در حال بارگذاری ...
  • گفت‌وگو ایران تئاتر با امیر مشهدی عباس درباره اتفاقات جشنواره تئاتر کودک ونوجوان

    مشارکت حداکثری کانون در برگزاری جشنواره

    امیر مشهدی عباس مدیرتئاترکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ، مسئول هماهنگی ورک شاپ های آموزشی جشنواره و مدیر مرکز ملی استیژ درباره فعالیت‌های کانون،همچنین اجرای تئاتر سیار توسط تریلر ها وداوری بخش خیابانی بیست وششمین دوره تئاتر کودک ونوجوان اطلاعاتی را در اختیار ایران تئاتر گذاشت.

    مشهدی عباس با توجه به سابقه اش در بحث نویسندگی و کارگردانی تئاتر از جمله مدیران تئاتری است که با حضورش در کانون توانسته تحولات زیادی در تئاتر کودک به وجود بیاورد. با امیر مشهدی عباس در باره بخش های مختلفی که کانون در برگزاری امسال جشنواره کودک مشارکت دارد گفت و گویی انجام داده ایم .

    در جشنواره بیست و ششم تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور و مشارکت موثری با برگزارکنندگان جشنواره واداره کل هنرهای نمایشی دارید. این همکاری چگونه به وجود آمد؟

    کمتر از یکسال است که  در کانون مشغول به کار شده ام . کانون تنها مرکزتخصصی کودک و نوجوانان است که بیش از 50 سال است که مشغول به فعالیت در این حوزه است و در این مدت تمام تلاش کانون به این امر معطوف بوده که در این حوزه کار تخصصی انجام بدهد. وظیفه خود می دانیم تا در باره کلیه اقداماتی که در این حوزه در سراسر کشور انجام می شود نقش حمایتی داشته باشیم .این تمرکز با توجهی که آقای فاضل نظری و معاونت های تولید کانون دارند جدی تری انجام می شود. در سال های قبل جشنواره تئاتر کودک ورک شاپ هایی برگزار می شد که خروجی های مطلوبی نداشت . به همین دلیل موقعی که از کانون درخواست شد در برگزاری ورک شاپ های این دوره مشارک داشته باشد،با کمال میل این مشارکت را پذیرفتیم و برایمان مهم بود که این ورک شاپ های آموزشی با حضور اساتید ایرانی و خارجی برگزار شود که منتج به خروجی اثر گذاری بشود . در همین راستا علی رغم هزینه های زیادش در جهت تحقق چنین خواسته ای این کار را انجام دادیم.

     

    آیا انتخاب اساتید این ورک شاپ ها را شما انجام دادید؟

    دو گروه تحت نظارت اداره کل در جشنواره ورک شاپ برگزار می کنند و مابقی اساتید مثل مستر سورن اوسن توسط کانون انتخاب شدند و قبل از شروع جشنواره ورک شاپی در تهران و در محل کانون با حضور تعداد زیادی کارگردان های تئاتر از سراسر کشور برگزار شد.به نظر اغلب شرکت کنندگان این ورک شاپ خروجی بسیار خوبی داشت . مستر سورن از جمله کارگردان های شاخص تئاتری از کشور دانمارک هستند و در ایران هم سابقه اجرای تئاتر داشتند .

     

    یکی از بخش های جذاب جشنواره امسال ارائه تئاتر سیار توسط تریلر های تجهیز شده توسط کانون است که در شهرهای محتلف استان همدان است. این بخش چگونه شکل گرفت ؟

    دو تریلی تجهیز شده با نام تماشاخانه سیار و پیک امید داریم که با استفاده از شیوه اجرای تئاتر پرتابل آماده شده است .کلیه دکور و نورپردازی و بازی ها در داخل کامیون‌ها انجام می شود و کودکان روبه رو می نشیند و این تریلر ها با هزیه  5 میلیاردی تجهیز شده اند وهرکدام دارای ال ای دی های مجهزی هستند که فیلم هم پخش می کند. این تریلر ها در مناطق محروم و سیل زده و روستاهای دور افتاده این کارهای فرهنگی را انجام می دهند و به کودکان در حین دیدن تئاتر کتاب هم اهدا می شود.بنا داریم بعد از خاتمه جشنواره این حرکت تداوم داشته باشد. نکته جالب است که خیلی از کودکان در این طرح در مناطق دور دست برای اولین بار در عمرشان تئاتردیدن را تجربه می کنند.

