در حال بارگذاری ...
محمد رحمانیان در گفت‌وگو با ایران تئاتر

طرح دوباره موضوع مالیات بهانه‌ای برای به نابودی کشاندن تئاتر است

محمد رحمانیان در خصوص طرح مسئله حضور سلبریتی ها در فعالیت های هنری گفت: موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالان فرهنگی , و طرح مسئله در آمد سلبریتی ها بهانه و دست آویزی برای به نابودی کشاندن تئاتر کشور است.

محمد رحمانیان نمایشنامه نویس و کارگردان شناخته شده تئاتر ، سینما و تلویزیون در گفت و گو با ایران تئاتر در خصوص حواشی اخیر که بعضی جریان ها به دنبال زمزمه های لغو معافیت مالیاتی فعالیت های فرهنگی هنری و در ارتباط با حضور سلبریتی ها و درآمدهای آنان دنبال کرده اند، بیان کرد:  دور از انتظار نیست که جریان ها و رسانه هایی با خط مشی هایی مشخص و شناخته شده  از هر فرصت و مجالی به قصد تخریب و تضیف حوزه فرهنگ و هنر استفاده کنند؛ چرا که اساساً در تمام این سال ها رویکردی ضد هنری و ضد مردمی به هنر و هنرمندان داشته اند. این بار هم موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالان فرهنگی بهانه و دست آویزی برای آن ها شده تا مقصود اصلی خود را که به نابودی کشاندن تئاتر کشور است همچنان دنبال کنند. واضح است که جریان هایی از این دست نفسشان از جای گرم در می آید و در تمام این سال ها نشان داده اند که برای هنر  سر سوزنی اهمیت و ارزش قائل نیستند.

او در ادامه سخنانش با تاکید بر وضعیت دشوار فعالیت ها در عرصه تئاتر تصریح کرد:  این امری واضح و بدیهی است که مسئله حضور و فعالیت سلبریتی ها کمترین مصداق و موضوعیتی در حوزه تئاتر ندارد. اگر بخواهیم نگاهی واقع گرایانه به فعالیت های جامعه تئاتری کشور داشته باشیم، واضح است که شرایط تولید اثر هنری تا پیش از این هم با دشواری  و تنگنا روبه رو بوده و از قضا بدترین نوع این دشواری ها در عرصه فعالیت های تئاتری مصداق پیدا می کند. در حال حاضر بیشتر از 90 درصد نمایش هایی که روی صحنه می روند در نهایت دچار ضرر و زیان مالی می شوند و حتی قادر به پوشش هزینه های تولید خود نمی شوند. واقعیت این است که بسیاری از هنرمندان تنها برای روشن نگاه داشتن چراغ تئاتر کشور است که در چنین شرایطی همچنان به فعالیت هایشان ادامه می دهند. برای روشن شدن ابعاد این وضعیت دشوار کافی است مروری بر داده های سامانه های فروش بلیط نمایش ها همچون سایت تیوال و ایران کنسرت داشته باشید تا متوجه شوید برای نمونه در یک بازه زمانی یک ساله تنها به سه یا چهار نمایش می توان اشاره کرد که از موفقیت نسبی در فروش بلیط برخوردار شده اند. با همین مرور ساده می توان مشاهده کرد که مثلاً تئاتر دانشجویی ما در چه وضعیتی است و در چه شرایطی به حیات خود ادامه می دهد. حالا در چنین وضعیتی در نظر بگیرید که بحث لغو مالیاتی هم به میان می آید  که باید گفت مسئله ای فاجعه بار برای جامعه هنری ما خواهد بود.

کارگردان نمایش «آینه های روبه رو»  در بخش پایانی سخنانش نیز در ارتباط با موقعیت ها و فرصت های پیش روی فعالان تئاتری بیان کرد: کافی است برای نمونه مروری بر بانک اطلاعاتی اعضای خانه تئاتر داشته باشید، تا متوجه شوید که از میان هزاران عضو این خانواده، در طول سال فرصت تولید و ارائه اثر تنها برای تعداد محدودی فراهم می شود؛ در حالی که مشخص نیست دیگر هنرمندان تا چه موقع باید در انتظار فراهم شدن چنین فرصتی بمانند. این ها هنرمندان شریفی هستند که بسیاری از آنان حتی تن به حضور در سریال های سخیف تلویزیون هم نمی دهند و با تمام وجود به هنر تئاتر وفادار مانده اند.    




مطالب مرتبط

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

تاریخ برگزاری آیین پایانی انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران اعلام شد

آیین پایانی دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران که پیش از این قرار بود روز پنجم دی، هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی و جاودانگی اکبر رادی برگزار شود، به دلیل پاره‌ای از مشکلات، به روز 30 دی موکول شد.

|

تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد
تهیه‌کننده نمایش «رستاخیز عشق» مطرح کرد

جلیل اکبری‌صحت: تئاتر بستر مشخصی برای تبلیغات ندارد

جلیل اکبری‌صحت با اشاره به اینکه نمایش «رستاخیز عشق» به زندگی مولانا می‌پردازد، تأکید کرد «رستاخیز عشق» در 14 پرده، مقاطع مهم زندگی مولانا را دنبال می‌کند. او همچنین درباره نقش تبلیغات در دیدن شدن آثار نمایشی گفت ما در تئاتر با بستر مشخص و تعیین‌شده‌ای برای تبلیغات مواجه ...

|

در بخش نمایشنامه‌های تألیفی و اقتباسی

داوران دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران معرفی شدند 
در بخش نمایشنامه‌های تألیفی و اقتباسی

داوران دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران معرفی شدند 

در احکامی جداگانه‌ توسط محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره‌ انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران، هیئت داوران بخش نمایشنامه‌های تألیفی و اقتباسی این رویداد ملی و فرهنگی، انتخاب و معرفی شدند.

|

نظرات کاربران