در حال بارگذاری ...
مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی در نشست با هنرمندان استانی :

گروه های تئاتری ایران امکان بین المللی شدن دارند

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با بیان این مطلب که وظیفه دولت ها در قبال گروههای تئاتری در عرصه های بین المللی فقط در حد معرفی و ایجاد عرصه هایی برای دیده شدن است، گفت: خیلی از گروه های تئاتری ایران امکان بین المللی شدن دارند.

به گزارش ایران تئاتر، نشست آموزشی « شرلیط و ویژگی های حضور بین المللی  گروه های تئاتری ایران » با حضور دکتر سعید اسدی مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

در این نشست که برگزیدگان و روسای انجمن های تئاتر استان ها حضور داشتند، اسدی با اشاره به اهمیتی که اداره کل هنرهای نمایشی به تئاتر استان ها می دهد، گفت: چشم انداز ما معرفی تئاتر ایران در عرصه های بین المللی است و طبق آمار دفتر بین الملل هنرهای نمایشی 80درصد از اعزام های ما مربوط به گروههای تئاتر غیر تهرانی بوده است.

وی افزود: هدف ما معرفی ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... کشور از طریق هنرهای مختلف به ویژه هنر زنده و ارزنده تئاتر در عرصه های جهانی است موضوعی که هم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تاکید شده است و هم جناب آقای وزیر زمانی که از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد می گرفتند بر آن تاکید کردند.

اسدی با اشاره به نقاط ضعفی که در معرفی تئاتر ایران در عرصه های جهانی وجود دارد، تصریح کرد: بخشی از این ضعف ها به ساختارهای دولتی بر می گردد و بخشی دیگر نیازمند تغییر نگرش و سازماندهی است که باید در گروههای تئاتری اتفاق بیفتد.

وی اضافه کرد: در این نشست تلاش دارم چشم اندازی را برای شما ترسیم و امکانات موجود را برایتان معرفی نمایم و خواهش می کنم در بازسازمان دادن گروههای نمایشی، حتما ملزومات و امکاناتی که برای بین المللی شدن لازم است فراهم کنید تا سریع تر به امکاناتی که بخش دولتی می تواند در ارتباط با سایر دولت ها به دست آورد دست یابید.

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید بر اینکه ما نمی توانیم گروهی را برای اجرا به سایر کشورها بفرستیم بلکه وظیفه ما معرفی گروهها و Q rate  کردن آنها در عرصه بین المللی است، تصریح کرد: ما وظیفه داریم آثاری که معرفی می شوند را ببینیم، انطباق فرهنگی، ارزشهای هنری، توان گروه و ... را بسنجیم و در نهایت گروه را برای حضور در عرصه های بین المللی دعوت تا سایر مناسبات مالی ایجاد شود.

وی اضافه کرد: در این خصوص در سال گذشته سایتی را راه اندازی کردیم تا مقدمات حضور هرچه بیشتر ظرفیت های تئاتری کشور به عرصه های جهانی فراهم گردد.

 

فرآینده تبادلات بین المللی در آثار نمایشی

اسدی در ادامه با تشریح راه هایی که یک گروه تئاتری می تواند خود را به جامعه بین المللی معرفی نماید، گفت: فستیوال های بین المللی همواره به دنبال نمایش هایی هستند که به موضوعاتی می پردازند که پیش از آن تجربه نشده است و می توان با نمایش جلوه های فرهنگی کشور در این عرصه ها ورود کرد.

وی افزود: توجه به مقولاتی همچون مردم شناسی، گویه های فرهنگی، نشانه ها و شاخص هایی که دریچه ای را برای تجربه کردن مردم کشورهای دیگر در خصوص یک ملت باز می کنند از موضوعاتی است که در فستیوال ها اهمیت دارند لذا جنبه هایی که در روایت داستان و در تخیل دراماتیک مدنظر دارید زمانی برای آنها جذاب است که جلوه های رنگارنگ فرهنگ در آن دیده شود.

 مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با تاکید براینکه تئاتر چندفرهنگی یکی از گفتمان های امروز تئاتر جهان است، تصریح کرد: در فرهنگ و تمدن ما این ظرفیت وجود دارد ولی این نقد برما وارد است که برای بهره بردن از این ظرفیت های نمادین، تخیلی و... در تئاتر استان ها که هنوز ویژگی های فرهنگی مردم خاص و قابل بررسی است، کمتر بهره می بریم.

 

فستیوال ها عرصه ای برای دیده شدن

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تاریخچه ای از فستیوال های بین المللی، گفت: در آغاز قرن بیستم جریان های تئاتری یا جنبه ملی داشتند و یا صورتی از تئاتر مدرن بودند که مهاجران حاضر در کشورها ایجاد می کردند. تا نیمه دوم قرن بیستم جریانات تیاتری در این دو مسیر حرکت می کردند و در همان دوران بود که به تئاتری که می خواست جنبه های فرهنگی متنوع و متفاوت را دنبال کند توجه بیشتری شد.

اسدی یکی از دلایل قدرت مند شدن این تئاتر را برگزاری فستیوال ها عنوان کرد و گفت: خیزش بخش عمده ای از فستیوال هایی که اهمیت هنری دارند و در جهان مشهور هستند از جنگ جهانی دوم به بعد بود. در این دوره فستیوال ها عرصه گردهمایی تولیداتی شد که در عین توجه به تبادل شیوه و روش، فرصت سازی های بین المللی به گروههای تئاتر برای اجرا در خارج از اقلیم می دادند و از همان زمان تورهای تئاتر و گردش آثار در جهان شکل گرفتند و فستیوال ها مرکز تبادل آثار شدند.

وی افزود: حضور در فستیوال هایی که به معنای واقعی گردهمایی تبادل آثار هستند علاوه بر دانش افزایی، توان افزایی، پیدا کردن مخاطب جدید و ...، یک فرصت اقتصادی جدید برای گروهها ایجاد می کند.

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی تاریخ توجه به فسیتوال های بین المللی را در ایران از دوران پیش از انقلاب عنوان کرد و گفت: اولین فستیوال های ایران ملی بودند اما به مرور جنبه بین المللی پیدا کردند و جریان سازی خوبی در کشور و عرصه های بین المللی ایجاد نمودند.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از گروه ها در فستیوال ها پول بین المللی دریافت می کنند و مشهور می شوند، اضافه کرد: ما در این موضوع کمی با کاستی روبروییم.

 

مارکیتینگی به نام هاب

اسدی راه دوم حضور در عرصه های بین المللی را «هاب» ها عنوان کرد و گفت: امروزه برخی فستیوال ها بیشتر به جنبه های هنری تاکید دارند، هزینه نمی کنند و فرصت ارتباط بین المللی در آنها کم است لذا امروزه هاب ها از امکان بهتری برای معرفی برخوردارند.

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی افزود: هاب ها ابتدا در کنار فستیوال ها شکل گرفتند اما به دلیل جایگاه مهم خود، به مرور مستقل شدند و امروزه به قدری قدرت دارند که برخی دولت ها در این مارکتینگ سرمایه گذاری کلان می کنند.

وی با اشاره به اینکه هاب به هیچ گروهی امکانات یا هزینه نمی دهد، تصریح کرد: هاب ها براساس پروتکل های خاصی فعالیت می کنند و از طریق ایجنت ها، مدیر برنامه ها، مدیر تولیدان کمپانی ها و ... شرایطی را برای عرضه نمایش ها مهیا می نمایند.

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی بهره گیری از توانحضور شرکت های House را در این خصوص مهم عنوان کرد و گفت: این شرکت ها با تعدادی گروه به صورت درصدی قرار داد می بندند و کار آنها را معرفی می نمایند. در فستیوال ها و هاپ ها شرکت می کنند و فرصت های بین المللی برای گروهها ایجاد می نمایند و گروه موظف است فعالیت های خود را براساس برنامه آنها تنظیم کند.

