در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با احمد جعفری کارگردان حاضر در نهمین تئاتر صاحبدلان

در نمایش‌هایم از بیان شعاری پرهیز می‌کنم

احمد جعفری کارگردان حاضر در نهمین تئاتر صاحبدلان می گوید: همیشه از اینکه محتوا و درونمایه های آثارم را در قالب شعاری و رو انتقال بدهم پرهیز داشته ام.

احمد جعفری کارگردان نمایش خیابانی «دهلران پایتخت سونامی جهان» که در نهمین دوره تئاتر صاحبدلان اجرا می‌شود، در گفت‌وگو با ایران تئاتر در خصوص مضمون و درون‌مایه این اثر گفت: «دهلران پایتخت سونامی جهان» بر اساس طرحی از من و با دیالوگ‌نویسی آرش منصوری شکل‌گرفته است. میدان‌های مین باقی‌مانده از دوران جنگ محور اصلی داستان این نمایش است و با توجه به اینکه شهر زادگاه من دهلران یکی از میدان‌های بزرگ مین را در اطراف خودش دارد، مخاطرات و حوادثی که در این مناطق اتفاق می‌افتد، بخشی از تجربه زیسته من در این شهر را شکل داده است. داستان نمایش روایت جوانانی است که در رکود بازار کار  شهر جذب شرکت‌هایی می‌شوند که آنان را به‌عنوان تخریبچی میدان‌های مین استخدام می‌کند. در این میان جوانی را در داستان داریم که بر پایه ایمان و باور درونی‌اش به دفاع مقدس تمایل زیادی دارد که همراه با دیگر جوانان  برای خنثی کردن مین‌های منطقه برود و به دلیل اینکه مادرش با این خواسته او مخالف است مجبور می‌شود بدون اطلاع او  و درحالی‌که تنها پدرش از قصدش آگاه است اقدام به این کار کند که درنهایت به شهادتش می‌انجامد.

 این کارگردان تئاتر در ادامه سخنانش در ارتباط با رویکردش در تولید این اثر بیان کرد: من همیشه از اینکه محتوا و درون‌مایه‌های آثارم را در قالب شعاری و رو انتقال بدهم پرهیز داشته‌ام. بر این اساس در نمایش «دهلران پایتخت سونامی جهان» هم فاکتورهای موردنظر تئاتر صاحبدلان که متمرکز بر مفاهیم دینی است در لایه‌های درونی‌تر این اثر قابل‌شناسایی است. به‌این‌ترتیب در داستان این نمایش علاوه بر اینکه فضا و اتمسفری واقع‌گرایانه در جریان است و بخشی از واقعیت‌های جاری در جغرافیای داستان موردتوجه قرار می‌گیرد، مفاهیم درونی و اعتقادی نیز مدنظرم بوده که در حقیقت درون‌مایه اصلی نمایش را تشکیل می‌دهد. به‌این‌ترتیب در این نمایش علاوه بر طرح بخشی از مسائل اجتماعی این منطقه ازجمله بیکاری جوانان و مخاطراتی که به سبب میدان‌های مین باقی‌مانده از جنگ مردم این منطقه را تهدید می‌کند، اعتقادات و باورهای معنوی طیف‌هایی از این جوانان نیز به تصویر کشیده می‌شود. همان‌طور که پیش‌ازاین اشاره کردم شخصیت اصلی نمایش ما بر پایه عشق و علاقه‌اش به اهل‌بیت (ع) و باانگیزه خدمت‌رسانی به مردمان سرزمینش است که پا در این راه می‌گذارد . دوست داشتم شخصیت این جوان و ایثاری را که درراه اعتقادش صورت می‌دهد کاراکتری را شکل دهد که شخصیتی چون حسین فهمیده را برای مخاطب تداعی کند.

جعفری در بخش پایانی سخنانش نیز در ارتباط باتجربه اجرای این نمایش در نهمین دوره تئاتر صاحبدلان گفت: «دهلران پایتخت سونامی جهان» اولین بار در سال گذشته بود که در جشنواره شرهانی به نمایش درآمد و پس‌ازاینکه به‌عنوان نمایش برگزیده این جشنواره انتخاب شد از سوی جشنواره به جشنواره تئاتر خیابانی شهروند لاهیجان معرفی شد. اجرای این نمایش در نهمین دوره تئاتر صاحبدلان هم تجربه خوبی را برای ما رقم زد و بازخوردهای خوبی را از سوی تماشاگران به دنبال داشت. این نمایش که در حقیقت ادای دین من به شهرم دهلران است در اجراهایی که تاکنون داشته توانسته با مخاطب خود ارتباط خوبی برقرار کند و همین امر این انگیزه را در من تقویت کرده که به اجرای صحنه‌ای نمایش «دهلران پایتخت سونامی جهان» هم‌فکر کنم. البته از ابتدای نگارش این طرح به نسخه سینمایی آن هم‌فکر می‌کردم و اخیراً با یکی از دوستان فیلم‌نامه‌نویس مذاکراتی داشته‌ام تا در صورت مهیا شدن شرایط و امکانات لازم با یک سری تغییرات اساسی بتوانیم نسخه سینمایی این اثر را هم تولید کنیم.

گفتنی است؛ نمایش «دهلران پایتخت سونامی جهان» با برنامه‌ریزی کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در محوطه مجموعه تئاتر شهر و در قالب نهمین دوره تئاتر صاحبدلان در کنار هفت اثر نمایشی دیگر اجرا شد. این نمایش اسفندماه سال 97 در جریان برگزاری سومین جشنواره ملی تئاتر شرهانی  در کنار آثاری از بیش از 75 هنرمند در 11 گروه هنری از 10 استان به نمایش درآمد و موفق شد تندیس جشنواره و لوح تقدیر و دیپلم افتخار بخش طراحی فضا، رتبه دوم بازیگری زن و رتبه سوم بازیگری مرد این جشنواره، همچنین تجلیل هیئت‌داوران این رویداد را در بخش طرح و ایده و متن در کنار دو اثر دیگر به خود اختصاص دهد. 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند
گفت‌وگو با کارگردان «بازگشت به خان نخست»

داریوش نصیری: تماشاگر باید خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند

داریوش نصیری، کارگردان نمایش خیابانی «بازگشت به خان نخست» بر این باور است که ارتباط مخاطبان با نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی زمانی شکل می‌گیرد که تماشاگر خودش را در پیکره و معنای اثر پیدا کند.

|

همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود
همزمان با جشن میلاد امیرالمومنین (ع) در حاشیه جشنواره تئاتر فجر42

مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی از محوطه مجموعه تئاترشهر تا پهنه رودکی اجرا می‌شود

کانون نمایش‌های خیابانی در حاشیه برگزاری چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و به مناسبت میلاد باسعادت امام علی(ع) و روز پدر مراسم دف‌نوازی و دمام‌نوازی برگزار می‌کند.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر

مهدی فتحی: آثار شاخص راه یافته از مناطق، حرف برای گفتن دارند

مهدی فتحی، کارگردان حاضر در بخش خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با بیان اینکه اضافه شدن بخش‌های مختلف به جشنواره، تقویت‌کننده آن است، می‌گوید آثار شاخص راه یافته از مناطق نیز حرف برای گفتن دارند.

|

نظرات کاربران