در حال بارگذاری ...
محبوبه پاداش در گفت‌وگو با ایران تئاتر

بومی‌سازی یک قصه جهانی تجربۀ ارزشمندی را برایمان رقم زد

محبوبه پاداش یکی از کارگردانان نمایش «غول بابا» گفت: بردن عروسک‌های غول‌پیکر روی صحنه تئاتر و بومی‌سازی یک قصه جهانی تجربه جالبی برای گروه‌مان رقم زد.

نمایش«غول بابا» به کارگردانی مشترک محبوبه پاداش و مهدی سیم ریز در تالار هنر روی صحنه رفته است. محبوبه پاداش در گفت و گو با ایران تئاتر در ارتباط با این همکاری مشترک اظهار کرد: چند سال است که با آقای سیم ریز در زمینه نمایش کودک و نوجوان همکاری داریم و برای دومین بار است که نمایشنامه ای از او را برای اجرا انتخاب کرده ام.

این هنرمند در ادامه افزود: نمایش«غول بابا» اقتباسی از قصه «جک‌ و لوبیای سحرآمیز» است که از قصه‌های قدیمی و جذاب جهان به شمار می‌رود. این نمایش روایتگر قصه فیروز پسری‌ ۷ ساله است که پدر خود را در نخستین سال‌های کودکی ازدست‌داده و همراه مادرش در روستایی دورافتاده زندگی می‌کند. شبی مادر، قصه«جک‌ و لوبیای‌سحرآمیز» را برای فیروز تعریف می‌کند. او در خیال کودکانه خود درخت ‌سحرآمیز را راهی برای خوشبخت‌شدن و نجات مادرش از کارگری و رختشویی می‌داند و می‌پندارد با فروش گاوش می‌تواند به لوبیای سحرآمیز دست یافته، درخت لوبیا را در حیاط خانه‌شان بکارد و از آن بالا برود.

این کارگردان نمایش های کودک و نوجوان همچنین در خصوص فضای این اثر نمایشی بیان کرد: این نمایش با فضای فولکلوریک خراسان همراه شده تا قشر کودک را به درست دیدن دنیای پیرامون ترغیب کند. قصه نمایش با ایجاد یکسری تغییرات، با فضای فولکلور خراسان آدابته شده است و آیین‌های خراسانی چون گردو بازی و ... را معرفی می‌کند. در این اثر از چند فاکتور معرفی فرهنگ خراسانی استفاده شده که مهم‌ترین آن گویش خراسانی، آیین‌های خراسانی مثل باران‌خواهی و بازی‌های خراسانی چون گردو بازی است. طراحی لباس سه بازیگر نمایش هم کاملاً با البسه محلی طراحی شده است و در حقیقت سیم‌ریز و پاداش در این اثر با اشاره به آیین خراسانی نمایش را بومی‌سازی کرده‌اند. از آنجاکه پسر بچه این نمایش، سعی دارد به همه چیز خوب نگاه کند، او دوست ندارد غول قصه بمیرد و بین غول و جک مشکلی بوجود آید مخاطبان آن هم با درست نگریستن آشنا می‌شوند. در حقیقت پیام مدنظر این نمایش، خوب نگاه کردن به دنیای پیرامون است. این نمایش به کودکان می‌آموزد که اگر دوستانه و با خوش‌بینی به اتفاقات نگاه کنیم با وقایع شیرین و شادی مواجه می‌شویم.

پاداش در خصوص شیوه اجرایی این نمایش تکنیک اجرایی نمایش نیز گفت: «غول بابا» تلفیقی از عروسک‌های بونراکو یا غول پیکر است که در کنار بازیگران واقعی به ایفای نقش می‌پردازند. در واقع تکنیک اجرای این نمایش تلفیقی از عروسک و بازیگر است. در این اثر سعی شده از عروسک‌هایی برای کاراکترهای غول، گاو و پسر بچه استفاده شود که حائز شرایط ویژه‌ای باشند و ویژگی بصری کار را نیز تقویت کنند. این نمایش دکور بسیار حجیم و بزرگی دارد که پر از رنگ و طراحی ویژه کودکانه است. البته عروسک‌ها نیز با قابلیت‌های حرکتی که دارند یکی دیگر از امتیازهای این اجرا به شمار می‌روند.عروسک غول را سه عروسک‌گردان، عروسک گاو را دو عروسک‌گردان و عروسک فیروز را دو عروسک‌گردان حرکت می‌دهند. عروسک غول ابعاد 2 متر و 20 سانت دارد. جنس عروسک‌ها از اسفنج هستند که با طراحی جذاب و کودکانه به یک شخصیت فانتزی تبدیل شده‌اند.

این کارگردان تئاتر در پایان سخنانش بیان کرد: بردن عروسک های غول پیکر روی صحنه تئاتر و بومی سازی یک قصه جهانی تجربه جالبی برای گروه بود و بازخوردهای آن هم نشان داد که مخاطبین این نمایش ارتباط خوبی با آن برقرار کرده اند. بر این اساس احتمال دارد تا کار بعدی مان را هم به همین شیوه ارائه بدهیم. البته باید به این نکته اشاره کنم که با توجه به ابعاد عروسک ها چنین نمایش هایی در هر سالنی قابل اجرا نیست، اما خوشبختانه تالار هنر برا این کار مناسب بود و توانستیم اجرایی صحنه ای از این شیوه را ارائه بدهیم.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است
گفت‌و‌گو با دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

نمایشنامه، مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در تئاتر است

مهدی سیم‌ریز، دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی، با اشاره به محتوامحور شدن این رویداد، نمایشنامه را مهم‌ترین عنصر انتقال مفاهیم در هنرهای نمایشی دانست که باد مورد توجه قرار بگیرد.

|

نظرات کاربران