 

شوکیس ها در جشنواره فجر برگزار می شوند

اسدی سومین فرصت دیده شدن گروه های تئاتری در عرصه بین المللی را شوکیس ها عنوان کرد و گفت: در شوکیس ها که ما در فارسی نام «پیش خوان» را برایشان درنظر گرفتیم، بهترین کارها را در جایی برای نمایش می گذاریم تا دیگران ببینند و بررسی کنند.

وی با تاکید بر اینکه گروه ها باید امکان حضور در شوکیس ها را برای خود فراهم کنند، افزود: در جشنواره فجر امسال قصد داریم بخشی از شوکیس ها را اجرا کنیم.

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی یکی از نیازمندی های حضور در شوکیس ها را داشتن نمونه هایی در قالب های 15 دقیقه ای یا 10 دقیقه ای و یا 3تا5 دقیقه ای به صورت فیلم، پاورپوینت، تصویر و ... عنوان کرد و گفت: این نمونه ها باید از بهترین بخش کار باشد تا بتواند فرد را مجذوب و تمایل به مراوده نماید.

وی افزود: در جشنواره فجر تلاش داریم بخشی از یک شوکیس را اجرا کنیم و تاکیدمان بر آثاری است که در جشنواره به طور کامل اجرا می شوند. ضمن آنکه در بخش به علاوه فجر نیز گروهها می توانند این فرصت را پیدا کنند تا با ارائه نمونه کار در مسیر بین المللی شدن قرار گیرند.

اسدی با اشاره به اینکه در زمان پرزنت آثار فردی باید اثر نمایشی گروه را معرفی کند که به زبان انگلیسی مسلط باشد، گفت: من سابقه ها فعالیت در عرصه بین المللی را دارم به یقین می گویم که استعداد تئاتر ایران امکان بین المللی شدن دارد مشروط بر اینکهرفتارها بین المللی باشد و پروتکل های بین المللی را بشناسید. ما نیز این آمادگی را داریم که در این خصوص شما را یاری کنیم.

 

برند خودتان را داشته باشید

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود بااشاره به اینکه هر سازمان فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برای دیده شدن نیاز به برند خاص دارد، گفت: در مراوداتی که در دنیا اتفاق می افتد سرعت مسئله مهمی است و باید در کوتاه ترین زمان بهترین بهره را از موقعیت ها برد لذا توجه به هویت هنری، هویت فلسفی و هویت بصری سه مولفه ای است که باید بدان توجه کرد.

وی داشتن پرونده کاری را از دیگر مقوله های مهم در دیده شدن یک گروه عنوان کرد و  افزود: از تولیدات و پیشینه کاری خود خروجی گرافیکی بگیرید و به صورت چاپی یا دیجیتالی درملاقات های حضوری ارائه دهید. گروهی می تواند در عرصه بین المللی ورود کند که گذشته داشته باشد و بتواند خود را در یک پاراگراف به بهترین شکل معرفی نماید.

مدیر امور بین الملل اداره کل هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه این معرفی کوتاه باید بقدری جذاب باشد که مخاطب را برای شنیدن بیشتر جذب کند، گفت: کار دولت ها ایجاد فرصت برای کسب و کار یا تبادل اطلاع است و این وظیفه شماست که خودتان را پرزنت نمایید.

وی افزود: هرکس می تواند اثر تولیدی خود را به یک دقیقه تا 60 تا 90 ثانیه فشرده کند و آن را در یکی از سایت های سرویس اشتراک ویدئو بارگذاری و لینک آن را از طریق ایمیل یا فضای مجازی در اختیار مخاطب قرار دهد و او را به دریافت اطلاعات بیشتر جذب کند. اطلاعاتی که بی شک باید شفاف و با کیفیت باشند و حدالامکان زیرنویس داشته باشند.

این نشست با حضور محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی ، علی اکبر عبدالعلی زاده مدیر پرتال تئاتر ایران و با مدیریت اتابک نادری مدیر هماهنگی اموراستان های اداره کل هنرهای نمایشی برگزار شد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران