تئاتر شرق با قدمت کهن به اندازه تئاتر غرب شکوفا نشده است
جی پاریسا در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:اگر روزی بخواهید از تئاتر شرق سخن بگویید، باید تئاتر تمام کشورهای منطقه را به درستی بشناسید. در واقع میتوان تئاتر شرق را همچون حلقههای از هم گسیخته یک زنجیر دانست که اهالی تئاتر در کشورهای مختلف، باید این حلقهها را به هم پیوند بزنند.
"جی پاریسا" دبیر نخستین جشنواره بینالمللی تئاتر خیابانی آسیای مرکزی خواستار تعامل فرهنگی و تئاتری تمامی کشورهای منطقه در زمینه فعالیتهای تئاتری شد.
جی پاریسا در گفتوگو با سایت ایران تئاتر گفت:«با گذشت چندین سال از استقلال جمهوریهای آسیای مرکزی(اتحاد جماهیر شوروی پیشین) و با وجود مشترکات فرهنگی هنوز حضور گروههای نمایشی این کشورها در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر چندان ملموس نیست.»
وی ادامه داد:«جشنواره تئاتر فجر یکی از بزرگترین رویدادهای تئاتری در سطح منطقه است و انتظار ما این است که گروههای تئاتری ما هم در این جشنواره حضور مستمری داشته باشند.»
این کارگردان قرقیزستانی با اشاره به این که بسیاری از گروههای حرفهای این کشور برای حضور در جشنواره تئاتر فجر لحظه شماری میکنند، خاطر نشان کرد:«جشنواره فجر محل مبادلات فرهنگی ـ هنری و تکنیکی کشورهای منطقه است و تئاتر شرق نیز گونهای مستقل با تکنیک و محتوای خاص خود است که هنوز بسیاری از ظرفیتهای آن در عرصه بینالمللی به درستی شناخته نشده است.»
وی افزود:«این که چرا تئاتر شرق با قدمت فرهنگی کهن به اندازه تئاتر غرب شکوفا نشده، سؤالی است که تمامی اهل تئاتر کشورهای منطقه باید به آن فکر کنند.»
جی پارسیا یادآور شد:«کشورهایی که پیشینه تاریخی و مشترکات فرهنگی بسیار دارند، باید از این هنر ناب در راستای ارتباطات بینالمللی استفاده کنند.»
این کارگردان تئاتر ادامه داد:«اگر روزی بخواهید از تئاتر شرق سخن بگویید، باید تئاتر تمام کشورهای منطقه را به درستی بشناسید. در واقع میتوان تئاتر شرق را همچون حلقههای از هم گسیخته یک زنجیر دانست که اهالی تئاتر در کشورهای مختلف، باید این حلقهها را به هم پیوند بزنند.»
نخستین جشنواره تئاتر خیابانی آسیای مرکزی از چهار تا 10 تیر ماه با حضور هفت کشور در قرقیزستان برگزار شد و نمایش خیابانی"کوچ امیر" به کارگردانی محمود فرضینژاد از ایران در این جشنواره به عنوان اثر برگزیده معرفی شد.