در حال بارگذاری ...
  • در گفتگوی ایران تئاتر بارئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند مطرح شد:

    این خطه ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان لمس کرده است

    ایران تئاتر: رئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند با اشاره به اینکه هنرمندان این خطه در میان تمامی شهرهای شرکت کننده در جشنواره، بیشترین آثار را دارند، گفت: هنرمندان اروند ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده اند.

    منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس در محل تلاقی 2رودخانه اروندرود و کارون واقع شده و دارای مرزهای مشترکی میان کشورهای عراق و کویت است. این منطقه که در 1383 تاسیس شده است، دارای جمعیت حدود 500هزار نفر است.

    این منطقه که به قلب تپنده تجاری-صنعتی جنوب ایران است، در کنار تلاش های مستمر در مسیر رشد تجاری و اقتصادی، در حوزه فرهنگی و هنری نیز از رشد قابل قبولی برخوردار است و مدیران آن همواره تلاش کرده اند تا همسان با هدف گذاری اصلی تاسیس این منطقه، اقدام موثری در مسیر فرهنگسازی انجام ندهند. برگزاری جشنواره سراسری فتح خرمشهر برای دومین سال پیاپی در این منطقه از جمله آن اقدامات است.

    اقدامی که هم از منظر زیرساختی و هم رشد و پیشرفت هنرمندان تئاتر این منطقه مورد توجه و نتیجه آن در بیست و دومین جشنواره فتح خرمشهر ملموس می باشد.

    در این ارتباط گفت و گوی کوتاهی با سید محمد حسین مرعشی رئیس انجمن هنرهای نمایشی اروند انجام دادیم:

     

    یکی از جشنواره های مهم تئاتر کشور در منطقه آزاد اروند در حال برگزاری است، چگونه شرایط برگزاری این جشنواره را در این منطقه تازه تاسیس مهیا کردید؟

    تئاتر در منطقه خوزستان پویاست. آثار هنرمندان آن قابل رقابت با کلان شهرهاست. ما جشنواره استانی مستقل داریم که گروههای زیادی برای حضور در آن اعلام آمادگی می کنند. اما مشکل اصلی کمبود امکانات و آموزش است که در رشد و شکوفایی گروهها موثر خواهد بود.

    خوشبختانه مدیران منطقه آزاد اروند در بحث فرهنگی بسیار پیشرو هستند و اقدامات بسیار خوبی در این منطقه صورت گرفته است. مثلا در همین جشنواره، تنها بخشی که در کنار اداره کل هنرهای نمایشی از این جشنواره حمایت کرد، منطقه آزاد اروند بود که 300 میلیون تومان اعتبار برای آن درنظر گرفت.

    در کنار آن از ظرفیت های شهرستانی از جمله سالن، تبلیغات و ... نیز برای حمایت از جشنواره بهره گرفت که کمک خوبی برای متولیان جشنواره بود. این کمک ها ما را دلگرم به اجرا جشنواره کرد و شاید اگر مدیران این منطقه نبودند امکان برگزاری جشنواره در این سطح نبود.

     

    یکی از امتیازات جشنواره فتح خرمشهر آن است که برخلاف خیلی از جشنواره ها که در یک فرآیند چند ساله به دلایلی همچون عدم استقبال، کمبود منابع مالی، اعتبار و ... منحل می شوند، بیست و دو سال است در میان تمام مشکلات پایدار مانده و متولیان آن به هر نحوی آن برگزار نموده اند، به نظر چه عواملی در این مسئله دخیل است؟

