در حال بارگذاری ...
گفت و گو ایران تئاتر با کامران شهلایی مدیر پروژه «قلم روشن»

تداوم «قلم روشن» باعث تعالی نمایش نامه نویسی است

ایران تئاتر: فاز اول پروژه «قلم روشن» در حالی به مرحله اجرا درآمد که کامرن شهلایی مدیر این پروژه معتقد است تداوم آن می تواند باعث تعالی نمایش نامه نویسی کشور شود.

یکی از اقدامات ارزشمند این روزهای اداره کل هنرهای نمایشی راه اندازی فاز اول پروژه ای  تحت عنوان«قلم روشن» است که با هدف رفع مهم ترین دغدغه هنرمندان تئاتر کشور یعنی نبود نمایشنامه با کیفیت، جذاب و مخاطب پسند و با کمک نویسندگان انجام می شود.
در فاز اول این پروژه که همزمان با هفته دفاع مقدس و با مدیریت کامران شهلایی انجام می گیرد قرار است عباس جهانگیریان، محد مهدی خاتمی، لیلی عاج، مرتضی شاه کرم، رضا گشتاسب، لادن شیرمرد، محسن عظیمی، مریم منصوری، مهدی نصیری و کهبد تاراج در تولید نمایشنامه هایی با مضامین مقاومت، دفاع مقدس، شهدا و شخصیت های انقلاب اسلامی مشارکت کنند.
به منظور اطلاع از کم و کیف این پروزه و نحوه اجرایی شدن آن، گفت و گویی با کامران شهلایی انجام دادیم:

• پروژه «قلم روشن» با چه هدفی به اجرا در می آید؟
همواره معتقدم اگر می خواهیم نمایشنامه های خوبی برای اجرا داشته باشیم باید به نمایشنامه نویسان انگیزه بدهیم و بر روی سرمایه گذاری کنیم تا آنها برای نوشتن روحیه بگیرند و با حس بهتری کار کنند. پروژه قلم روشن یک پروژه نمایشنامه نویسی است که با همین هدف طراحی شده و در آن تلاش داریم بر روی آثار نویسندگان سرمایه گذاری کنیم.
در این طرح که به پیشنهاد جناب آقای شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی که خود از نمایشنامه نویسان مطرح کشور هستند و مهمترین دغدغه تئاتر را می شناسند قرار است نویسندگان مطرح و با تجربه به مرور دعوت شوند و به ما در تدوین متون با کیفیت همکاری کنند.
این پروژه در فصول مختلف تلاش دارد آثاری را در مضامین مختلف برای اجرا آماده کند. روال کار نیز اینگونه است که پس از نارش متون، نمایشنامه ابتدا از طریق دفتر انتشارات و پژوهش اداره کل هنرهای نمایشی چاپ و سپس نمایشنامه خوانی و معرفی می شوند.

• این پروژه چند فصل دارد؟
ما برای این پروژه نهایتی مدنظر قرار نداده ایم چون قرار است یک انقلاب جدید در تئاتر کشور داشته باشیم. دراین پروژه می خواهیم کمک کنیم تا نمایشنامه های تازه تولید شود. نمایشنامه هایی که خوانش شوند، در جشنواره ها حضور یابند و به اجرای عموم درآیند. این اتفاق برای متعالی شدن نمایش در کشور به نظرم خیلی خجسته و لازم است.
من بارها در جشنواره های مختلف بازخوان بودم و باور کنید از بین چند ده نمایش نامه نتوانستم یک کار خوب پیدا کنم. مقصر هم هنرمند نیست چون سرمایه گذاری در این بخش نکرده ایم. به نظر این یک اتفاق میمون است.

