در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از ظرفیت‌های ماشینری تئاتر شهر

تجهیز سالن اصلی تئاتر شهر با تکیه بر دانش ایرانی

به گفته کارشناسان پروژه احیا و بهسازی سیستم ماشینری سالن اصلی تئاتر شهر تمامی بخش های طراحی، نصب و راه اندازی و تولید تجهیزات این پروژه در داخل کشور صورت گرفته و به این ترتیب می توان گفت تا هشتاد درصد این پروژه ساخت ایران است.

به گزارش ایران تئاتر، بعد از ظهر روز گذشته دوشنبه 27 آبان ماه و پیش از برگزاری آیین بازگشایی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر، گروهی از خبرنگاران و اهالی رسانه فرصت یافتند تا در یک بازدید جمعی با حضور کارشناسان شرکت پیمانکار این پروژه  از نزدیک وضعیت بهسازی و احیای تجهیزات مکانیکی و ماشینری سالن اصلی تئاتر شهر را مشاهده کنند.

در این بازدید محمدحسین شجاعی نماینده شرکت «دورعلی» مراحل طراحی، تولید، نصب و راه‌اندازی سیستم غیب‌شو، لیفت ارکستر، سیستم پل نوری، چهار مجموعه سیستم پرده جانبی، سیستم پرده جلو و عقب، سیستم لیفت پشت صحنه، تجهیزات برقی پرده اصلی، سیستم سِن گردان، سیستم کنترل مرکزی، تعویض و نوسازی صندلی‌ها را برای هنرمندان و خبرنگاران توضیح داد.

شجاعی در این بازدید ابتدا اشاره کرد که بخشی از مکانیزم های صحنه سالن اصلی تئاتر شهر در گذشته به صورت دستی جابه جا می شده که در این عملیات بهسازی به صورت موتوریزه در آمده است.

شجاعی مهر در این بازدید همچنین در توضیح نحوه انجام این پروژه بیان کرد: تمامی بخش های طراحی، نصب و راه اندازی این پروژه در داخل کشور صورت گرفته و به این ترتیب می توان گفت تا هشتاد درصد این پروژه در داخل کشور انجام شده است. یک سری از این تجهیزات از جمله موتور گیربکس هایی که به کار رفته در داخل کشور اساساً وجود نداشت و ما مجبور شدیم از موتورهای خارجی استفاده کنیم که در این خصوص از کمپانی پی.جی آی ترکیه که شرکتی تحت لیسانس کشور آلمان است خریداری شده است.   

تجهیزات این سالن در سطح استانداردهای جهانی است

مهندس دورعلی مدیرعامل شرکت پیمانکار این پروژه نیز در توضیح تجهیزات مختلف بهسازی شده در سالن اصلی تئاتر شهر توضیحاتی را ارائه داد و در سخنانی در ارتباط با نحوه اجرای این پروژه گفت: قبل از هر چیز باید از مسئولین وزارت ارشاد تشکر کنم که به ما اعتماد کردند و پشتیبانی دائمی از ما داشتند. قرارداد ما شهریور ماه سال گذشته بسته شد. پیش از آن از حدود 2 سال قبل در شرکت دانش بنیان طراحی سیستم و اتوماسیون به ساخت و نمونه سازی تجهیزات تئاتری همت گماشته بودیم و تعدادی از این ها را ساخته بودیم. امروز در این سالن تجهیزاتی را داریم مانند تئاترهای به روز دنیا امکاناتی را برای انواع و اقسام نمایش ها با تحرک در صحنه ایجاد کنند. همگامی با استانداردهای جهانی اولین مقوله ای بود که به آن می اندیشیدیم تا به هیچ عنوان از هیچیک از این استانداردها از جمله در این پروژه تخطی نکنیم.

 