    من قبل از پاسخ به این سوال جا دارد از بانیان این جشنواره یعنی هنرمندان تئاتر خرمشهر مثل عبدالله حلیات، فواد رابعی، محمدرضا مطوری و ... که از بنیانگذاران جشنواره هستند و سالهاست در بخشهای مختلف آن را حمایت می کنم، تشکر کنم. این هنرمندان تا دوره دهم که جشنواره به صورت شهرستانی و استانی برگزار می شد با چالشهای بسیار زیادی روبرو بودند اما آنچه مهم است اینکه به نظر این شهدا هستند که جشنواره را حفظ کرده اند. فتح خرمشهر نماد مقاومت و پایداری در کشور است و متولیان این جشنواره نیز با همین رویکرد پایمردی نمودند و کارها را پیش بردند. ما همه ساله با چالشهای بسیار زیادی روبروییم حتی امسال جز اداره کل هنرهای نمایشی و منطقه آزاد اروند هیچ ارگانی از جشنواره حمایت نکرد و ما فقط با شعار و وعده و وعید روبرو بودیم. نمی دانم چرا این جشنواره که نماد آزادی خرمشهر است اینقدر مهجور است. به عقیده من یک روح دیگر در پشت این جشنواره است که از آن حمایت می کند و ما از آن غافلیم وگرنه شک نکنید این جشنواره نیز مانند خیلی از جشنواره ها به فراموشی سپرده می شد.

     

    پیشنهاد شما برای برون رفت از این مشکل چیست؟

    به نظر من باید برنامه ریزی مدون داشته باشیم. از همان روزی که جشنواره به پایان می رسد برنامه ریزی برای جشنواره بیست و سوم شروع شود، دست اندرکاران ان معرفی شوند و کار خود را شروع کنند. دبیرخانه مستقل داشته باشد و در طول سال برای برگزاری مناسب آن فعال باشد.

    موضوع بعدی بحث مخاطب است. من همواره اعتقاد دارم که تئاتر باید در سبد خانوار قرار گیرد و این نیازمند رشد و پویایی است و با برگزاری این جشنواره و امثالهم علاقه مندان زیادی به دایره مخاطبان ما اضافه شده اند اما واقعا نیاز به امکانات است. مثلا یکی از مشکلات زیرساختی ما این است که گرچه در خرمشهر 5 سالن نمایش داریم و همین تعداد سالن در آبادان نیز وجود دارد اما همگی قاب صحنه هستند و در این دوره که خیلی از گروهها تمایل به سالن پلاتو دارند ناچاریم انها را تغییر کاربری دهیم که هزینه زایدی است. اگر هر سال که این جشنواره برگزار می شود به جای صرف این هزینه، یک سالن پلاتو تاسیس شود بی شک برای ما موثرتر واقع خواهد بود.

     

    منطقه آزاد اروند، 4 نمایش در این جشنواره دارد که امتیاز بسیار خوبی در رقابت با سایر استان و شهرستان هاست و نشان می دهد این خطه در حوزه تئاتر رشد خوبی داشته است. به نظرتان این جشنواره چقدر در رشد کیفی و کمی گروههای تئاتری موثر بوده است؟

    یکی از دلایل اصلی برتری هنرمندان تئاتر این منطقه در حوزه دفاع مقدس این است که هنرمندان این خطه ادبیات دفاع مقدس را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده اند. اینها وقتی اثری را در حوزه دفاع مقدس خلق می کنند آن را دیده یا درک کرده اند. به همین دلیل است که در بیست و یک جشنواره گذشته اکثر آثار برگزیده از بچه های بومی منطقه است. حتی این آثار به جشنواره بین المللی فجر نیز راه یافته اند.

     




    مطالب مرتبط

    گزارش آماری ایران تئاتر از ببیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر

رقابت جذاب 33 نمایش از 23 شهر کشور در خرمشهر
    گزارش آماری ایران تئاتر از ببیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر

    رقابت جذاب 33 نمایش از 23 شهر کشور در خرمشهر

    ایران تئاتر- علی رحیمی: بیست و دومین جشنواره سراسری مقاومت فتح خرمشهر در 4 بخش صحنه ای، کوتاه، میدانی و محیطی و نمایشنامه و با حضور یک نمایش میهمان از 15 تا 19 ابان ماه در منطقه آزاد اروند برگزار می شود.

    |

    گفت‌وگو ایران تئاتر با رضاگشتاسب پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره فتح خرمشهر:

