در حال بارگذاری ...
به قلم عبدالخالق مصدق

«مبانی فنی و هنری سالن های تئاتر» منتشر شد

«مبانی فنی و هنری سالن های تئاتر» نوشته عبدالخالق مصدق که دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس و از هنرمندان برجسته عرصه تئاتر است در زمینه نورپردازی، نویسندگی و کارگردانی است منتشر شد.

به گزارش ایران تئاتر «مبانی فنی و هنری سالن های تئاتر» نوشته عبدالخالق مصدق توسط انتشارات نمایش به چاپ رسید.

در مقدمه این کتاب آمده است: انگیزه‌های نوشتن متفاوت است. حرکت اهالی تئاتر به سوی ساخت فضاهایی برای «اجرای تئاتر خصوصی» و نیز پیشنهاد مدیر کل محترم هنرهای نمایشی سبب پیداش انگیزه و نگارش این نوشتار شد. در این کتاب به مهندسی ساخت و سازه به دو دلیل اشاره‌ای نشده است. نخست عدم دانش کافی نویسنده در این زمینه و دوم هدف اصلی و فناورانه‌ی شکل گیری سالن‌های تئاتر.

این کتاب پنج فصل دارد که شامل فصل اول بلک باکس‌ها، فصل دوم تغییر کاربری فضاها برای بلک باکس‌ها، فصل سوم سالن های یک سویه و قاب عکسی(اپرا ایتالیایی)، فصل چهارم سالن های چند منظوره و فصل پایانی پلان ها و نقشه های سالن ها و صحنه های ایران و جهان است.

از بخش‌های مختلف فصل اول می‌توان به مبانی و استانداردهای سالن‌های بلک باکس، جغرافیای ساخت سالن‌های تئاتر و معماری، کف سازی صحنه، سیستم‌های صدا و تصویر، اتاق فرمان، پرده‌های سیکلوراما، سیستم اعلام و اطفاء حریق، نیروهای انسانی متخصص و چارت سازمانی و مقررات فنی از آغاز تا پایان نمایش اشاره کرد.

در فصل دوم به مباحثی مانند قدمت و قابلیت‌های تغییر ساختمان و کاربری، برآورد هزینه‌ها و اولویت‌ها، جایگاه تماشاگران، کانال و کابل کشی و پریزبندی و تجهیزات اتاق‌های رختکن و گریم و سرویس‌ها پرداخته می‌شود.

فصل سوم به مطالبی از جمله تعریف سالن یک سویه و قاب عکسی،‌ سالن انتظار(لابی)، سن اصلی و گردون، پرده‌های اصلی نمایش، بالابرهای یک نفره، پیشانی و پشت پروسینوم‌ها،‌ کارگاه‌ها و سالن‌های تمرین اشاره دارد.

در دو فصل پایانی، عبدالخالق مصدق به معماری و اندازه‌ها، صحنه و فناوری‌های مرتبط و جدول سازمانی نیروهای سالن‌های تئاتر می‌پردازد.

 

عبدالخالق مصدق به عنوان نویسنده، کارگردان و طراح نور در تئاتر تجربیات بسیاری دارد.  او به عنوان موسس و سرپرست، نویسنده و کارگردان گروه تئاتر «نمایشگران» است. مصدق نیز در دانشگاه‌های هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، دانشکده‌های سوره تهران و اصفهان و دانشکده هنرهای زیبا به تدریس واحدهای درسی نور، صوت، تاریخ تحولات دکور، امکانات صحنه، سبک‌ها و شیوه‌های اجرایی می‌پردازد.

از جمله نمایش‌هایی که او به عنوان طراح نور حضور داشته است باید به «پروار بندان»، «خانات»، «دیوارها را پاک نکنیم»، «چاه»، «غبار آخر شد» و... اشاره داشت. همچنین این نویسنده و کارگردان موفق به دریافت نشان درجه 1 هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه تربیت مدرس 1381 ،دریافت جایزه اول متن، بازیگری و طراحی نور از دهمین جشنواره تئاتر فجر برای نمایش«آسایشگاه آبی»1370، دریافت جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره سیزدهم تئاتر فجر برای نمایش«رقص پاهای من»    1374شده است.

«مبانی فنی و هنری سالن‌های تئاتر» شامل 148 صفحه، با طراحی گرافیک بهرام شادانفر، ویراستاری نکیسا راستین و عکس‌های رضا معطریان در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران