در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر از شب آغاز فعالیت تماشاخانه‌ها:

چراغ صحنه روشن شد
رعایت کامل پروتکل با میزبانی ۵۰ درصد تماشاگر

ایران تئاتر: روز اول تیرماه ۱۳۹۹ برای هنرمندان و مخاطبان تئاتر بی شک پیام آور مرحله جدیدی ست که دوران پساکرونایی برای آنها به ارمغان آورده است.

اهالی تئاتر این روزها با تجربه ای مضاعف از 4 ماه مطالعه، 4 ماه اندیشه ورزی برای یافتن راهی نو، 4 ماه آزمایش و خطای فضای مجازی و انبوه باید و نبایدهای دیگر، اینبار قرار است در صحنه ای گام بردارند که برچسب «پروتکل بهداشتی» بر پیشانی دارد. دورانی که بی شک نیازمند ایده سازی، ایده پروری و تلاش مضاعف همه حوزه تئاتر است.تئاتر مولوی طلایه دار اجراهای پسا کرونایی شد،از همین رو به این مرکز سر زدیم تا از حال و هوای شب آغازین تئاترها خبری بگیریم.

 

معاون اجرایی مرکز تئاتر مولوی: رعایت کامل پروتکل با میزبانی 50درصد تماشاگران

مجتبی جدی معاون اجرایی مرکز تئاتر مولوی در این خصوص گفت: سالن های مرکز تئاتر مولوی با توجه به درخواست دانشجویان برای به روی صحنه رفتن نمایش هایی که اجراهای آنها عقب افتاده بود، از یک تیرماه فعال شدند. این نمایش ها بعد از جشنواره فجر به مدت یک هفته روی صحنه بودند و از 4 اسفند با شیوع کرونا و تعطیلی تماشاخانه ها، متوقف شده بودند.

جدی در خصوص نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی در مرکز تئاتر مولوی گفت: هر روز در این مرکز فقت

ط سه نمایش به روی صحنه می رود. برای این منظور،  سالن اصلی را به دو باکس تقسیم کردیم و هر روز یک نمایش در هر باکس به اجرا در می آید.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکید بر حفظ فاصله ایمنی در سالن ها، ظرفیت سالن 50درصد اعلام کردیم که در این صورت سالن کوچک با گنجایش 49 صندلی، پذیرای 25 تماشاگر، و هر باکس سالن اصلی با گنجایش 80 صندلی، پذیرای 40تماشاگر خواهد بود.

معاون اجرایی مرکز تئاتر مولوی در خصوص نحوه جذب مخاطب در این ایام تصریح کرد: با وجود اینکه اولین روز باز شدن سالن ها را شاهد بودیم 17 تماشگر برای سالن کوچک داشتیم که هرچند به نظرم آمار خوبی است .

 

کارگردان نمایش ابرشلوارپوش: باید با مهمان ناخوانده کنار آمد

نمایش «ابر شلوارپوش» به نویسندگی، کارگردانی و بازیگری علیرضا اخوان را باید اولین های نمایشی پساکرونایی تئاتر ایران بنامیم. نمایشی که که از 20 بهمن 98 اجرای خود را در سالن کوچک تالار مولوی شروع کرده بود و قرار بود تا 26 اسفند به صحنه باشد اما بعد از 10 اجرا کارش متوقف شد.

علیرضا اخوان در این خصوص گفت: یک سال برای 50دقیقه اجرا تمرین داشتیم چقدر اتود زدیم و دور ریختیم تا در نهایت به این ایده رسیدیم. با شور و شوق اجرا را شروع کردیم اما 10 شب بیشتر نماندیم. اجرای یکشنبه 4 اسفند، 4 ماه طول کشید.

از او در خصوص مشقت های این ایام پرسیدم، گفت: یک دیکتاتور به نام کرونا آمد، قراردادهای جدید گذاشت، فاصله بین بدن ها را ایجاد کرد، نرفتن، تولید نکردن، خانه نشین شدن و ... ؛ یک مهمان ناخواسته که باید با آن کنار می آمدیم.

وی افزود: باید یاد بگیریم با این شرایط کنار بیاییم. این یک موقعیت جدید در جهان است و آدم باهوش باید خود را انطباق دهد. در این شرایط حتی محبت کردن ها هم تغییر کرده است و باید بپذیریم.

