دست یافتند.
اشکذری با بیان اینکه در حوزه تئاتر شهرستان نیز سعی کردیم که به رشد و پیشرفت دست پیدا کنیم، خاطر نشان کرد: و از لحاظ کیفیت آثار جشنواره امسال بسیار خوب بوده است همچنین 11 اثر در این جشنواره شرکت کردند و شهر طرقبه برای اولین بار در این جشنواره حضور پیدا کرده است که نشان از رشد تئاتر در سراسر استان دارد.
 رشد و گسترش هنر
در بخشی از این مراسم احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد طی سخنانی با تشکر از همه مسئولان و هنرمندان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر رضوان ابراز امیدواری کرد: با همکاری همه علاقه‌مندان به این هنر بتوان زمینه را برای رشد و گسترش هرچه بیشتر آن در سرزمین هنر خیز خراسان فراهم کرد.
معرفی برگزیدگان عکاسی تئاتر
اولین بخش رقابتی که در اختتامیه جشنواره برگزیدگانش را شناخت، بخش مسابقه عکاسی تئاتر بود. در این بخش جشنواره تئاتر استانی، سجاد انتظاری، محمد واحدی و مهدی مصباحی به‌عنوان هیات داوران مسابقه عکاسی تئاتر بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، برگزیدگان مسابقه عکاسی این جشنواره را معرفی کردند.
در این بخش صابر سینی‌چی رتبه اول، سید الهه قاسمی رتبه دوم و نگین اسدی رتبه سوم را کسب کردند. گفتنی است؛ در حاشیه مراسم اختتامیه نمایشگاه عکس‌ تئاترهای حاضر در جشنواره نیز در مجموعه تئاتر شهر مشهد دایر شد.

نمایشنامه نویسان برتر معرفی شدند
در مسابقه نمایشنامه‌نویسی جشنواره خراسان رضوی 2 اثر برگزیده مشخص شدند. سعید تشکری، آرش خیرآبادی و حمید قلعه‌ای به‌عنوان هیئت‌داوران مسابقه نمایشنامه‌نویسی بیست و هفتمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی، برگزیدگان این بخش را معرفی کردند که در این بخش آرزو شیخی برای نمایشنامه «سوشا» و شاپور ترکمن‌سرابی و راضیه ایرانی برای نمایشنامه «حدیث یک پیاله نادعلی و آجیل مشکل‌گشا» برگزیده شدند و تندیس جشنواره را از آن خود کردند.همچنین در این جشنواره، نمایشنامه «خاطرات هیچکس» نوشته صالح کامرانی، نمایشنامه «درخت» نوشته کامران سعادت، نمایشنامه «شراب غاز» نوشته حسین دیسفانی و نمایشنامه «آتانازی توسط نوتریپولا» نوشته کمیل خطیب آثار قابل تقدیر و حمایت برای چاپ معرفی شدند.
اهدا جایزه بخش "ایثار و شهادت" به "حمیده فتاحی" بخاطر نگارش نمایشنامه "میم، دال ، ر" اختصاص یافت.

رونمایی از دو کتاب
در این مراسم از دو کتاب رونمایی شد. در ابتدا از مجموعه ی نمایشنامه "درام + ٤" که به همت انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی منتشرشده، در آیین پایانی جشنواره تأتر استانی توسط نادر برهانی مرند، آرش دادگر، کوروش نریمانی و علی جعفری رونمایی شد.
در این کتاب نمایشنامه هایی از شادی غفوریان، راضیه ایرانی، سحر رضوانی و عارفه بهرامی به چاپ رسیده است. همچنین کتاب جشنواره توسط حجت طباطبایی رئیس اداره تئاتر استان و مهدی صباغی از هنرمندان پیشکسوت تئاتر استان و کشور رونمایی شد.

