در حال بارگذاری ...

غافلگیری گروه فرانسوی درجشنواره تئاتر فجر

سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اجرا یک نمایش محیطی از کشور فرانسه کار خود را در روز پنج‌شنبه ۲۸ دی‌ماه به‌طور رسمی آغاز کرد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از ایسنا، نمایش «منزل‌به‌منزل» به نویسندگی و کارگردانی گیل شایلات و رامونا پونارو از کشور فرانسه که در بخش مسابقه خارج از صحنه سی‌و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد به‌عنوان اولین تئاتر و شروع‌کننده جشنواره تئاتر فجر اجرای خود را با استقبال خوبی از طرف مخاطبان آغاز کرد.

سبک تئاتر «منزل‌به‌منزل» که ایده اولیه آن الهام گرفته از یک فیلسوف است، به‌گونه‌ای است که گروه اجرایی تعدادی جعبه‌های مقوایی را آماده کرده‌اند و به کمک مردم و با قوانین خاصی خانه‌ها و یا کلبه‌هایی را می‌سازند؛ به‌نحوی‌که هر کس این اجازه و اختیار را دارد که به شیوه خود عمل کند و در مدت ۱۰ روز جشنواره تئاتر این بناها به‌مرور تکمیل‌شده و در روز آخر نمایشی در همین سازه برگزار خواهد شد.

این نمایش به‌نوعی می‌خواهد به همکاری، همراهی و باهم بودن آدم‌ها اشاره کند و در هر شکل و راهی تلاش می‌کند آن‌ها را در کنار هم قرار دهد و بگوید چگونه در یکجا همه باهم زندگی کنیم.

در این مدت، این گروه اجرایی که از کشور فرانسه به جشنواره دعوت‌شده‌ با برگزاری چند ورکشاپ و آموزش بازیگران تئاتر خود را اجرا خواهد کرد.

روند ساختن این بنا تا حدود ساعت ۱۴ هر روز با کمک مردم و مخاطبان ادامه پیدا می‌کند.

کلبه‌ای که اکنون به مناسبت جشنواره فجر در محیط تئاتر شهر بنا شده است نیز حاصل فعالیت این گروه فرانسوی است و درنتیجه مذاکره با مسئولان جشنواره ساخته‌شده است تا آغازی باشد برای جشنواره تئاتر فجر و معرفی این نمایش در باغ کتاب.

کارگردان تئاتر «منزل‌به‌منزل» در گفت‌وگو با ایسنا از حضورش در ایران و این جشنواره اظهار خرسندی کرد و گفت: استقبال مردم در همین اولین روز بسیار خوب بوده به‌طوری‌که ما شش‌هزار تعداد جعبه با خودمان آوردیم ولی با این میزان همکاری و استقبال نمی‌دانم تا روز آخر جعبه خواهیم داشت یا نه، به‌صورت کلی ساخت این سازه‌ها پایانی ندارد و می‌توان آن را بدون هیچ محدودیتی ادامه داد.

گیل شایلات بیان کرد: این نمایش را در کشورهای مختلفی مثل آلمان و رومانی هم اجرا کرده‌ایم و اکنون به دعوت مسئولین جشنواره به ایران آمده‌ایم. تاکنون از شرایط راضی بوده‌ایم. سال‌ها بود که دوست داشتم به ایران بیایم و کتابی دارم که با آن درحال آموختن زبان فارسی هستم و دوستان ایرانی نیز دارم.

لیلی رشیدی بازیگر سینما و تئاتر نیز برای بازدید از این پرفورمنس حضور پیدا کرد و به‌نوعی باعث شد تا مردم و خانواده‌ها به این نمایش و همکاری برای ساختن این کلبه‌ها توجه بکنند.

در مدت زمانی که گروه اجرایی فرانسوی مشغول ساختن این کلبه‌ها بودند، استقبال مخاطبان حاضر در محوطه باغ کتاب قابل توجه بود و والدین همراه با کودکان خود به ساخت این کلبه‌های مقوایی می‌پرداختند. آن‌ها باید در ابتدا قوانین ساخت را از روی کاغدهایی که بر روی ستون‌های مقوایی قرار داشت، می‌خواندند و سپس کلبه‌های دلخواه خود را می‌ساختند.

البته‌ باید به این‌ نکته هم توجه کرد که هیچ نوع تبلیغات، نشانه و راهنمایی از برگزاری جشنواره تئاتر فجر که باعث شود مخاطب بتواند به راحتی این گروه را پیدا کند وجود نداشت. همچنین این‌ نمایش کاتالوگ و یا توضیحاتی برای ارائه نداشت.

تئاتر «منزل‌به‌منزل» هر روز تا پایان جشنواره از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ اجرا می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران