در حال بارگذاری ...
دریک دوره 4 روزه در شیراز

کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی «رضا گشتاسب» برگزار شد

کارگاه نمایش‌نامه‌نویسی «رضا گشتاسب»، نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ایران در شیراز پایان یافت.

به گزارش خبرنگار ایران تئاتر از فارس، انجمن هنرهای نمایشی فارس با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و همراهی شهرداری شیراز در راستای توانمندسازی بیش از پیش نمایش‌نامه‌نویسان فارسی، در حاشیه جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی فارس، کارگاه‌های نمایش‌نامه‌نویسی را برگزار کرد.

این کارگاه‌ها در دوره ۴ روزه با مدیریت مؤسسه فرهنگی و هنری بهونه و تدریس رضا گشتاسب در روزهای ۸ تا ۱۱ مهرماه جاری برگزار شد و پیام لاریان در روزهای ۲۲ تا ۲۵ مهرماه جاری کارگاه برگزار می‌کند.

رضا گشتاسب که تدریس دوره نخست را با عنوان «نمایش‌نامه‌نویسی، قدم زدن در دنیای ناشناخته‌ها، روایت‌شناسی و شناخت مواد» بر دوش داشت، در این دوره ۴ روزه به بیان شیوه‌های داستان‌سازی پرداخت.

گشتاسب، تم، موضوع، پلات، متن و پایان را بخش‌های داستان دانست و گفت: گمان نکنید که یک سری قواعد مقدس و جزمی وجود دارند که نمی‌توان از آن عبور کرد؛ اینگونه نیست و باید تجربه شخصی خود را با توجه به دانسته‌هایی که دارید به کار ببندید.

وی مخاطابان نمایش‌نامه را ۳ دسته عامه مردم، روشنفکران و خویشتنی دانست که گاه با سلقیه‌های دیگر هم‌خوانی دارد و گاه ندارد و بیان داشت: هر ۳ مخاطب ارزش ویژه خود را دارند و نباید تنها از یک زاویه و برای یک دسته به آفرینش اثر دست زد؛ بلکه دسته اول تضمین درآمدزایی، دسته دوم تضمن قالب و دسته سوم آفرینش هنری را به دنبال خواهد داشت.

این نمایش‌نامه‌نویس با بیان اینکه ۲ دسته مخاطب داریم که یکی می‌خواهد از ظاهر داستان به پایان آن پی ببرد و دسته دیگر کنجکاوانه در پی کشف نیت نویسنده و کارگردان است، دراماتورژی را حلقه رابط بین مبدأ و مقصد دانست و افزود: درام بر پایه وحدت و یکپارچگی همه عناصر از آغاز تا پایان شکل می‌گیرد که همه عناصر و رویدادهای آن بهم مربوط هستند و چیزی اضافی در آن دیده نمی‌شود؛ بلکه همه با هم و در ارتباط علّی و معلولی با یکدیگر داستان را روایت می‌کنند.

این هنرمند هنرهای نمایشی نویسنده را کسی دانست که باید مطالعات بسیار داشته باشد تا بتواند نوشتاری پرمایه بیافریند و بیان کرد: در سینما این کارگردان است که زاویه دید را مشخص می‌کند اما در نمایش این مخاطب است که در زاویه دیدگاهی خود می‌نشیند پس در هنگام نوشتن نمایش‌نامه بایستی دقت بیشتری داشته باشیم تا تماشاچی بتواند رویداد اصلی خود را بدرستی گزینش کند و این چیزی مگر تجربه نیست.

گشتاسب تفاوت نمایش‌نامه‌نویسی کهن و نوین را در جابجایی پلات با بازیگر دانست و گفت: برای رسیدن به داستان باید وضعیت اولیه را از تعادل خارج کنیم تا به وضعیت ثانویه و با بهم‌ریختگی و عدم تعادل در هر وضعیت، وضعیت دیگری را آفرید. ریتم داستان هم باید مناسب باشد. اگر ریتم کند را به کار می‌بریم برای آن است که مخاطب را به دقت بیشتر وادار کنیم و اگر ریتم تند باشد، مخاطب تنها به عبور موقعیت خواهد پرداخت.

وی معتقد است که اگر جامعه‌ای داستان خوب نداشته باشد، نشان دهنده این است که آن جامعه رو به اضمحلال می‌رود و نویسندگان را به خوب شنیدن، خوب دیدن و خوب خواندن دعوت کرد افزود: تیپ‌شناسی افراد و گونه‌های روایت‌شناسی ما را در نوشتن یک داستان و نمایش‌نامه خوب، کمک بسیاری خواهد کرد.

در پایان این دوره که روز جمعه یازدهم مهرماه جاری در تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار شد، از رضا گشتاسب تقدیر بعمل آمد.

عکس: محمد مهدی اسد زاده

 




مطالب مرتبط

با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید
با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید

نمایش «بی‌خوابی» به کارگردانی شیما پورسهم‌الدین، کاری از هنرمندان شیرازی، به عنوان نماینده ایران در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق حضور پیدا کرد و موفق به کسب مقام دوم بهترین نمایش در بخش بین‌الملل شد.

|

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس برگزیدگان خود را معرفی کرد

آیین اختتامیه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر استانی فارس شامگاه شنبه ۲۷ آبان در تالار حافظ شیراز برگزار شد و در بخش آثار خیابانی نمایش «بهمن» به عنوان اثر برگزیده معرفی شد. همچنین در بخش تئاتر صحنه‌ای، نمایش های «ایلخونی»، «تاوان»، «یک ماه و سه روز و ۲۴ ساعت» و «روزهای اوج یک ...

|

نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت
نگاهی به نمایش «اسب قاتلین» نوشته رضا گشتاسب و کار سیدمحمدهادی هاشم‌زاده

شکوه فرمالیسم به پشتوانۀ نور، سایه و سرعت

امین‌رضا نوشین*: نقد ادبی و هنری فرمالیستی، چه آنچه مربوط به ادوار اولیۀ ظهور این نوع از نقد بود و چه آنچه بعداً ظهور یافت، پس از در پیش گرفتن نوعی فروکاست‌‍‌گرایی، با تمرکز بیش‌ازاندازه بر فرم ...

|

گفت‌وگو با هنرمند ارمنستانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

آرمن سرکیسیان: هنرهای نمایشی ایران بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با هنرمند ارمنستانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

آرمن سرکیسیان: هنرهای نمایشی ایران بسیار متنوع هستند

آرمن سرکیسیان، مدرس بخش کارگاه‌های آموزشیِ چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با اشاره به اجراهای متعدد هنرمندان ایرانی در جشنواره‌های ارمنستان، از آشنایی‌اش با هنرهای نمایشی کشورمان گفت که از دید او بسیار متنوع هستند.

|

در کارگاه آموزشی با حضور مسعود فروتن مطرح شد

تولید تله‌تئاتر، می‌تواند بازده اقتصادی داشته باشد
در کارگاه آموزشی با حضور مسعود فروتن مطرح شد

تولید تله‌تئاتر، می‌تواند بازده اقتصادی داشته باشد

مسعود فروتن، مدرس کارگاه «کارگردانی نمایش تلویزیونی» که در نخستین روز از چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد، تاکید کرد تله‌تئاترها می‌توانند برای فروش به رسانه‌های تصویری تولید شوند و بازده اقتصادی داشته باشند.

|

نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس
نخستین گام بیست‌و‌هشتمین جشنواره‌ منطقه‌ای، محکم برداشته شد

نشاط اجتماعی و مشارکت مردمی در جشنواره‌ تئاتر پارس

جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، پس از چهار روز ایجاد شور و نشاط فرهنگی و اجتماعی در شیراز و مشارکت حداکثری مردم در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی، امشب برگزیدگان خود را خواهد شناخت.

|

نظرات کاربران