     

    در بخش خیابانی هم به عنوان داور حضور دارید. آثار این بخش را چگونه ارزیابی می کنید؟

    تئاتر کودکان و نوجوان در کلیه بخش ها نسبت به 5 سال قبل پیشرفت های خوبی داشته است و روند روبه رشدی را تجربه می‌کند . در بخش انجمن های هنرهای نمایشی کانون برای اولین بار در جشنواره امسال یک جایزه خاص به بهترین نمایش اهدا می شود . ملاک اصلی انتخاب این بخش این است که در آن تمرین زندگی برای زندگی بهتر وجود داشته باشد .  در بخش های دیگر هم چهار جایره از سوی کانون به بخش های خیابانی، کودک ، نوجوان و خردسال  اهدا می شود. در بخش بین الملل کانون نگاه محتوایی به آثاری وجود دارد که بتوانند با مخاطب داخلی و خارجی ارتباط برقرار کنند . به هرحال  کانون تمام تلاشش را در این دوره از جشنواره انجام داده تا بتواند با تعامل با مرکزهای نمایشی در جهت برگزاری یک جشنواره خوب و پویا مشارکت جدی داشته باشد و امیدوارم این روند روبه رشد تئاتر کودک همچنان روبه جلو برود . به طور حتم ما از تئاتر روز دنیا چیزی کم نداریم و باید با تلاش به استاندارهای لازم و معرفی بهتر جشنواره درسطح جهانی برسیم.

     

    گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

     




    مطالب مرتبط

    امیر مشهدی عباس کارگردان نمایش «من عجیب» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

مفاهیم آموزشی در تئاتر کودک نباید به طور مستقیم ارائه شود
    امیر مشهدی عباس کارگردان نمایش «من عجیب» در گفت‌وگو با ایران تئاتر

    مفاهیم آموزشی در تئاتر کودک نباید به طور مستقیم ارائه شود

    امیر مشهدی عباس کارگردان نمایش «من عجیب» معتقد است؛ در مجموع به لحاظ ارائه پیام نمایش های کودک و نوجوان معتقدم که مفاهیم آموزشی نباید در تئاتر به صورت مستقیم ارائه شوند.

    |

    کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی» حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان:

فانتزی یکی از عناصر تولید نمایش کودک و نوجوان است
    کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی» حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان:

    فانتزی یکی از عناصر تولید نمایش کودک و نوجوان است

    نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی» به کارگردانی امیر مشهدی عباس روز اول(29 آبان) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ساعت ۱۰:۳۰، ۱۵ و ۱۷:۳۰ در تالار فجر همدان به صحنه می رود.

    |

    گفتگو با امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی»

در کارگردانی باورپذیری برایم قابل اهمیت است
    گفتگو با امیر مشهدی عباس نویسنده و کارگردان نمایش «اژدها اولین حیوان خانگی»

    در کارگردانی باورپذیری برایم قابل اهمیت است

    ایران تئاتر: مورد توجه قرار دادن گروه‌های سنی در تولید آثار فرهنگی وهنری از مواردی به حساب می‌آید که می‌تواند مخاطبانی با ذائقه‌ای مشخص را معین کند. حال باتوجه به این موضوع، بحث آموزش و پروش به نسل در حال رشد یعنی کودکان ونوجوانان دارای اهمیت فراوانی است که باید آن را در ...

    |

    نظرات کاربران