در حال بارگذاری ...
هفت نمایش در هفته اول تیر به صحنه می روند

خط شکنان صحنه تئاتر در اولین تابستان کرونایی

ایران تئاتر: از اول اسفند ۹۸، تمام سالن های نمایش ایران به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند. حال بعد از گذشت چهار ماه، قرار است از هفته اول تیرماه سالن های نمایشی با هفت اثر فعالیت های هنری خود را مجدد از سر بگیرند.

به گزارش ایران تئاتر، با اعلام فعالیت مجدد تماشاخانه‌های تئاتری، با وجود نگرانی‌هایی از چگونگی فعالیتشان در این دوران، رفع نشدن خطر ابتلاء به کرونا و میزان اعتماد و استقبال مخاطبان؛ ۷ نمایش آغازگر اجرای تئاتر صحنه ای ایران شده اند؛ نمایش‌های «یازده جریحه روح»، «است»، «آگوست در اوسیج کانتی»، «ابر شلوارپوش»، «پسر»، «کابوس های مرد مشکوک» و «پنهان خانه پنج در». همچنین دو رویکرد برای اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت و اداره کل هنرهای نمایشی برای رزرو ۵۰ درصدی صندلی های نمایش طراحی شده که هر یک از سالن دارها می تواند در صورت تمایل و نیاز سالن و شرایطش یکی از آنها را انتخاب کند. یکی از این روش ها الگوی طراحی سالن به این صورت که رزرو صندلی ها در فواصل مشخص در سایت صورت بگیرد و صندلی های دیگر که قرار است بلااستفاده باشد، در سامانه قفل شود. طرح شماره دو که قدری شاید متفاوت باشد؛ مدرن تر و پیشرفته تر و از جهتی برای استفاده مخاطب ساده تر است، اینکه سیستم به صورت خودکار و هوشمند عمل می کند. این الگو در تیوال یکی از سایت های فروش بلیط طراحی شده که مثلا بسته به حجم سالن سقف هر خرید مخاطب مشخص می شود و مخاطب در آن لحظه می تواند هر جای سالن را که بخواهد رزرو کند، منتها با انجام خرید خود سیستم از دو طرف صندلی خریداری شده فاصله را قفل می کند و به همین منوال سایر خریداران می توانند از فاصله مشخص شده، سایر صندلی ها را رزرو کنند. الان هر دو الگو مشخص است و الگوی دوم برای کاربران ساده تر است و در چند پروژه اولین سری اجراهای پسا کرونا این انتخاب برای سالن دارها گذاشته شده که هر یک از الگوها را خودشان می پسندند، انتخاب و براساس آن سایت برای فروش بلیت باز می شود. با این مقدمه در گزارش  پیش رو به معرفی  نمایش هایی می پردازیم که برای شروع حیات تئاتر صحنه ای پیش قدم شده اند .

تئاتر مستقل تهران با دو نمایش

«است» نوشته امیر ابراهیم‌زاده و پرنیا شمس، به کارگردانی پرنیا شمس و تهیه‌کنندگی نوید محمدزاده در بازه‌ای هشت ماهه دوبار به صحنه رفت؛ ابتدا از 17 خرداد تا 14 تیر در سالن اصلی تالار مولوی و سپس از 15 بهمن تا 16 اسفند 98(که به دلیل شیوع ویروس کرونا تا ابتدای اسفند به صحنه رفت) در تئاتر مستقل تهران. در این نمایش پروانه ذابح، یاسمن رسولی، ترانه یوسفی، شادی صف شکن، مهتاب کریمی، صدف ملکی و ماهور میرزانژاد ایفای نقش می‌کنند. این نمایش تندیس بهترین متن، تندیس بهترین طراحی صحنه، جایزه دوم بازیگری زن، جایزه دوم کارگردانی و بهترین اثر معرفی شده برای اجرای عموم از بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی و کاندید طراحی نور و طراحی صحنه از سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان شهاب رحمانی(دراماتورژ)، روح‌اله زندی‌فر(مدیر پروژه)، پوریا اخوان(طراحی صحنه)، علیزضا میرانجم(طراح نور)، متین حبیبیان(طراح صدا)، لیلا طاهری(طراح لباس) و مریم دیهول و عمران هاشمی(طراح تیزر) را نام برد. در این نمایش ماهور دختر شهرستانی است که وارد یک مدرسه غیرانتفاعی می‌شود و ارتباط دوستانه و صمیمی بین او و یکی دیگر از دانش آموزان مدرس شکل می‌گیرد. این ارتباط باعث شکل‌گیری سوءتفاهم‌هایی شده و در نهایت باعث یک تصمیم‌گیری می‌شود. «است» از ۱ تا ۱۳ تیر ساعت ۱۹ به مدت ۶۰ دقیقه با بهای بلیط ۴۵۰۰۰ تومان به صحنه می رود.

«یازده جریحه روح» عنوان نمایش دیگری است که از سوم تیرماه اجرای خود را در تئاتر مستقل تهران آغاز خواهد کرد. این اثر نمایشی به نویسندگی و کارگردانی فرزاد امینی و بازی مهدی بازدار، نازنین زهرا برومند، محمد پسندیده کار، سروش حائری، آزیتا رحیمی، فرزانه فرجی، نیلوفر فولادی، مونا کریمی، کیانا کریم پور، مهربان کشاورزی، رضا میرجلیلی بر اساس یازده داستان کوتاه مجموعه «سه قطره خون» صادق هدایت شکل گرفته است. این نمایش ۱۶۰ دقیقه ای، با آنتراکت ۱۵ دقیقه ای در میانه نمایش و با بهای بلیط ۵۰۰۰۰ تومان تا ۲۰ تیر ساعت ۲۱ به صحنه می رود. از دیگر عوامل نمایش می توان به غزاله فراهانی کیا(طراح لباس)، حسن محمدی(طراح نور) و ماندانا روزخوش(طراح پوستر و بروشور) اشاره کرد. فرزاد امینی در یادداشتی برای این نمایش نوشته: رسالها پیش بود، ١٣٩٢، که عمیقاً به داستان کوتاه مردی که نفسش را کشت فکر می کردم که می بایست آن را به اجرای تئاتر درآورم. آن موقع اما به تمامیِ داستانهای سه قطره خون فکر  نمیکردم. چندین سال گذشت تا کارهای دیگری به سرانجام رسد: آه شهلا این گاوی که جلوم داره راه میره اسمش داوده، عشق سالهای وبا، هیپولیت و ترس و لرز. برای اجرای هیپولیت به دعوت فستیوال تئاتر زوگرافو ،آتن بودم و سپس سفری کوتاه به پاریس داشتم و آنجا به قبرستان پرلاشز رفتم، جایی که صادق هدایت و غلامحسین ساعدی برای ابد آرمیده اند. بر  مزار هدایت ساعتی نشستم و به ایران فکر می کردم. آنجا بود که به هدایت گفتم من با سه کار تو کار دارم؛ اولین آن مجموعه سه قطره خون است، هر یازده داستان کوتاهش. دومین و سومین آن هم بماند تا بعد. همانجا بود، بر سر همان مزار، که تصمیم گرفتم تمام یازده داستان سه قطره خون را به نمایش دراورم. آن را یک رسالتی در زندگیم دانستم. پایم که به تهران رسید، یعنی شهریور ١٣٩٦ نوشتنش را آغاز کردم و آبان  هم تمریناتش را. سه سال است روز و شبم را تسخیر کرده. در این میان اما هیپولیت در تئاتر مستقل تهران و سپس در فستیوال تئاتر برگامو در ایتالیا به اجرا درآمد تا پرستاری و مراقبت از یازده جریحه روح در این فواصلِ توقف و از سر گیری تمرینها همچون فشار تمنایِ انگشتهای زیبا و لطیفِ کودک بر تن مادر باشد؛ که مادرم رهایم نکن!. و حال در تئاتر مستقل تهران با افتخار زیباترین لحظه زندگیم را از پس بیش از بیست سال کار تئاتر، با بازیگران توانا و خوبم، به همراه ایشان که چه سختکوش و مصمم بودند، که جانبخش یازده جریحه روح اند، در حضور تماشاگران عزیز برای همیشه به یادبود، ثبت خواهیم کرد.