تقدیر از روزنامه شهرآرا
در آیین پایانی"بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی" از دو رسانه به خاطر انتشار ویژنامه در زمان برگزاری جشنواره تقدیر به عمل آمد. در این مراسم از توحید آرش نیا معاون تولید محتوای روزنامه شهرآرا و حبیب قاآنی معاون سردبیر روزنامه قدس به خاطر تلاش های رسانه ای برای بازتاب اخبار جشنواره لوح تقدیر اهدا شد.

درخشش تجربه های نو
همچنین در بخش تجربه‌های نو بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی که توسط عباس جانفدا، امیر بشیری و فرشید تمری داوری شده، در بخش طراحی لباس زهرا محسن بیگی برای نمایش «هتل ایران»، در بخش موسیقی گروه موسیقی نمایش «هتل ایران»، در بخش طراحی صحنه مسعود صفری برای نمایش «مالی‌ سوئینی» به‌عنوان برگزیده معرفی شدند.
همچنین در این بخش شیرین محمودی برای بازی در نمایش «اعترافاتی درباره زنان» به‌عنوان برگزیده معرفی شد و از سارا امیدوار برای بازی در نمایش «مالی سوئینی» تقدیر شد و در بخش بازیگر مرد صادق کابلی برای بازی در نمایش «اعترافاتی درباره زنان» به‌عنوان برگزیده معرفی شده و از محمدعلی نیازپور برای بازی در نمایش «هتل ایران» تقدیر شد.
در این بخش از احمدرضا قنادان بازیگر نمایش «جایی دیگر» به‌عنوان بازیگر نوجوان تقدیر شد و در قسمت نویسندگی به دلیل عدم شرکت نویسندگان بومی، هیات داوران در این بخش انتخابی نداشت و از احسان روحی به خاطر اعتماد به گروه‌های جوان تقدیر کرد.
در قسمت کارگردانی در این بخش نیز مصطفی نصیری و مسعود زرگران برای کارگردانی نمایش «اعترافاتی درباره زنان» برگزیده شدند و از جلال شعبانی برای کارگردانی نمایش «هتل ایران» تقدیر به عمل آمد.
هیات داوران نیز از حامد یزدی و نوشین نوروززاده به خاطر حضور در آثار کارگردانان جوان تقدیر و تشکر کرد.

معرفی دو تئاتر به دبیرخانه فجر
در بخش مسابقه اصلی که نادر برهانی مردند، کوروش نریمانی و آرش دادگر داوران این بخش بودند، در بخش برترین طراح پوستر و بروشور هیات داوران نیز سروش حیدری را برای طراحی پوستر و بروشور نمایش «قرمز+ یه عالمه سفید» معرفی کردند. در بخش برترین آهنگساز هیات داوران آرمان پارسیان را برای آهنگسازی نمایش «قرمز+ یه عالمه سفید» در بخش طراح لباس «محبوبه سلطانی » را برای طراحی لباس نمایش «سورنا» معرفی کردند.
همچنین در بخش بهترین طراحی صحنه هیات داوران بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استانی خراسان رضوی، مهسا غفوریان را برای طراحی صحنه نمایش «حذفیات» به‌عنوان برگزیده معرفی کردند و از کوروش خلیلی‌پور برای طراح صحنه نمایش «گوشت قرمز» تقدیر به عمل آمد.
هیات داوران در بخش بازیگری مرد نیز محمد جهانپا و وحید عباسی را برای بازی در نمایش «سورنا» مشترکا به‌عنوان رتبه اول معرفی کردند و صدرا یوسفی و رضا حسینی برای بازی در نمایش «گوشت قرمز» مشترکا رتبه دوم را کسب کردند و همچنین احسان دبیر برای بازی در نمایش «سورنا» و مجتبی علیزاده برای بازی در نمایش «آندوگونه» رتبه سوم را مشترکا به دست آوردند.
در بخش بازیگران خردسال نیزبا اهدای لوح تقدیر به شان‌آ ابوبکری و آرتا بندیانی برای بازی در نمایش «گوشت قرمز» تجلیل به عمل آمد. با اهدای لوح تقدیر نیز به گروه بازیگران نمایش «صدای سکوت» نیز تقدیر شد.
هیات داوران در بخش برترین بازیگران زن نیز مهسا غفوریان را برای بازی در نمایش «حذفیات» به‌عنوان رتبه اول، گل‌آرا غفرانی برای بازی در نمایش «حذفیات» و مهسا اکبرپور برای بازی در نمایش «گوشت قرمز» مشترکا رتبه دوم و همچنین میترا بابایی برای بازی در نمایش «شاکو» و سعیده جانقربانیان را برای بازی در نمایش «تخت‌های روان» مشترکا رتبه سوم معرفی کردند.
در بخش نویسندگان نیز هیات داوران مهدی ضیاچمنی را برای نمایش «حذفیات» به‌عنوان رتبه اول، امین رضایی‌اردانی را برای نمایش «سورنا» به‌عنوان رتبه دوم و مهسا غفوریان را برای نمایش «گوشت قرمز» به‌عنوان رتبه سوم معرفی کردند.
همچنین در این جشنواره از شادی غفوریان برای نگارش نمایش «تخت‌های روان» تقدیر به عمل آمد.
هیات داوران نیز در بخش کارگردانی نیز امین رضایی‌اردانی را برای نمایش «سورنا» به‌عنوان رتبه اول، مهدی ضیا چمنی را برای نمایش «حذفیات» به‌عنوان رتبه دوم و احسان عاقل را برای نمایش «صدای سکوت» به‌عنوان رتبه سوم معرفی کردند.
نمایش‌ «حذفیات» به نویسندگی و کارگردانی مهدی ضیا چمنی و نمایش «سورنا» به نویسندگی و کارگردانی امین رضایی ‌اردانی با انتخاب هیات داوران بیست و هفتمین جشنوراه تئاتر خراسان رضوی، به دبیرخانه سی‌ و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شدند.




