رضا کوچکزاده
تولد : | 1355 |
تخصص : | کارگردان و پژوهشگر هنرهای نمایشی |
تحصیلات : | کارشناسی کارگردانی نمایش از دانشگاه تهران؛ 1380 کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس؛ 1383 |
اجراها : |
کارگردانی:
“یکی بیاید...”؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه؛ 1375
“تابستان” نوشته ”حسن حامد”؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه؛ 1376
“ایثار”؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه، تالار آوینی؛ 1378
“بارون” نوشته ”غلامحسین دریانورد”؛ تهران، تالار مولوی؛ 1378
”مردی که سگ شد” نوشته “اوسوالدو دراگوئن”؛ تهران، جشنواره بیستم فجر؛ 1378
”قویتر” نوشته “آگوست استریندبرگ”؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه؛ 1379
”پیش از ناشتایی” نوشته “یوجین اونیل”؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه و تالار مولوی؛ 1380- 1379
”آوای انسانی” نوشته “ژان کوکتو”؛ تهران، تالار مولوی؛ 1383
”میخواستم اسب باشم” نوشته ”محمد چرمشیر”؛ اجرا در(؟)؛ 1384
”مخزن” نوشته”جلال تهرانی”؛ تهران، اجرا با مددجویان زندانی؛ 1385
”جووانین بیباک” نوشته ”رضا کوچکزاده”؛ تهران؛ 1385(اجرا نشد)
”دراکولا” نوشته ”جلال تهرانی”؛ تهران؛ 1386 (اجرا نشد)
”میخواستم اسب باشم” نوشته ”محمد چرمشیر”؛ اجرا در(؟)؛ 1391
”زندگی گالیله” نوشته ”برتولت برشت”؛ اجرا در تالار قدس؛ 1391
”جهان انزوا” نوشته ”نائومی والاس”؛ اجرا در تالار چهارسو تئاتر شهر، 1392 (نسخهی نخست)
”آهنگهای درخواستی” نوشته ”فرانتس کسافر کروتز”؛ اجرا در تالار (؟)، 1393 (اجرا نشد)
”پسرک بیباک” نوشته ”ر. کوچکزاده”؛ اجرا در کارگاه نمایش تئاتر شهر، 1393
”آزمایشگاه مرگ” نوشته ”رضا سرور”؛ اجرا در (؟)، 1393 (ناتمام)
”جهان انزوا” نوشته ”نائومی والاس”؛ اجرا در تالار انتظامی خانه هنرمندان، 1395
”راشومون” نوشته ”ر. کوچکزاده”؛ اجرا در تالار قشقایی تئاتر شهر، مرداد و شهریور 1396
دراماتورژی:
”جووانین بیباک” (فرانک سعیدی) ؛ تهران، دانشکده سینما و تئاتر؛ 1382
” تولد یک نمایشنامه” (جواد رضایی) ؛ قم، تالار الغدیر؛ 1385
”یه بازی تازه” (جابر رمضانی) ؛ تهران، کانون پرورش فکری کودکان؛ 1387
”پرنده پرواز میکند” (جابر رمضانی) ؛ تهران، کانون پرورش فکری کودکان؛ 1388 (اجرا نشد)
”کمدی کیهانی” (جابر رمضانی) ؛ بر اساس داستانهای ایتالو کالوینو، تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه؛ 1388
”کابوس کشدار شادی” (صدیقه مشایخی)، قم، تالار ماه، 1391
”راشومون” (رضا کوچکزاده)، تئاتر شهر، تالار قشقایی، 1396
نگارش:
“یکی بیاید...” (رضا کوچکزاده)؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه؛ 1375
“ایثار” (رضا کوچکزاده)؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه، تالار آوینی؛ 1378
نگارش طرح نمایشنامهی “مجموعهی نبرد“؛ 1377
نگارش طرح نمایشنامهی “ایران“؛ 1377
نگارش طرح نمایشنامهی “به تنهایی یک شهر“؛ 1380
نگارش طرح نمایشنامهی “آهوی هزار زخم“ (بر اساس آهوی بیضایی) ؛ 1380
نگارش طرح نمایشنامهی “حقیقتنامهی گمشدهی دبیرکان دیوانی“؛ 1380
”جووانین بیباک” (فرانک سعیدی) ؛ تهران، دانشکده سینما و تئاتر؛ 1382
نگارش نمایشنامهی عروسکی “تولد“ برای جشنوارهی بینالمللی عروسکی تهران؛ 1383
”یه بازی تازه” (جابر رمضانی) ؛ تهران، کانون پرورش فکری کودکان؛ 1387
نگارش نمایشنامهی “افسانهی ماه نیمه یا ویکنت دو نیم شده“ بر اساس داستان ایتالو کالوینو؛ 1386
”پرنده پرواز میکند” (جابر رمضانی) ؛ تهران، کانون پرورش فکری کودکان؛ 1388 (اجرا نشد)
”برادر باد، خواهر باد” ( فابریس نیکوت) پاریس؛ 1387
”کمدی کیهانی” (جابر رمضانی) ؛ بر اساس داستان ایتالو کالوینو، تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه؛ 1388
نگارش طرح نمایشنامه ”دکترین 2121” 1389 و 1390
”پسرک بیباک” (رضا کوچکزاده)، تئاتر شهر، کارگاه نمایش، 1393
”راشومون” [بازخوانی داستانی کوتاه از رینوسوکه آکوتاگاوا]، (رضا کوچکزاده)، تئاتر شهر، تالار قشقایی، 1396
بازی:
”ماجرای جنگلبان (حسین فدایی حسین)؛ اجرا در(؟)؛ 1370
”یکی بیاید...” (رضا کوچکزاده)؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه؛ 1375
”پیش از ناشتایی” (رضا کوچکزاده)؛ تهران، دانشکده هنرهای زیبا، تالار تجربه و تالار مولوی؛ 1380- 1379
”میخواستم اسب باشم” (رضا کوچکزاده)، قم، تالار ارشاد، 1392
طراحی
”یکی بیاید...” (کار رضا کوچکزاده)، دانشکدهی هنرهای زیبا، تالار تجربه، 1375
”تابستان” (رضا کوچکزاده)، دانشکدهی هنرهای زیبا، تالار تجربه، 1376
”ایثار” نوشتهی (رضا کوچکزاده)، دانشکدهی هنرهای زیبا، تالار تجربه و تالار آوینی، 1378
”بارون” (رضا کوچکزاده)، تالار مولوی، 1378
”مردی که سگ شد” (رضا کوچکزاده)، بیستمین جشنوارهی تئاتر فجر، 1378 و 141 اجرا در دانشگاهها و مراکز فرهنگی گوناگون تا 1381
”قویتر” (رضا کوچکزاده)، دانشکدهی هنرهای زیبا، تالار تجربه، 1379
”پیش از ناشتایی” (رضا کوچکزاده)، تالار مولوی، 1380
”آوای انسانی” (رضا کوچکزاده)، تالار مولوی، 1383
”یه بازی تازه” (جابر رمضانی)، تالار غدیر 1386 و کانون پرورش فکری کودکان (پارک لاله)، 1387
”پرنده پرواز میکند” (جابر رمضانی)، کانون پرورش فکری کودکان، 1388 (اجرا نشد)
”میخواستم اسب باشم” (رضا کوچکزاده)، تالار ارشاد، 1392
”جهان انزوا” (رضا کوچکزاده)، تالار چهارسو تئاتر شهر، 1392
”پسرک بیباک” (رضا کوچکزاده)، کارگاه نمایش تئاتر شهر، 1393
”آزمایشگاه مرگ” (رضا کوچکزاده)، تهران، 1393 (اجرا نشد)
”راشومون” (رضا کوچکزاده)، تهران، تئاتر شهر، تالار قشقایی، مرداد و شهریور 1396
کتابها:
”هنر و عناصر طبیعت” [یکی از نویسندگان]، فرهنگستان هنر؛ 1384
