در حال بارگذاری ...
حسین مسافرآستانه

تئاتر فجر سی‌ونهم بین‌المللی نیست

دبیر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به اینکه نباید در شرایط موجود این دوره از جشنواره را با دوره‌های قبل مقایسه کنیم، تأکید کرد جشنواره سی و نهم «بین‌المللی» نخواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر حسین مسافرآستانه دبیر سی و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره وضعیت برگزاری بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره با توجه به شرایط کرونایی موجود در جهان گفت: در دوره سی و نهم جشنواره تئاتر فجر بخش بین‌الملل وجود ندارد زیرا اکثر کمپانی‌های تئاتر در کشورهای مختلف دنیا تعطیل هستند. بین‌المللی بودن تعریفی دارد و باید همه وجوهش نیز وجود داشته باشد که این امر در شرایط کنونی میسر نیست.
وی ادامه داد: ارتباط بین‌المللی تا حدی وجود دارد و شاید به برگزاری ورک شاپ و حتی اجرای یک یا ۲ اثر در جشنواره سی و نهم ختم شود، ولی اینها نمی‌تواند به معنای بین‌المللی بودن این دوره از جشنواره باشد.
مسافرآستانه درباره وضعیت بخش‌های داخلی جشنواره سی و نهم با توجه به شرایط نامناسب اجراها و همچنین روند تولید تئاتر، یادآور شد: از سال ۸۴ به بعد جشنواره تئاتر فجر برآیند وضعیت سال تئاتر کشور بوده است در حالی که قبل از آن جشنواره به تولید آثار یک سال آینده تئاتر می‌پرداخت. با مدل قبلی، برگزاری جشنواره معنایی نداشت زیرا جشنواره تئاتر فجر باید برآیند بهترین کارهایی باشد که در طول سال اجرا می‌شوند.
دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر تأکید کرد: طبیعتاً در شرایط کرونایی وضعیت تولید و اجرای آثار نمایشی مناسب نیست و جشنواره نیز با توجه به وضعیت موجود سال ۹۹ برگزار می‌شود. به همین دلیل نباید جشنواره سی و نهم را با دوره‌های قبلی مقایسه کرد و باید وضعیت موجود در سال جاری را مدنظر قرار داد.
وی درباره اینکه آیا احتمال جدایی بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر و برگزاری آن به صورت مستقل وجود دارد یا نه، اظهار کرد: فعلاً در این خصوص بحثی در شورای سیاستگذاری جشنواره و بین مدیران و مسئولان مطرح نیست.
مسافرآستانه در بخش پایانی سخنان خود درباره وضعیت بودجه جشنواره سی و نهم نسبت به دوره سی و هشتم تصریح کرد: طبیعتاً بودجه جشنواره بر اساس برنامه‌های آن تصویب می‌شود. ما در دوره سی و نهم بخش‌هایی را حذف کردیم و در عین حال بخش‌هایی نیز به جشنواره اضافه شد. برآیند کلی این است که بودجه این دوره نیز در حد سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر باشد.




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی
دهمین جلسه نقد آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر برگزار شد

فریادی از سیاهی، فضای اکسپرسیون و شرافت محتوایی

جلسه دهم نقد آثار صحنه‌ای چهل‌و‌دومین جشنواره تئاتر فجر، یازدهم بهمن با حضور منتقدان، هنرمندان و علاقه‌مندان برگزار شد و مطابق روال این نشست‌ها، سه نمایش مورد تحلیل قرار گرفتند.

|

گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند
گفت‌وگو با اتابک نادری، عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر 42

آثار در فرم و محتوا بسیار متنوع هستند

عضو هیئت داوران بخش صحنه‌ای چهل و دومین جشنواره تئاتر فجر، نمایش‌های این بخش از جشنواره را بسیار متنوع عنوان کرد و گفت نمی‌توان در یک جمله ارزیابی کلی برای بخش صحنه‌ای و مجموعه آثاری که در این بخش حضور دارند، ارائه داد.

|

گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است
گفت‌وگو با عضو هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای جشنواره 42 تئاتر فجر

پیام فروتن: تناسب، از بدیهیات طراحی صحنه است

پیام فروتن، طراح صحنه پرسابقه عرصه تئاتر و یکی از اعضای هیئت‌داوران بخش صحنه‌ای چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه مهم‌ترین نکته در طراحی صحنه، رعایت تناسب است، می‌گوید در خیلی از کارهای این بخش، بدیهیات طراحی صحنه در نظر گرفته نشده که اولین آن تناسب است.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش غیررقابتی جشنواره تئاتر فجر

ناصر علاقبندان: «نشخوار»، روایتی متفاوت از جنگ جهانی آخرین است

ناصر علاقبندان کارگردان نمایش «نشخوار» می‌گوید این نمایش نگرشی فلسفی به سبک زندگی امروز جامعه جهانی دارد و به نوعی هشدار به این شیوه زندگی می‌دهد.

|

گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند
گفت‌و‌‌‌‌گو با کارگردان راه‌یافته به جشنواره فجر 42

یوسف دادجو: «هزار و320»؛ داستان عشق به وطن را روایت می‌کند

یوسف دادجو، کارگردان نمایش «هزار و320»، که در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر روی صحنه رفت، این اثر نمایشی را روایت عشق به وطن، شجاعت و جانفشانی ابوالفضل مجرد فراقی و همرزمانش در مقابل قشون روس دانست.

|

گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است
گفت‌وگو با کارگردان نمایش خیابانی حاضر در جشنواره تئاتر فجر

سوران حسینی: مشارکت مخاطب در «نقطه سر خط» پررنگ شده است

سوران حسینی، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه در تئاتر خیابانی، تکرارها زیاد شده است و این تکرار، مخاطب را از پذیرش تغییرات بازمی‌دارد، می‌گوید در «نقطه سر خط» تلاش کردیم با استفاده از شیوه‌های نوین، کاری تازه و درخور مخاطب ارائه دهیم.

|

نظرات کاربران