• در فصل اول این پروژه قرار است چه اتفاقاتی را به نظاره بنشینیم و در فصل های آتی چه برنامه هایی مدنظر دارید؟
نظر به اینکه فصل این پروژه همزمان با هفته دفاع مقدس کلید خورد، در فاز اول مضمون آثار مبتنی بر همین حوزه یعنی مقاومت، دفاع مقدس، شهدا و شخصیت های انقلاب اسلامی است و بیوگرافی شخصیت های تئاثرگذار در جنگ و انقلاب اسلامی سوژه های آثار هستند. اعتقاد من بر این است گذشته ما را آدم هایی ساخته اند که باعث به وجود آمدن تاریخ شده اند. این افراد باید درست معرفی شوند. ژانرهای مدنظر ما در پروژه اول شخصیت های تاثیرگذار و دفاع مقدس هستند که در این راه جان خود را نثار کردند.
برنامه های فصل دوم نیز مشخص است اما اجازه بدهید در این خصوص صحبت نکنیم. آنچه مهم است اینکه این آثار قطعا در نمایشنامه نویسی کشور تاثیرگذار هستند.

• عنوان کردید قرار است روی شخصیت های تاثیرگذار جنگ و انقلاب کار شود، در پروژه اول چه کسانی را مدنظر دارید؟
واقعیت این است که طرح در مراحل اولیه است. هنوز سوژه ها انتخاب نشده اند اما قصدمان این است که بر روی شخصیت هایی کار کنیم که کمتر به آنها پرداخته شده و بار نمایشی و قصه دارند. بر اساس توافقی که با نمایشنامه نویسان داشتیم قرار شد ظرف 15 روز سوژه های مدنظرشان را اعلام کنند ما نیز با مطالعه، تحقیق و مطالعه آثار و خاطرات این شخصیت ها سوژه های مختلف را بررسی می کنیم تا در نهایت تا اواسط مهر بتوانیم به یک نتیجه درست و معقول برسیم.

• شما 10 نمایشنامه نویس را برای پروژه اول انتخاب کردید، نحوه انتخاب آنها چگونه بود.
من دو فاکتور را برای انتخاب این نمایشنامه نویسان مدنظر داشتم. اولین و مهمترین شاخص استفاده از افرادی بود که بتوانند کار را به سرانجام برسانند و کار در نیمه رها نکنند.
دومین شاخص انتخاب، استفاده از افراد تازه نفس بود. ما می خواهیم اتفاقات تازه بیفتد لذا نیاز به افرادی داشتیم که  گرچه زیاد در این حوزه کار نکرده اند اما ایده های خوبی دارند و می توانند به این گونه تئاتر کمک کنند.
موضوع دیگری که در انتخاب نمایشنامه نویسان مدنظر بود استفاده از افراد حرفه ای است. ما از کسانی در این پروژه ها بهره می بریم که ثابت کرده اند نمایش نویس هستند.

• شما تعدادی نمایشنامه نویس انتخاب کرده اید و همه آثار نیز چاپ خواهند شود. سوال اینجاست اگر اثری با مولفه های مدنظر شما همخوانی نداشت چه جایگزینی برای آن دارید؟
مطمئنا ما از نظر کیفی مرحله به مرحله نظارت خواهیم داشت. قدم به قدم با تیم جلو می رویم نمایشنامه نویسان ابتدا ساختار نمایش را ارائه می دهند و پس از تایید ادامه می دهند. به نظرم اینکار در غنای آثار تاثیرگذارند.

 

 




مطالب مرتبط

محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است
محمد لارتی، کارگردان حاضر در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر:

«چند روایت نامرتب»، نمایشی از دردهای ناشی از تنهایی است

محمد لارتی، کارگردان نمایش «چند روایت نامرتب» معتقد است هدف نمایش او، نمایان­‌ساختن زخم­‌ها و دردهای ناشی از تنهایی است. زخم­‌ها و دردهایی که نه‌تنها جامعه ما، بلکه همه جوامع جهان با آن‌ها روبه‌رو هستند و درمان این دردها، نیازمند اراده جمعی و بشری است تا این چالش‌ها و ...

|

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی
کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب» مطرح کرد

نمایشی با سه اپیزود، حول محور تنهایی

کامران شهلایی، یکی از کارگردانان نمایش «چند روایت نامرتب»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد، می‌گوید این نمایش سه اپیزود با حضور یک بازیگر مرد و سه بازیگر زن، حول محور تنهایی است.

|

نظرات کاربران (1)