”تخیل هنری” [یکی از نویسندگان]، فرهنگستان هنر؛ 1384
”تئاتر و جامعه”؛ انتشارات سورهمهر؛ 1385
”تئاتر و مخاطب” [یکی از نویسندگان]، نمایش؛ 1386
”گردهمآیی مکتب اصفهان3” [یکی از نویسندگان]، فرهنگستان هنر؛ 1386
”نت گمشده” [یکی از نویسندگان]، انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس؛ 1388
”فهرست توصیفی شبیهنامههای دورهی قاجار”؛ انتشارات کتابخانهی مجلس؛ 1389
”نوجوانان و تئاتر جدید” نوشتهی ”نوئل گریگ” برگردان ”حسین فداییحسین” [ویراستار علمی و ادبی]، نمایش؛ 1390
”فهرست توصیفی شبیهنامههای پراکنده”؛ انتشارات کتابخانهی مجلس؛ 1390
”رضاینامه (خوانشی از شبیهنامههای رضوی)”؛ انتشارات سورهمهر؛ 1392
”فهرست توصیفی شبیهنامههای ملک”؛ انتشارات کتابخانهی مجلس؛ 1392
”شبیهپژوهی (مقالههای نخستین همایش ملی شبیهپژوهی)”، حوزهی هنری و فرهنگستان هنر؛ 1393
”تئاتر (و) جامعه (و) تئاتر”، نشر نو؛ 1398
” تئاتر ایرانی (آشنایی با آثار و اندیشههای یک پژوهشگر؛ مایل بکتاش)” پاییز 1383 تا زمستان 1390، (منتشر نشده)
و ویرایش کتابهای
”نوجوانان و تئاتر جدید”، نوئل گریگ، برگردان حسین فدایی حسین، نشر نمایش: 1390
”تئاتر کودک و نوجوان”، فرهنگ و جامعه؛ (مقالههای همایش اسیتج)، گردآوریِ مانون وون دِ واتر، برگردان حسین فدایی حسین، نمایش: 1396
”دیر راهبان”، محمد چرمشیر، نشر نو: 1397
”روز رستاخیز”، محمد چرمشیر، نشر نو: 1397
”عصر معصومیت”، محمد چرمشیر، نشر نو: 1397
”یوزف کا”، محمد چرمشیر، نشر نو: 1397
”شبهای آوینیون”، کوروش نریمانی، نشر نو: 1397
”دُن کامیلو”، کوروش نریمانی، نشر نو: 1397
”آگوستو بوآل”، فرنسِس ببِج، برگردان علی ظفر قهرمانینژاد، نشر نو: 1398
”پوست و استخوان” [نمایشنامهی نوجوانان]، نیل دوفیلد، برگردان حسین فدایی حسین، نشر آواژ: 1398
”هیجیکاتا و اونو”، سوندرا فرالی و تاما ناکامورا، برگردان نیاز اسماعیلپور، نشر نو 1398
و...
پژوهشها:
“مقدمهای بر تئاتر تکنفره”؛ 1380 (منتشر نشده)
“رابطهی دراماتورژ و کارگردان در تئاتر”؛ 1383 (منتشر نشده)
“رضاینامه (خوانشی از شبیهنامههای رضوی)”؛ 1385 تا 1389 نشر سورهمهر؛ 1391
“فهرست توصیفی شبیهنامههای دورهی قاجار”؛ 1383 تا 1389، نشر کتابخانهی مجلس؛ 1389
“پنج دهه تئاتر در قم از 1340 تا 1390“ (با محمدعلی خبری)، حوزهی هنری؛ 1391
“تکیهی دولت؛ از آغاز تا انجام” (جستوجو از 1384، پژوهش از 1390، نگارش از 1397)
مقالهها:
”تئاتر تکنفره و ضرورتهای آن”؛ ارائه در همایش منودراما، جشنواره تئاتر سوره؛ 1381
“دلایل ایجاد و تحول تئاتر تک نفره”؛ تهران، جشنواره تئاتر دانشجویی؛ 1382
”اسطورهی شرقی ـ روایت غربی”؛ فرهنگستان هنر؛ 1383
”نقش تخیل در تحول شبیهخوانی”؛ همایش تخیل هنری، فرهنگستان هنر؛ 1383
“بازتاب عناصر طبیعت در شبیهخوانی”؛ همایش عناصر طبیعت، فرهنگستان هنر؛ 1384
”دراماتورژی لسینگ”؛ فصلنامهی فرهنگ و هنر؛ شماره(2)؛ بهار 1385