دفاع مقدس یک بخش مهم از تاریخ ماست
    گفت‌وگو ایران تئاتر با رضاگشتاسب پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره فتح خرمشهر:

    دفاع مقدس یک بخش مهم از تاریخ ماست

    ایران تئاتر: رضا گشتاسب با 3 نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن»، «غراب شیطان» و «رمان سمپاشی» در بخش صحنه‌ای و نمایشنامه «غراب شیطان» در بخش نمایشنامه نویسی پرکارترین نمایشنامه نویس جشنواره فتح خرمشهر است.

    |

    کنکاش ایران تئاتر بر 22 دوره فعالیت جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهر:

تلاش در مسیر مانایی نماد پایداری ملی
    کنکاش ایران تئاتر بر 22 دوره فعالیت جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهر:

    تلاش در مسیر مانایی نماد پایداری ملی

    ایران تئاتر- علی رحیمی: جشنواره سراسری تئاتر مقاومت فتح خرمشهردر حالی بیست و دومین دوره خود را طی می کند که تمام تلاش متولیان آن معرفی موضوعات خاص و بکر این حماسه تاریخی است.

    |

    گفت‌وگوی ایران تئاتر با کامران شهلایی به بهانه حضورش در جشنواره فتح خرمشهر:

تاریخ ایران منتظر توجه نمایشنامه نویسان است
    گفت‌وگوی ایران تئاتر با کامران شهلایی به بهانه حضورش در جشنواره فتح خرمشهر:

    تاریخ ایران منتظر توجه نمایشنامه نویسان است

    ایران تئاتر: کامران شهلایی از جمله نمایشنامه نویسان خوش ذوق تاریخ انقلاب اسلامی است که در طول سال‌های حضور در عرصه نمایش، همواره نام او به عنوان یک نمایشنامه نویس توانا مطرح بوده و هست.

    |

    صدیقه کیانفر با تجربه ترین بازیگر جشنواره فتح خرمشهر در پاتوق ایران تئاتر

من با عشق کار می کنم، جوانان هم به مرور یاد می گیرند
    صدیقه کیانفر با تجربه ترین بازیگر جشنواره فتح خرمشهر در پاتوق ایران تئاتر

    من با عشق کار می کنم، جوانان هم به مرور یاد می گیرند

    ایران تئاتر: اجرای بی نقص هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینمای ایران در بیست و دومین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر را شاید بتوان به عنوان جذاب ترین رویداد این روزهای تئاتر کشور بنامیم.

    |

    گفت و گو با اکبر قهرمانی کارگردان تنها نمایش میهمان جشنواره فتح خرمشهر:

«پیرننا» نشان داد تئاتر برای پیشکسوتان چیز فراتر از اجراست
    گفت و گو با اکبر قهرمانی کارگردان تنها نمایش میهمان جشنواره فتح خرمشهر:

    «پیرننا» نشان داد تئاتر برای پیشکسوتان چیز فراتر از اجراست

    ایران تئاتر: اجرای بی نظیر پیشکسوت 87 ساله تئاتر صدیقه کیانفر در جشنواره فتح خرمشهر را باید از جذاب ترین صحنه های این جشنواره بنامیم.

    |

    گفت و گو ایران تئاتر با عبداله حلیات از بنیانگذار جشنواره فتح خرمشهر:

چگونه یک جشنواره با جیب خالی شروع شد
    گفت و گو ایران تئاتر با عبداله حلیات از بنیانگذار جشنواره فتح خرمشهر:

    چگونه یک جشنواره با جیب خالی شروع شد

    ایران تئاتر- علی رحیمی: در ایام برگزاری جشنواره سراسری فتح خرمشهر، فرصتی پیش آمد تا مروری داشته باشیم به چگونگی شکل گیری این جشنواره مردمی، که به اعتقاد عبدالله حلیات از بنیانگذاران آن، با جیب خالی شروع شد.

    |

    نظرات کاربران