طراحی و تجهیز فلای بای های سالن با امکان برنامه نویسی

در وضعیت جدید سالن اصلی تئاتر شهر 18 فلای بای داریم که این قابلیت را دارند که پرده های مختلفی به آن ها آویزان شود و حرکات مختلفی را داشته باشند. یک سیستم کنترل پیشرفته که قابلیت کنترل هم از طریق لمسی،  کیبورد و جوی استیک را دارد این مکانیزم و تجهیزات را هدایت می کند.  کلیه تجهیزات در سیستم کنترل اصلی در کنار هم قرار گرفته و در واقع این ها را بدون اینکه تداخلی با یکدیگر داشته باشند به حرکت دربیاورد. انواع و اقسام لایه های ایمنی و حفاظتی در ساخت این تجهیزات رعایت شده  و هر کدام از این فلای بای ها قادر هستند با سرعتی از دو دهم تا یک متر بر ثانیه بیش از دویست کیلوگرم وزن پرده ها و دکور را تحمل و جابجا کنند. سرعت حرکت این اجزا می تواند در حالت های مختلف توسط اپراتور کنترل شود و این سیستم  قادر است با حرکات مختلف و دلخواه کارگردانان نمایش ها حرکت کنند. برای مثال یک حرکت سینوسی به عنوان پیشفرض برای این اجزا در نظر گرفته شده است. این سیستمی است که در حال حاضر تنها منحصر به تجهیزات این سالن است است و در کشور نظیر دیگری ندارد. در واقع در فلای بای های دیگر سالن ها تنها امکان حرکات عمودی پایین به بالا و برعکس وجود دارد و حرکات پیچیده تر امکان پذیر نیست. اما در این سیستم کارگردان می تواند به شکل دلخواه توسط کارشناس برنامه ریزی کند و بر اساس این برنامه نویسی که به آسانی قابل جابجایی از طریق حافظه های دیجیتالی است برای اجرا در اختیار اپراتور سیستم قرار دهد تا در زمان اجرای نمایش طبق برنامه و در یک برنامه بسیار دقیق زمان بندی شده مکانیزم را به حرکت در آورد.

 

پل های نوری متحرک

یک پل نوری بزرگ در سالن تعبیه شده که این پل نوری 16 متر طول دارد و حدود 4 تن وزن آن است و حدود چهل پروژکتور و حتی بیشتر را می تواند پشتیبانی کند که این پل در وسط سالن تعبیه شده و قادر است با سرعت مناسب و قابل تنظیم به صورت عمودی از ارتفاع تا کف صحنه حرکت کند و در ارتفاعی که طبق برنامه نورپردازی دلخواه تعیین می شود متوقف شود. تمام این دستورات برنامه نویسی شده امکان ضبط در حافظه سیستام را دارد تا در طول روزهای اجرای نمایش و تنها با یک بار تنظیم و در زمان بندی بسیار دقیق تمام این دستورات را به صورت خودکار اجرا کنند.

 

صحنه گردان با امکان برنامه ریزی برای سرعت های قابل تنظیم

صحنه گردان سالن که حدود 15 سال پیش به دلیل آتش سوزی از کار افتاده بود هم در این پروژه بازسازی و احیا کرده ایم. همچنین امکان و تجهیزات جدیدی در صحنه گردون ایجاد کرده ایم به نام غیب شو که از وسط سن بالا می آید و قادر است هنرپیشه را با سرعت یک متر بر ثانیه و حتی به صورت پرتابی روی صحنه بیاورد. وقتی سن گردان را باز احیا کردیم حرکتش آنقدر روان شده بود که با راه رفتن روی آن به حرکت در می آمد. در حال حاضر این صفحه گردان می تواند سرعت بسیار کم یا سرعت بسیار بالایی داشته باشد که بستگی به درخواست گروه های مختلف نمایشی خواهد داشت. امکان دیگری در این صفحه وجود دارد که می تواند دکورها را جابجا و بالا و پایین کند. قبلا هم این امکان در صفحه گردان وجود داشت اما به درستی عمل نمی کرد و موقع پایین آمدن حفره ای را ایجاد می کرد که ناچار به پر کردن آن با سطحی دیگر می شدند. در حال حاضر یک پلتفرم قفل شو برای این صفحه در نظر گرفته شده که کاملاً قابل تنظیم و جابه جایی است.

 

پلتفرم ارکستری برای تئاترهای موزیکال

علاوه بر این ها در قسمت جلو صحنه یک پلتفرم ارکستر داریم که پیش از این وجود نداشته است. بخشی از زیرساخت این قسمت در زمان احداث تئاتر شهر ایجاد اما بعدا رها شده بود . زمانی که پروژه را شروع کردیم  نقشه احیای این بخش را طراحی کردیم و چوب سن قدیمی بریده و بنایی جدید انجام شد و پلتفرمی ایجاد شد که قابلیت بالا آمدن از سطح سن را دارد و قادر است به راحتی تعدادی از اعضای ارکستر و نوازندگان را در خود جای دهد. این امکان برای تئاترهای موزیکال پلتفرم جدیدی را ایجاد می کند.

پیشانی صحنه نیز سال ها بود که از کار افتاده بود و در این پروژه بهسازی این قابلیت را پیدا کرده که کادر صحنه را به دلخواه بزرگ و کوچک کند. علاوه بر این در پشت پیشانی جلو یک پل نوری هم ایجاد شده که امکان نصب  سی پروژکتور و نورافکن  را دارد.

 




نظرات کاربران