در حال بارگذاری ...
در کارگاه آموزشی جشنواره فتح خرمشهر مطرح شد

از زخم‌هایی بنویسیم که آن‌ها را می‌شناسیم

کارگاه آموزشی «(زخم درام) یا (درام زخم)» با حضور ساناز بیان، روز پنجشنبه ۱۶ آبان در بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر برگزار شد. در این کارگاه بیان گفت: از زخم‌هایی بنویسیم که آن‌ها را می‌شناسیم.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر، کارگاه آموزشی «(زخم درام) یا (درام زخم)» با حضور ساناز بیان، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر، در دومین روز از جشنواره بیست و دوم ساعت 10 صبح پنجشنبه 16 آبان در سالن کوچک منطقه آزاد اروند برگزار شد.

بیان در ابتدای این کارگاه از شرکت‌کنندگان درباره عنوان آن سؤال کرد. شرکت‌کنندگان نظرشان را درباره «(زخم درام) یا (درام زخم)» عنوان کردند. بیان با اشاره به اینکه چنین عنوانی اصلاً وجود خارجی ندارد توضیح داد: ما قرار است امروز معنا و مفهوم «(زخم درام) یا (درام زخم)» را بسازیم. اگر شرکت‌کنندگان دیگری در این کارگاه حضور پیدا می‌کردند، معنا و مفهوم این عنوان تغییر می‌کرد. چرا که امروز قرار است درباره تجربه‌های زیسته خودمان صحبت کنیم.

او با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر خرمشهر برخواسته از یک اتفاق یا تروماست گفت: نمی‌خواهم از کلمه زخم استفاده کنم، تروما بهتر است، اما زخم چیست؟ تروما چیست؟ ما آدم‌ها بیشتر از آن‌چه فکر کنیم درگیر مرزهایمان هستیم، چون به این مرزها نیاز داریم.

بیان عنوان کرد: پوست بدنمان، اولین مرز ما با محیط پیرامون است. چرا از زخم‌ها می‌ترسیم؟! چون شناخت ما را از دنیای پیرامونمان تغییر می‌دهند. ما امروز در این کارگاه می‌خواهیم در مورد زخم‌های روانمان صحبت کنیم.

او با مطرح کردن این سؤال که چه چیزهایی باعث ایجاد تروما یا زخم‌های روان می‌شود گفت: هر اتفاق بیرونی ناخوشایند و شدیدی می‌تواند منجر به ایجاد تروما شود؛ از جنگ تا تعرض جنسی. تروما می‌تواند برای یک فرد اتفاق بیافتد یا برای یک شهر.

بیان تأکید کرد: امروز حتی متوجه شده‌اند، اصطلاح موجی شدن منشأ علمی ندارد و به‌جای آن باید از اختلال بعد از حادثه استفاده کنند که بعد از وقوع عامل استرس‌زای بالا برای هر شخصی اتفاق می‌افتد.

سپس او به شرکت‌کنندگان برگه‌های سفیدی داد و از آن‌ها خواست که یکی از زخم‌هایی عمیق زندگی‌شان را بدون نوشتن نامشان بنویسند. در بخش بعدی این کارگاه، بیان برخی از این تجربیات زخمی را برای حاضران خواند.

بیان درباره زخم‌های زندگی گفت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که پر از زخم است. حتی شاید بعد از مدتی نسبت به زخم‌های جدید بی‌تفاوت بشویم. ولی اگر به آثار معروف جهان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که بیشتر براساس یک زخم شکل‌ گرفته‌اند.

او ادامه داد: به نظر من تئاتر و درام یعنی زخم داشتن؛ اما چه چیزی باعث می‌شود که وقتی در یک اثر از زخمی حرف می‌زنیم، منحصربه‌فرد به نظر بیایید؟! بی‌نهایت جواب برای این سؤال وجود دارد، ولی هیچ‌چیزی به ‌اندازه صداقت در بیان و اجرای زخمی که می‌شناسیمش تماشاگر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. ما باید در مورد زخم‌هایی بنویسیم که آن‌ها را به‌خوبی می‌شناسیم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به اختلال استرسی پس از آسیب روانی (PTSD) گفت: این اختلال یکی از بهترین وضعیت‌هایی است که می‌تواند دستمایه نمایش قرار بگیرد.

بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های محیطی و میدانی، از ۱۵ تا ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۸ در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ در حال برگزاری است.




مطالب مرتبط

پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور
پژمان محراب‌پور، کارگردان شرکت‌کننده در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی مطرح کرد

مشکل رفت‌وآمد هنرمندان با پخش شدن جشنواره در سطح کشور

پژمان محراب‌پور، کارگردانی که با نمایش «دامادی قاسم» در جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری حضور دارد، از برگزاری بخش‌هایی از این رویداد در شهرستان‌ها استقبال کرد و البته رفع مشکل رفت‌وآمد هنرمندان در سطح کشور را ضروری دانست.

|

نظرات کاربران