مطالب مرتبط

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟
نگاهی به نمایش «کیلومتر 944» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

پسِ پشت تمام تلخی‌های جنگ هیچ امیدی نیست؟

امین خرمی*: نمایش «کیلومتر 944» نگاه خود را معطوف به نسلی می‌کند که کماکان پرسش‌گری درباره تاریخ معاصر کشورمان را در قالب نقد، نظر، گفتارها و جستارهای پدران و مادرانی سپری می‌کند که سال‌های ...

|

نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!
نگاهی به نمایش «کلاه شما قاضی» اجرا شده در جشنواره منطقه‌ای خاوران

پیرنگی ناب و محتوایی بکر با چشم‌اسفندیارهای خاص خودش!

امین خرمی*: سلول یک زندان؛ چند زندانی از اقشار مختلف مانند دزد؛ قاچاقچی؛ معتاد تا دکتر، همه در حال تمرین تعزیه «روز عاشورا» باهدف تلاش برای گرفتن رضایت دو شاکی از یکی از همین زندانی‌ها برای گذشتن از قصاص ...

|

پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد
پیام استاندار خراسان رضوی به جشنواره خاوران

هنر نمایش می‌تواند آیینه فرهنگ جامعه باشد

استاندار خراسان رضوی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، هنر نمایش را آیینه فرهنگ جامعه دانست که می‌تواند تأثیر عمیق و بلند مدتی در ارائه پیام‌های درست و انتقال مفاهیم متعالی برگرفته از آموزه‌های دینی داشته باشد.

|

گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است
گفت‌وگو با هنرمندی سرشناس که در شهر خود ماند

رضا صابری: مرز بین تئاتر استانی و پایتخت، بلای جان هنرمندان است

رضا صابری، کارگردان و نویسنده پیشکسوت، با بیان اینکه مشکل نمایشنامه‌‌نویسی در کشور و به ویژه در شهرستان‌ها، به یک اپیدمی تبدیل شده است، مرزهای ایجاد شده بین تئاتر استان با تئاتر تهران را بلای جان فعالان این عرصه دانست و از لزوم حذف آن گفت.

|

نظرات کاربران