”پیوند نمایش ایرانی با جامعه”؛ کتاب تئاتر و جامعه، حوزه هنری؛ 1385
”بقالبازی؛ نخستین نمایش شادیآور ایران”؛ همایش مکتب اصفهان، فرهنگستان هنر؛ آذر 1385
”150 کروموزوم ارزشمند”؛ مجلهی آینهی پژوهش، شمارهی 124؛ مهر و آبان 1389
”نقش تماشاگران در روند دگرگونیهای تئاتر سدهی بیستم”؛ همایش مکتب اصفهان، سمینار ”تئاتر و مخاطب”، دانشگاه تهران، مرکز هنرهای نمایشی؛ تیرماه 1386
”مقدمهای بر تاثیر جنگ بر نمایشنامههای غیرجنگی ایران”؛ چهارمین سمینار پژوهشی «تئاتر مقاومت»، دانشگاه تربیت مدرس؛ خرداد 1387
”شفاف محض اطلاع؛ موضوع همین است”؛ نگارش اسفند 1388 (منتشر نشد)
”خیالانگیزی و دگرگونی شبیهخوانی”؛ ششمین همایش سراسری آیینهای عاشورایی، تئاتر شهر؛ دی 1388
”مقدمهای بر نیستی؛ کارنامهی ناراست” خبرگزاری ایسنا؛ فروردین 1389
”خوانش بینامتنی دو شبیهنامه از شهادت امامرضا”؛ همایش پژوهشی تئاتر رضوی، بجنورد؛ مهرماه 1389
”بازتاب ادیان در شبیهخوانی (پیوند میان ادیان در شبیهخوانی)”؛ دومین سمینار جهانی نمایش و دین، تهران؛ آبان 1389
”تئاتر و جامعهی شهری در ایران” سخنرانی در دانشکدهی سینما و تئاتر در هفتهی پژوهش؛ دیماه 1389
”دیباچهی فهرست توصیفی شبیهنامههای دورهی قاجار”؛ کتاب فهرست توصیفی ... ؛ زمستان 1389
”دیباچهی فهرست توصیفی شبیهنامههای ملک” کتاب فهرست توصیفی ... ؛ زمستان 1390
”پدیدهی هنری یا تفسیر آن؟ اصالت با کدام است؟” هماندیشی تفسیر اثر هنری، فرهنگستان هنر و دانشگاه هنر، 1391
”مقدمهای بر تاثیر جنگ بر نمایشنامههای غیرجنگی ایران”، پنجمین همایش پژوهشی تئاتر مقاومت، دانشگاه تهران، 1391
”پیوستگی دوسویهی نمایشهای سنتی ایران با جامعهی ایرانی”، فصلنامهی علمی و پژوهشی جامعهشناسی هنر و ادبیات، 1391
نگارش مدخل ”شبیه” برای دانشنامهی جهان اسلام، 1392
”گفتوگوی ادیان در شبیهخوانی”، فصلنامهی علمی و پژوهشی نامهی هنرهای نمایشی، بهار 1392
”بررسی تطبیقی دو شبیهنامه از شهادت امام رضا”، دوفصلنامهی علمی و پژوهشی مطالعات تطبیقی هنر، 1393
”دراماتورژی و کارگردانی در شبیهخوانی دوره قاجار”، پنجمین همایش جهانی نمایشهای آیینی و سنتی، 1394
”چرا تئاتر ما دولتی شد؟ بررسی بازدارندههای خصوصی شدن تئاتر در ایران”، همایش جهانی تئاتر و ظرفیتهای بخش غیردولتی، تئاتر شهر، 1395
”نشانههایی از دراماتورژی و کارگردانی در شبیهخوانی دوره قاجار”، برای فصلنامهی T.D.R. آمریکا، 2020
”افسانههایی از تکیهی دولت”، نشست پژوهشی تکیهی دولت، موزهی آبگینه، مهرماه 1398
و نگارش 64 مقالهی تخصصی تئاتر ایران برای دانشنامهی پارسی؛ 1384 – 1385
جوایز:
برگزیدهی انجمن نویسندگان و منتقدان خانهی تئاتر (مقام برتر گفتوگو) برای دوسال پیاپی؛ 1382 و 1383
نمایشنامهی برگزیده (یه بازی تازه)؛ جشنوارهی نمایشهای یک و دو نفره، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ 1386
کاندیدای بهترین نمایشنامه (یه بازی تازه)؛ جشنوارهی تئاتر کودک اصفهان؛ 1387
کاندیدای بهترین مقالهی سال برای دراماتورژی لسینگ؛ انجمن منتقدان خانهی تئاتر؛ 1387
رتبهی نخست برای مقالهی خوانش بینامتنی دو شبیهنامه از شهادت امامرضا؛ همایش پژوهشی تئاتر رضوی، بجنورد؛ 1389
برگزیدهی نقد برتر سال انجمن نویسندگان و منتقدان خانهی تئاتر (150 کروموزوم ارزشمند)؛ 1390
بهترین نقد کتاب سال در حوزهی هنرهای نمایشی برای نگارش 150 کروموزوم ارزشمند، جشنوارهی نقد کتاب، خانهی کتاب؛ 1390
کاندیدای بهترین کتاب در دو بخش خطی و هنرهای نمایشی کتاب سال برای نگارش ”فهرست توصیفی شبیهنامههای دورهی قاجار”، خانهی کتاب؛ 1390
کاندیدای بهترین مقاله پژوهشی سال برای ”پیوستگی دوسویهی نمایشهای سنتی ایران با جامعهی ایرانی”، انجمن نویسندگان و منتقدان خانهی تئاتر، 1392
کارگردان برگزیده برای نمایش ”میخواستم اسب باشم”، جشنواره تئاتر استانی، 1392
پژوهش برگزیده برای ”پیوستگی دوسویهی نمایشهای سنتی ایران با جامعهی ایران”ی در بخش پژوهش اساتید، شانزدهمین جشنوارهی تئاتر دانشگاهی ایران، 1392
کاندیدای بهترین مقاله پژوهشی سال برای ”بررسی تطبیقی دو شبیهنامه از شهادت امامرضا”، انجمن نویسندگان و منتقدان خانهی تئاتر، 1394
دیگر کوششها:
مسؤول حوزهی پژوهشی و انتشارات مرکز تئاتر تجربی دانشجویان دانشگاه تهران؛ 1376 تا 1378
سردبیر و عضو شورای نگارش و بررسی مجلهی “تجربه” تخصصی هنرهای نمایشی، 3شماره؛ 1377
سردبیر و کارشناس انتخاب مقالات نشریهی روزانه “نما” دوازدهمین جشنواره تئاتر دانشجویان کشور (11شماره)؛ 1377
مؤسس و دبیر “کانون نمایش” اداره کل فوق برنامه دانشگاه تهران؛ 1379
سردبیر گاهنامهی تئاتری “یاقوت”؛ جهاد دانشگاهی هنرهای زیبا؛ 1379
دبیر سرویس هنر فصلنامهی “برگ فرهنگ” (اداره کل فوق برنامه دانشگاه تهران)؛ 1380
دبیر سرویس گفتوگو، گزارش و خبر ماهنامهی “صحنه” (حوزهی هنری)؛ 1381-1382
سردبیر ماهنامهی “هنرهای نمایشی” (دوره جدید)؛ 1382
دبیر بخش نمایش شبکه اینترنتی هنر و معماری “سینا” (جهاد دانشگاهی)؛ 1382و 1383
سردبیر کاتالوگ جشنوارهی تئاتر فجر؛ 1383
دبیر سومین جشنوارهی تئاتر کارگاهی امید؛ تهران، کارنامه، آبان 1390
دبیر علمی و عضو شورای علمی نخستین همایش ملی شبیهپژوهی، حوزهی هنری و فرهنگستان هنر، آذر 1392
طراح و دبیر مجموعهکتابهای نمایشی “گسترهی خیال” در نشر نو، از 1395
برگزاری پنج دوره نمایشگاه پژوهشی “به روایت نسخهخوانان” (شبیهنامههای دستنوشت از دورهی قاجار) دورهی آخر: نگارخانههای ممیز و زمستان، خانه هنرمندان، شهریوماه 1398
عضو کانون جهانی منتقدان تئاتر(A. I. C. T.) (2003 تا 2007)
عضو کانون ملی منتقدان تئاتر (1378 تا 1388)
عضو کانون کارگردانان خانهی تئاتر (از 1387)
عضو اهل قلم خانهی کتاب (از 1392)
E-mail: r.kuochekzadeh@gmail.com
بروزرسانی در تاریخ ٩٩/٠١/٣١