اخوان با انتقاد از اقدامات برخی برای هنرمندان در دوران کرونا گفت: چرا تئاتر در این دوران حمایت نشد. چرا صدا و سیما و مسئولان راهی برای برون رفت نیافتند. آیا امکان این نبود که با یک تفاهم نامه و تعامل ساده، تله تئاترها را فعال کنیم تا حداقل ارتباط مردم و تئاتر قطع نشود.

وی افزود: نهایت این نقص، تنزل تئاتر به «تئاتر آنلاین» منجر شد. تئاتری که در آن مقوله بدن حذف شده بود و اکثر کارها گزارش تئاتر بود.

از او پرسیدم ادامه تئاتر در دوران پسا کرونا را چطور می بینید؟، گفت: برای پاسخ به این سوال خیلی جوانم. اما متن من یک رویکرد جدید را ایجاد کرد. به نحوی که برخی می گویند این نمایش را در دوران قرنطینه و کرونا نوشته اید. این برایم بسیار جذاب است که نمایش یک معنای جدید پیدا کرد.

 

مخاطبان خوشحال از آغاز اجراها

پر شدن 70 درصد صندلی های یک نمایش در اولین روز پس از کرونا، نوید خوبی برای اهالی تئاتری است که با دلهره جذب مخاطب این ایام را می گذرانند. هرچند به نظر خیلی از مخاطبان نیز همانند هنرمندان در انتظار باز شدن سالن ها بودند.

سعید، دانشجوست، در حال صحبت با یکی از دست اندرکاران نمایش، صحبتم را با او شروع کردم.

هم از باز شدن تماشاخانه ها رضای بود و هم ازاجرا. می گفت: تئاتر برای ما یک برنامه دائمی بود و هرماه سعی می کردم دو سه نمایش را ببینم. خیلی خوشحالم دوباره این روند آغاز شد.

وی اضافه کرد: برای کسی که به تئاتر علاقه مند باشد باز شدن سالن ها، یک پیام خوش است و من مطمئن هستم تئاتر به روزهای خوش قبل از کرونا بر خواهد گشت.

سعید در خصوص نحوه رعایت پروتکل بهداشتی سالن نیز گفت: یکسری اصول از جمله استفاده از ماسک برای ورد به سالن یا کاهش 50 درصدی تماشاگران، خوب است هرچند بی شک گروههای تئاتری از آن متضرر می شوند.

خانم جوانی که خود را از طرفداران تئاتر معرفی کرد و تاکید داشت فقط بنویسم علاقه مند تئاتر، نیز معتقد بود: دیگر به نظر من وقت بازشدن سالن ها رسیده بود از خانه نشینی خسته شده بودیم.

وی افزود: خوشبختانه در این سالن همه ماسک زده بودند و فاصله اجتماعی رعایت شده بود امیدوارم ادامه یابد.

با اجرای اولین نمایش ها، انتظارها بر این است چراغ صحنه تئاتر روشن شود و روشن باقی بماند. این موضوع بی شک کار هنرمندان تئاتر که باید با نیمی از مخاطبان سالن را آماده اجرا کنند و مسئولانی که پس از پایان فشارهای اولین گام، باید خود را مهیای گام دومی کنند که در آن مقوله هایی چون کاهش حجم تئاتر، کمبود مخاطب، راههای تبلیغات به روز، ایجاد راههای نوین برای همزیستی با کرونا و حتی ایجاد ستاد بحران برای مقابله با حوادث اینچنینی برجسته شده اند.

 

گزارش از علی رحیمی




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی
نگاهی به نمایش «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»

بیان تئاتری زیر نور سینمایی

علیرضا نراقی: نمایشنامه «وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌­ایم»، نوشته مارتین کریمپ، نویسنده بریتانیایی که این روزها توسط مجتبی جدی در تماشاخانه انتظامی خانه هنرمندان ایران به صحنه ...

|

به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید
به کارگردانی مجتبی جدی

«وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» به صحنه می‌آید

مجتبی جدی نمایشنامه « وقتی آنقدری که باید همدیگر را زجر داده‌ایم» از مارتین کریمپ نویسنده بریتانیایی را برای نخستین بار در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا خواهد کرد.

|

نظرات کاربران