تالار مولوی با «ابر شلوارپوش» و «پنهان‌خانه پنج در»

نمایش «ابر شلوارپوش» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری علیرضا اخوان که از 20 بهمن اجرای خود را در سالن کوچک تالار مولوی شروع کرده بود؛ قرار بود تا 26 اسفند به صحنه رود. در خلاصه این نمایش 50 دقیقه‌ای آمده: بازیگری در اتاقش برای جنازه معشوقه اش تئاتر اجرا میکند. از دیگر عوامل این نمایش که آبان 98 نیز در نخستین جشنواره مونولوگ دانشجویی افرا شرکت کرده بود؛ می‌توان به داریوش مودبیان(مشاور کارگردان)، راضیه ابراهیمیان(طراح لباس)، مهرناز عباسی(طراح گریم)، ساجده صابری(طراح و نقاش صحنه)، امیر افچنگی(طراح نور)، همتا سعادتی(مدیر اجرا)،  فاطمه نصرتی(طراح گرافیک) و بهادر باستان حق(عکاس) اشاره کرد. این نمایش از ۱ تا ۱۵ تیر ساعت ۱۹ با قیمت بلیط ۳۰۰۰۰ تومان در سالن کوچک تالار مولوی به صحنه می رود. علیرضا اخوان در یادداشتی نوشته: ۱- غیاب تنها به منزله‌ پیامد حضور دیگری می‌تواند مطرح باشد: این دیگری ست که مرا ترک می‌کند، این منم که به جا می‌مانم. دیگری در وضعیت عزیمت دائم، در حال سفر کردن است. دیگری برحسب وظیفه اش می گریزد می‌میرد از بین می‌رود. من، من که وظیفه ای به عکس دارم، عاشقم. ساکن و بی جنبش، معلق همچون بسته ای که در گوشه‌ پرت ایستگاهی جا مانده. هرکس در رنج کشیدن تنهاست، هرکس رنج را از مسیر خودش درک می‌کند، پس رنجی که فرد می‌کشد توسط دیگران به سنجش در نخواهد آمد. ۲- معمولا وقتی نقشی را بازی می‌کنم خوابش را می‌بینم...در طول اجراها یا در طول تمرینات...این کار اما اینطوری نبود من یک هفته هرشب یک خواب را دیدم بار آخری که آن را دیدم آنقدر واضح و با جزئیات بود که صبح بیدار شدم و یکی از صحنه هارا نوشتم و عصر بجای دانشگاه، رفتم سالن تمرین و همه‌ آنها را انجام دادم و تمرین ها را شروع کردم. این کار با یک ایده شروع شد: از دست دادن...و بعد باقی ماجرا از جایی میان من و دوستم تولید شد. من در همین لحظه‌ نوشتن احساس می‌کنم همه‌ این صحنه ها را یک جایی دیده ام.

نمایش «پنهان‌خانه پنج در» به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه ساعت از 24 بهمن در سالن اصلی تالار مولوی اجرا و قرار بود تا اواسط اسفند بر صحنه باشد. در این نمایش کوشا ابراهیمی، مریم بهشتی، حمید باهوش، علیرضا رشیدی، مائده شهوازیان، سارا علاقمند، سارا فتحی و آیدا نوروزی بازی می‌کردند. از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به محمد امیریاراحمدی(دراماتورژ)، امین محمدی(مدیر تولید)، پریدخت عابدین‌نژاد(طراح لباس)، سینا ییلاق‌بیگی(طراح صحنه)، احسان فلاحت‌پیشه(طراح نور)، محمد اسلامی(آهنگساز و طراح صدا)، سیدامین میری(طراح گریم)، امین منتظری(مدیر هنری)، مرتضی حقیقت‌بیان(مدیر اجرا)، شکرانه کریم(عکاس)، شیما مهدوی(مربی کاتاکالی) و فریبا کامران(مربی تایچی) اشاره کرد. در خلاصه این نمایش 70 دقیقه‌ای آمده: درس اول این بود که نترسید از آنچه با آن می ترسانند، در زمانه‌ای که آگاهی برای زنان جرم محسوب می‌شد عطری جان منزل خود را وقف آموزش و تحصیل زنان کرده که مردان، شوهران، گزمه‌ها و درآخر بیگانگان و مغول‌ها بر آنها وارد می‌شوند و هر بار به ترفندی باید ایشان را مغلوب سازند. این نمایش از ۵ تا ۱۵ تیر ساعت ۲۰:۳۰ در سالن اصلی تالار مولوی با بهای بلیط ۳۰۰۰۰ تومان به صحنه می رود.

«کابوس های مرد مشکوک» در تماشاخانه سنگلج

نمایش«کابوسهای مرد مشکوک» به نویسندگی محمدحسین ناصربخت و کارگردانی ملیکا رضی از 25 بهمن در تماشاخانه سنگلج اجراهای خود را آغاز و قرار بود تا 25 اسفند 98 بر صحنه باشدکه به سرنوشت دیگر نمایش های روی صحنه در روزهای کرونایی دچار شد.  در این نمایش 75 دقیقه‌ای امین اکبری نسب، پیمان یاقوتی، امیرضا جلالی، مسعود پورجمشید و کوروش رخشنده پی ایفای نقش می کنند. محمد مهدی هاتفی، صدرا میرزایی، محمد حسین تاجیک، امیر حسین حجتی و کسری ریاحی وفا(بازیگران سیاهپوش)، سانیا آقایی، علیرضا ابو طالبی، عسل کاوئی، زهرا رحمتی علائی، الهه عباسی، یاسمن بخشی و کیمیا جعفری(گروه تقلید زنانه)، محمد مهرین راد(مدیرتولید)، بنیامین قهرمان(آهنگساز)، پیمان یاقوتی(طراح صحنه)، ملیکا رضی(طراح لباس)، آزاده سرلک(طراح پوستر و بروشور) و امیر شیخ زاده(عکاس) از دیگر عوامل این نمایش بوده‌اند. گروه اجرایی این نمایش تلاش دارند اجرای خود را از ۳ تیر در تماشاخانه سنگلج آغاز کنند.

تماشاخانه مهرگان و «آگوست در اوسیج کانتی»

تاریخ نمایش «آگوست در اوسیج کانتی» به نویسندگی تریسی لتس و کارگردانی میکائیل شهرستانی از 24 بهمن تا 29 اسفند 98 در سالن شماره 1 خانه نمایش مهرگان بوده است. زهره یعقوبی، شیرین فرخنده نژاد، مریم فرح آبادی، بهادر باستان حق، ماهی مشیری، هانا استیفایی، نفیسه ناصری، حسین زنگنه، مهدی ارجمند، سارا اسد سلیمانی، سامره حسن زاده، مسعود آشوری و علی قنبرزاده بازیگران این نمایش بوده‌اند. عوامل این نمایش مرتضی مرتضوی(تهیه‌کننده)، آراز بارسقیان(مترجم)، هما علیزاده(دراماتورژ)، میکاییل شهرستانی(طراح صحنه)، شیرین فرخنده نژاد(طراح لباس)، مها دوستی(طراح چهره‌پردازی)، ندا رضایی(طراح پوستر) و بهادر باستان حق و بابک حقی(عکاسان) بوده‌اند. «آگوست در اوسیج کانتی» از ۱ تا ۱۵ تیر ساعت ۲۰ به مدت ۷۵ دقیقه و با قیمت بلیط ۴۰۰۰۰ تومان به صحنه می رود.

«پسر» ​در تماشاخانه سیمرغ

نمایش «پسر» به نویسندگی و کارگردانی محسن مظاهری از اول تا ۱۱ تیرماه ساعت ۱۹:۳۰ به مدت ۶۵ دقیقه و با بهای بلیط ۳۰۰۰۰ تومان در تماشاخانه سیمرغ به صحنه می‌رود. این اثر نمایشی با بازی محمد غلامی مایانی و محسن مظاهری درباره پدر و پسری است که در خانه روزها و شب‌ها را سپری می‌کنند؛ با هم غذا می‌خورند، تلویزیون تماشا می‌کنند و … میان آن‌ها هیچ گفتگویی اتفاق نمی‌افتد، هیچ گفتگویی! از دیگر عوامل نمایش می توان به محسن مظاهری و گروه هیچ(تهیه کننده)، عیسا حسینی(مشاور و ایده پرداز)، شفق نصر و محسن مظاهری(طراحان لباس) و ‌رهی بالایی(طراح نور) اشاره کرد.

انتظار در روزهای اولین تابستان کرونایی

حالا در شرایط ناپایدار شیوع کرونا باید منتظر ماند تا این گروه خط شکن به صحنه بروند تا ببینیم استقبال مخاطب ، گروه های اجرایی و دست اندر کاران سالن ها حریف این بیماری فراگیر می شوند و می توانند شرایط را برای فعالیت مستمر و حیات دوباره تئاتر ایران بر روی صحنه فراهم کنند؟




نظرات کاربران